Unikalne i sprawdzone teksty

Obraz Boga i relacji między Bogiem a człowiekiem w Pieśni XXV i Trenie XVIII

Jan Kochanowski był człowiekiem głębokiej pobożności i fakt ten znajduje odzwierciedlenie w jego twórczości. Do najbardziej znanych utworów, w których przedstawia obraz Boga, zalicza się hymn „Czego chcesz od nas, Panie” oraz cykl „Treny” (głównie Tren XVIII)

W pierwszym z nich przedstawiona zostaje potęga Boga, jako Stwórcy. Wniósł on świat i podtrzymuje go w istnieniu. Do niego należy cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swoje. Bóg zbudował ziemię i niebo, wzniósł zarówno rzeczy wielkie, jak i małe – od gwiazd począwszy, na ziołach skończywszy.

W XVIII wieku filozofowie również uznawali Boga za „architekta wszechświata”. Jednak Bóg u Kochanowskiego to nie tylko ktoś, kto tworzy – on także opiekuje się swoim dziełem. Rzeczy tak oczywiste, jak poranek i wieczór, jak cykl pór roku, wszystkie są dowodami jego miłości i troski.

Tren XVIII pozornie przedstawia inny obraz Ojca Niebieskiego. Podkreślona zostaje groźniejsza strona jego natury. Ludzie nie słuchają zaleceń Boga, ale on potrafi ukarać grzeszników:

Zgubisz nas prędko, wiekuisty Panie,
Jeśli nad nami stanie
Twa ciężka Boska ręka;
Sama niełaska jest nam sroga męka

Kara wydaje się bardzo prawdopodobna, bowiem docześna [doczesna] rozkosz ciągle zwodzi ludzi na pokuszenia. Gdy dobrze się wiedzie człowiekowi, to łatwo zapomina on o obowiązkach chrześcijanina.

Jednak kara nas nie czeka ludzi, gdy tylko się nawrócą. Wielka jest srogość Boga, ale jego miłosierdzie przewyższa wszystko inne. Poeta mówi doń: A pierwej świat zginie,/Niż Ty wzgardzisz pokornym.

Wbrew pierwszym wrażeniom, obraz Boga zawarty w obu utworach jest podobny. W obu mamy do czynienia z potężnym i kochającym Ojcem. Ojciec ten złości się, gdy jego dzieci zapominają o nim, ale zawsze okazuje łaskę „synowi marnotrawnemu”.

 

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Dzieje Tristana i Izoldy – opracowanie...

Geneza Historia miłości Tristana i Izoldy znana nam jest z fragmentarycznych rękopisów różnego autorstwa nie do końca ze sobą spójnych treściowo....

Świtezianka – interpretacja i...

Streszczenie Ballada rozpoczyna się opisem spaceru. Przedstawiony strzelec każdej nocy spotyka się z ukochaną w ciemnym borze. Spacerują razem przy świetle księżyca....

Z legend dawnego Egiptu – streszczenie...

Streszczenie Ramzes – potężny władca Egiptu który liczył sto lat umierał. Leżał osłabiony fizycznie czasem odchodził od zmysłów. Zmęczony tą sytuacją...

Zdążyć przed Panem Bogiem –...

Geneza czas i miejsce akcji Hanna Krall w latach siedemdziesiątych przygotowywała reportaż poświęcony operacjom serca. Przy tej okazji poznała kardiochirurga Marka Edelmana....

Fioletowy gotyk – interpretacja...

Krótki utwór Mirona Białoszewskiego „Fioletowy gotyk” interpretować można na wielu różnych poziomach. W paru zaledwie słowach poeta zawarł...

Sur le point d'Avignon – interpretacja...

Krzysztof Kamil Baczyński należał do pokolenia Kolumbów. Młodość tych ludzi urodzonych w okolicach 1920 roku przypadła na czas II wojny światowej. Wielu z nich...

Uwagi śmierci niechybnej Józef...

Ksiądz Józef Baka (1706 1707 – 1780) był jezuitą misjonarzem oraz poetą. Okres jego działalności twórczej przypadł na schyłkowy czas baroku co znajduje...

Przedśpiew – interpretacja i...

Wiersz „Przedśpiew” Leopolda Staffa pochodzi z tomu „Gałąź kwitnąca” (1908). Tekst stanowi poetyckie credo artysty. Poeta wypowiada się w nim bowiem...

Dziady cz. IV – opracowanie motywy...

Geneza Czwarta część „Dziadów” powstała w latach 1820 – 1821 w czasie pobytu Mickiewicza w Kownie (stąd „Dziady” kowieńsko –...