Aldous Huxley w „Nowym wspaniałym świecie” stworzył niezwykle sugestywny obraz społeczeństwa w odległej przyszłości. Jego dzieło powstało w 1932 roku i już na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wiele z pesymistycznych przewidywań autora znalazło odzwierciedlenie w rzeczywistości. Powieść pokazuje bowiem wizję świata zniewolonego przez porządek totalitarny, polegający na całkowitej kontroli działań każdej jednostki. Ludzie w świecie Huxleya dzielą się na kasty społeczne przypominające rasistowską ideologię nazimu.
Mamy tu do czynienia z osobnikami alfa przeznaczonymi do życia w luksusach oraz osobnikami niższej kategorii: beta i gamma, które stworzono jedynie w celu wykonywania najcięższych, niewolniczych prac i świadczenia usług seksualnych. Jak powszechnie wiadomo, zbrodnicze działania Adolfa Hitlera podczas II wojny światowej, a zwłaszcza holocaust, opierały się na przeświadczeniu o szczególnym powołaniu rasy aryjskiej, jakiej mieli służyć słowiańscy niewolnicy. Żydzi należeli zaś wedle tej ideologii do kategorii podludzi, których należało poddać eksterminacji.
Komunizm z kolei, system społeczny, który opanował połowę Europy na ponad pół wieku, miał być wyrazem ideologii marksizmu. Jak wiadomo, zgodnie z tą filozofią, wszystkie dziedziny ludzkiej działalności dają się wyjaśnić za pomocą materialistycznych stosunków produkcji. Sfery kultury i religii nie mieszczą się zatem w tych ramach. Można powiedzieć, że społeczeństwo w powieści Huxleya to właśnie zbiorowość skrajnie materialistyczna, pozbawiona duchowych przeżyć, a nawet wszelkich emocji. Taki stan jest podtrzymywany dzięki programowaniu embrionów, oderwaniu dzieci od rodziców oraz nakazowi codziennego zażywania somy. Sztuka i wierzenia religijne mogą się zatem ostać jedynie w rezerwacie Indian, gdzie to Dzikus, a nie przedstawiciel cywilizacji czytuje „Hamleta” Szekspira.
Na szczęście do tej pory skrajnie pesymistyczna wizja Huxleya nie sprawdziła się. Matki nadal rodzą dzieci, a więzi miłości, przyjaźni i odpowiedzialności wciąż istnieją. Nie oznacza to jednak, że współczesny świat jest całkowicie wolny od wskazanych przez pisarza zagrożeń. Żyjemy bowiem w epoce, w której człowiek nauczył się dalece ingerować w proces rozmnażania i nieodpowiedzialne podejście do tego typu działań może mieć poważne i globalne konsekwencje; przed tym właśnie przestrzega powieść Huxleya.
Wiek XX przyniósł ludzkości nieznane do tej pory przykłady okrucieństwa. Jednym z symboli tego stulecia stały się obozy koncentracyjne. Przyjmuje się iż wynaleźli...
Ogrom świata przedstawionego w „Lalce” Bolesława Prusa wypełnieją najróżniejsze uczucia. Nie brakuje tu zazdrości kierowanej pod adresem tych którym...
Definicja Historyzm jest pojęciem niezwykle szerokim odnoszącym się do kultury. W jego obrębie wyróżnić można historyzm architektoniczny i związany ze sztukami...
Gustav Klimt to jeden z najważniejszych być może nawet najważniejszy twórca okresu secesji. „Drzewo życia” jest tym spośród jego dzieł które...
Za koniec średniowiecza uznaje się rok 1492 (podróż Kolumba do Ameryki i zakończenie tzw. Rekonkwisty czyli odbijania z rąk muzułmanów terenów Półwyspu...
Definicja Ludowość w kontekście literatury i innych gałęzi sztuki oznacza zainteresowanie kulturą ludową czerpanie obecnych w niej motywów budowanie utworów...
„Czwórka” to niezwykle dynamiczny obraz który został namalowany przez Józefa Chełmońskiego w 1881 roku. Opis Obraz przedstawia pędzący powóz...
Sukces można rozumieć różnie. Dla niektórych oznacza on zgromadzenie wielkiej fortuny wybudowanie imponującej rezydencji i posiadanie kilku modeli najnowszych...
Zainteresowanie wschodem jego kulturą oraz sztuką było zjawiskiem charakterystycznym dla epoki romantyzmu. Orientalizm jako zjawisko występował w wielu utworach. Jego przejawy...