Unikalne i sprawdzone teksty

Interpretacja obrazu "Czterej jeźdźcy Apokalipsy" Albrechta Durera.

Dzieło zatytułowane „Czterej jeźdźcy Apokalipsy” to rycina, która bezpośrednio nawiązuje swoją tematyką do Biblii. Obraz powstał u schyłku XV w., a jego autorem jest Albrecht Duerer. Uwiecznione zostały na nim cztery postacie rodem z Apokalipsy św. Jana. Głód, Zaraza, Wojna i Śmierć to jeźdźcy symbolizujący nieszczęścia, które mają spotkać mieszkańców ziemi.

Największą część dzieła zajmują sylwetki jeźdźców. Oprócz czterech postaci, widnieją na niej także ludzie, którzy uciekają spod kopyt koni należących do Śmierci, Głodu, Zarazy i Wojny. Ponad postaciami widnieje anioł z rozpostartymi skrzydłami. Chcąc dobrze zinterpretować obraz, warto przede wszystkim zwrócić uwagę na wygląd i atrybuty, którymi obdarzeni są jeźdźcy.

Na dole obrazu widoczny jest pierwszy z jeźdźców. Zarówno on sam, jak i jego wierzchowiec to postaci niezwykle wychudzone. Widoczne są kości obydwu postaci. Jeździec obdarzony jest brodą, a na sobie ma potarganą szatę. W chudych rękach trzyma widły. Jeździec ten symbolizuje śmierć. Obok niego znajduję się postać, która w dłoni trzyma wagę – jest to symboliczne przedstawienie Głodu. Postać dzierżąca miecz to przedstawienie wojny, natomiast ostatni z nich, obdarzony łukiem jest reprezentantem zarazy.

Całość interpretować można jako symboliczne przedstawienie końca świata, które bezpośrednio odnosi się do biblijnej wizji. Jeźdźcy apokalipsy trzymają w rękach przedmioty, które pozwalają na utożsamienie ich z konkretnymi klęskami i nieszczęściami, które spotkają ludzkość.

Ważnym elementem ryciny są ludzie, którzy znajdują się przed jeźdźcami. Postaci są tratowane przez konie. Na ludzkich twarzach widoczny jest smutek oraz strach. Górujący nad całością anioł nie próbuje powstrzymać jeźdźców. Apokalipsa to wydarzenie nieuniknione, co zostało przedstawione na rycinie.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Etos pracy w „Nad Niemnem”

Jedną z najważniejszych płaszczyzn ideowych powieści „Nad Niemnem” jest etos pracy. Praca stanowi tu bowiem wzorzec kulturowy usankcjonowany przez tradycję i...

Satyra – definicja i wyznaczniki...

Słowo „satyra” bardzo często pojawia się w prasie i telewizji. Przywykliśmy do niego tak bardzo że często sami nie zastanawiamy się jakie są cechy satyry...

Wokulski jako buntownik

Stanisław Wokulski – główny bohater „Lalki” Bolesława Prusa – jest kreacją wielowymiarową. W jego postaci łączą się wartości przeciwstawnych...

Dziewczynka w czerwonej sukni Józef...

Płótno w kształcie pionowego prostokąta prawie w całości wypełnia postać nastoletniej już zapewne dziewczynki ubranej w długą jaskrawo czerwoną suknię o prostym...

Wyobraź sobie że zgubiłeś się...

Każdy ma coś czego się boi. Niektórzy lękają się ciemności inni groźnie ujadających psów. Wreszcie są tacy dla których nie ma nic bardziej przerażającego...

Psalm – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Psalm to utwór o wymiarze religijnym który ma charakter modlitwy. Biblia jest źródłem wielu psalmów które...

„Opowiadania” Tadeusza Borowskiego...

Tadeusz Borkowski oraz Gustaw Herling-Grudzińśki to autorzy którzy w swojej twórczości poruszają trudną tematykę. Obydwa z utworów opowiadają o wydarzeniach...

Człowiek złagrowany – „Inny...

Gustaw Herling-Grudziński w „Innym świecie” przedstawia obraz człowieka złagrowanego. Chodzi tu o szczególne zmiany jakie zachodzą w psychice i zachowaniu...

Groteska w „Sklepach cynamonowych”...

Groteska jest kategorią estetyczną która charakteryzuje się łączeniem w obrębie jednego utworu elementów przeciwstawnych a więc np. komizmu i tragizmu piękna...