Unikalne i sprawdzone teksty

Człowiek złagrowany – „Inny świat” | wypracowanie

Gustaw Herling-Grudziński w „Innym świecie” przedstawia obraz człowieka złagrowanego. Chodzi tu o szczególne zmiany, jakie zachodzą w psychice i zachowaniu jednostki ludzkiej poddanej terrorowi sowieckiego łagru. Człowiek złagrowany to istota niejako zredukowana do potrzeb biologicznych, której najważniejszą motywacją do działania jest przetrwanie w nieludzkich warunkach. Herling-Grudziński pokazuje to zjawisko podobnie jak inni twórcy literatury łagrowej, np. Melchior Wańkowicz („Dzieje rodziny Korzeniewskich”) czy Beata Obertyńska („W domu niewoli”).

Znamienną cechą opisywanej sytuacji jest fakt, że głębokie zmiany w strukturze osobowości, o jakich mowa, są całkowicie niezależne od kondycji społecznej czy wykształcenia ludzi trafiających do łagru. Ludzie wysokiej kultury czy nauki okazują się równie nieodporni na degradację ludzkiej godności, jak np. przestępcy kryminalni. Profesor Borys Lazarowicz np. dostaje obsesji na punkcie żywności i nieustannie żebrze o jedzenie. Z kolei znana śpiewaczka moskiewskiej opery, Tania, prostytuuje się w zamian za chleb.

Ludzie zmuszeni do przebywania w skrajnie ciężkich warunkach, w ciągłym zimnie, głodzie i strachu eliminują altruistyczne przejawy zachowania i pozbywają się współczucia i wrażliwości. Walczą o jedzenie, posuwają się do przemocy, zaspokajając najniższe instynkty. Kobiety są gwałcone, słabszym przemocą odbiera się żywność i ubranie. Pisarz podsumowuje obraz jednostki złagrowanej znamiennymi słowami: „człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach”, w okolicznościach urągających godności trudno natomiast oczekiwać, że ludzie będą zachowywać się po ludzku - można dodać do komentarza autora.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Czy chciałbyś być uczniem Akademii...

Przygody jakich doświadczyli uczniowie niezwykłej rozbudzającej wyobraźnię Akademii Pana Kleksa dowodzą że nauka w tej dość nietypowej szkole dla każdego z nas mogłaby...

Pupa, gęba, łydka – symbolika

Język „Ferdydurke” można scharakteryzować jako żywy dynamiczny i bardzo oryginalny. Autor posługuje się różnymi stylami (wysokim średnim niskim) dostosowuje...

Arystokracja w „Lalce” – przedstawiciele...

Scena w której Wokulski dostrzega pannę Łęcką siedzącą w teatralnej loży ma symboliczne znaczenie. Od tego momentu zamożny kupiec będzie starał się wspiąć...

Narracja w „Chłopach”

W „Chłopach” Władysława Reymonta mamy do czynienia z narracją charakterystyczną dla powieści modernistycznej. Jej główną cechą jest synkretyzm stylistyczny....

Reportaż – jeden dzień w porcie...

Drodzy czytelnicy! W związku z zainteresowaniem jakie wywołała u was książka Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej...

Werter jako bohater romantyczny

Werter - tytułowy bohater głośnej powieści Johanna Wolfganga von Goethego - to postać doskonale znana wszystkim miłośnikom literatury. Od lat budzi on skrajne opinie gromadząc...

W jaki sposób potęga przeznaczenia...

Refleksja nad przeznaczeniem towarzyszy ludzkości od tysięcy lat. Dotyczy ona nie tylko koncepcji historii (determinizm – wszystko jest zaplanowane – oraz indeterminizm...

Znaczenie tytułu „Przedwiośnie”...

„Przedwiośnie” to jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych powieści w obfitym dorobku Stefana Żeromskiego. W utworze tym autor poruszył bardzo ważny...

Charakterystyka porównawcza Gerwazego...

Gerwazy Rębajło i Maciek Dobrzyński są niezwykle ciekawymi i bardzo wyrazistymi bohaterami drugoplanowymi „Pana Tadeusza” którzy pomimo niskiej pozycji...