Unikalne i sprawdzone teksty

Interpretacja obrazu "Czterej jeźdźcy Apokalipsy" Albrechta Durera.

Dzieło zatytułowane „Czterej jeźdźcy Apokalipsy” to rycina, która bezpośrednio nawiązuje swoją tematyką do Biblii. Obraz powstał u schyłku XV w., a jego autorem jest Albrecht Duerer. Uwiecznione zostały na nim cztery postacie rodem z Apokalipsy św. Jana. Głód, Zaraza, Wojna i Śmierć to jeźdźcy symbolizujący nieszczęścia, które mają spotkać mieszkańców ziemi.

Największą część dzieła zajmują sylwetki jeźdźców. Oprócz czterech postaci, widnieją na niej także ludzie, którzy uciekają spod kopyt koni należących do Śmierci, Głodu, Zarazy i Wojny. Ponad postaciami widnieje anioł z rozpostartymi skrzydłami. Chcąc dobrze zinterpretować obraz, warto przede wszystkim zwrócić uwagę na wygląd i atrybuty, którymi obdarzeni są jeźdźcy.

Na dole obrazu widoczny jest pierwszy z jeźdźców. Zarówno on sam, jak i jego wierzchowiec to postaci niezwykle wychudzone. Widoczne są kości obydwu postaci. Jeździec obdarzony jest brodą, a na sobie ma potarganą szatę. W chudych rękach trzyma widły. Jeździec ten symbolizuje śmierć. Obok niego znajduję się postać, która w dłoni trzyma wagę – jest to symboliczne przedstawienie Głodu. Postać dzierżąca miecz to przedstawienie wojny, natomiast ostatni z nich, obdarzony łukiem jest reprezentantem zarazy.

Całość interpretować można jako symboliczne przedstawienie końca świata, które bezpośrednio odnosi się do biblijnej wizji. Jeźdźcy apokalipsy trzymają w rękach przedmioty, które pozwalają na utożsamienie ich z konkretnymi klęskami i nieszczęściami, które spotkają ludzkość.

Ważnym elementem ryciny są ludzie, którzy znajdują się przed jeźdźcami. Postaci są tratowane przez konie. Na ludzkich twarzach widoczny jest smutek oraz strach. Górujący nad całością anioł nie próbuje powstrzymać jeźdźców. Apokalipsa to wydarzenie nieuniknione, co zostało przedstawione na rycinie.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Impresjonizm w „Ludziach bezdomnych”...

W XIX wieku do najpopularniejszych kierunków artystycznych należał impresjonizm. Jego popularność zaczęła się od sztuk plastycznych gdzie autorzy próbowali...

Gustaw Coubert Kamieniarze - opis...

„Kamieniarze” to niezwykle realistyczne przedstawienie pracy którego autorem jest Gustaw Courbet. Opis Powstały w 1849 roku obraz przedstawiał mężczyzn...

Inteligencja w „Lalce” – opracowanie...

Nakreślony w „Lalce” obraz polskiego społeczeństwa jest niezwykle obszerny i złożony. Bolesław Prus opierając się na wnikliwej obserwacji stworzył bogatą...

Dlaczego Mały Książę opuścił...

Mały Książę z utworu Antoine’a de Saint-Exupery’ego to bardzo interesujący bohater którego międzygwiezdna podróż urasta do rangi metafory poszukiwania...

Mesjanizm w Dziadach

Trzecia część „Dziadów” Adama Mickiewicza postrzegana jest jako dramat narodowy. Twórca zawarł w niej nawiązującą do Biblii i Narodu Wybranego...

Rozstrzelanie powstańców madryckich...

„Rozstrzelanie powstańców madryckich” to obraz którego autorem był Francisco Goya. Obraz namalowany został sześć lat po tym jak przedstawione wydarzenie...

Dlaczego warto podróżować? Rozprawka...

Żyjemy w czasach gdy podróże stały się powszechnie dostępne. Pomyślcie tylko że jeszcze dwieście lat temu podróż z jednego miasta do drugiego była prawdziwą...

Nowela – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Nowela to gatunek literacki którego głównym wyznacznikiem jest zwięzłość. Nowela to utwór charakteryzujący się jednowątkowością....

Problem winy na przykładzie „Króla...

Zdarza się że na bohaterach tragedii antycznej ciąży wina tragiczna zwana również hamartią. Wynika ona z nieodpowiedniej oceny własnej sytuacji ponieważ działając...