Sensualizm to słowo, które w swoim znaczeniu nawiązuje do zmysłów i to one w opisywanym poglądzie określanym odgrywają największą rolę. Pogląd ten swoje źródło ma w założeniu, że wiedza nabywana przez człowieka jest efektem jego różnorodnych doświadczeń. Sensualizm jest więc podobny w tym założeniu do empiryzmu, jednakże jest jego szczególnym przypadkiem. Jego wyznawcy zaznaczają, że zdobycie informacji możliwe jest tylko wtedy gdy zostaną użyte zmysły. Takiego też poglądu w swoim eksperymencie dowiódł E.B. de Condillac. Sensualiści nie negowali istnienia i roli rozumu, podkreślali jednak, że informacje są przez człowieka zdobywane drogą czysto zmysłową.
Poza E.B. de Condillaciem pogląd dowodzący zmysłowego poznawania świata, które nie potrzebowało wiedzy wrodzonej głosił również John Locke czy Diderot oraz Hume.
Definicja i wyznaczniki gatunku Psalm to utwór o wymiarze religijnym który ma charakter modlitwy. Biblia jest źródłem wielu psalmów które...
„Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego można określić mianem powieści dokumentarnej. Utwór ten należy do literatury faktu każde przedstawione...
Jednym z najważniejszych zagadnień pojawiających się w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest forma. Pod pojęciem tym skrywają się schematy działania i postawy...
Akcja „Potopu” Henryka Sienkiewicza rozgrywa się w okresie szwedzkiego najazdu na Rzeczpospolitą który miał miejsce w latach 1655 – 1660. Autor bazując...
Streszczenie Epilog rozpoczyna się krótkim opisem emigracyjnego życia w Paryżu. Stolica Francji to miasto pełne zgiełku i huku. Między mieszkającymi w niej ludźmi...
Definicja Fantastyka to pojęcie które w kontekście literatury i sztuki oznacza wprowadzanie do świata przedstawionego bytów i zjawisk zaczerpniętych ze sfery...
Motyw utopii przewijał się przez literaturę już w starożytności chociaż sama nazwa pochodzi od utwory Tomasza Morusa. Wątek odległej krainy (zazwyczaj wyspy) na którą...
„Dziwny ogród” to zapewne najtrudniejszy w interpretacji obraz Józefa Mehoffera. Uznawany za wybitne dzieło polskiego symbolizmu powstawał w latach...
Jedna z najważniejszych scen trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza rozgrywa się w salonie warszawskim. Zakończona zostaje ona słowami Piotra Wysockiego...