„Nic dwa razy” to wiersz Wisławy Szymborskiej, w którym poetka wyraża zdziwienie nad naturą ludzkiej egzystencji. W fakcie przemijania odnajduje ona zarówno negatywne, jak i pozytywne aspekty. Obiegowe powiedzenie „Nic dwa razy się nie zdarza” staje się w wierszu punktem wyjścia do rozbudowanej refleksji składającej się z kolejnych paradoksów.
Spostrzeżenie to odnosi się do dwóch najważniejszych chwil w ludzkim życiu, a więc narodzin i śmierci. W żadnym z tych tak ważnych doświadczeń człowiek nie może liczyć na żadną naukę czy próbę – może je przeżyć jedynie raz: „Zrodziliśmy się bez wprawy/i pomrzemy bez rutyny” – powiada poetka.
W dalszej kolejności okazuje się, że zasada „nic dwa razy” obowiązuje również we wszystkich innych momentach życia. Podmiot liryczny porównuje ludzi do „uczniów w szkole świata”, którzy jednak wbrew tradycyjnym zasadom edukacji nie będą mogli „repetować” w żadnej klasie. Świadomość, że nic się nigdy nie powtórzy, sprawia, że każda pojedyncza chwila wydaje się nabierać szczególnego uroku. Każde ludzkie doświadczenie jawi się jako jedyne i wyjątkowe, zwłaszcza miłość i jej gesty: pocałunki czy spojrzenia w oczy.
Nietrwałość losu ma również zabarwienie negatywne. Miłość (jej metaforą jest róża), która jeszcze wczoraj wydawała się najważniejsza na świecie, dzisiaj traci swoją wartość (róża zamienia się w kamień).
Poetka z Heraklitowej świadomości nieustannego przemijania wyciąga wnioski natury ogólnej: piękno świata wynika z jego paradoksalnej natury - antynomii trwania i upływu czasu. Dzięki zasadzie nietrwałości możemy mieć pewność, że każde złe doświadczenie odejdzie do przeszłości. Wiersz staje się zatem rodzajem filozoficznej przypowiastki, w której aforystyczne sformułowania urastają do rangi puenty:
Jesteś – a więc musisz minąć
Miniesz – a więc to jest piękne
Podobne znaczenie ma stwierdzenie, iż „różnimy się jak dwie krople czystej wody” – nasz los jesteśmy zatem swoistą jednością przeciwieństw.
Streszczenie Prometeusz który był jednym z tytanów uznawany jest za stwórcę człowieka. Wykradł kilka iskier z rydwanu słońca i z tego stworzył ludzką...
Wiesz Czesława Miłosza „O książce” pochodzi z 1934 roku. W tym okresie przyszły noblista działał w wileńskiej grupie poetyckiej „Żagary” a jego...
Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....
Geneza „Antygona” to antyczna tragedia grecka autorstwa Sofoklesa. Jest jednym z siedmiu zachowanych w całości utworów tego twórcy. Sofokles często...
W „Piosence pasterskiej” Czesław Miłosz odwołuje się do toposu arkadii. Wizja krainy szczęśliwości wiecznej wiosny i dostatku od stuleci pojawiała się w...
Geneza Według ustaleń historyków literatury (mam tu na myśli przede wszystkim Mariana Plezię) utwór pisany był na zlecenie najpewniej jakiegoś dostojnika...
W Pieśni XII (Niemasz i po drugi raz niemasz wątpliwości) Kochanowski porusza temat zaskakują swoją aktualnością. Otóż odnosi się do zazdrości która zawsze...
Geneza „Szewcy” to ostatni dramat Stanisława Ignacego Witkiewicza. Dzieło powstawało aż przez siedem lat (1927 - 1934) co związane było z rozczarowaniem autora...
Streszczenie: „Krótka rozprawa...” została wydana przez Reja w 1543 roku w Krakowie pod pseudonimem Ambroży Korczbok Rożek. Jej pełen tytuł to „Krótka...