Aldous Huxley w „Nowym wspaniałym świecie” stworzył niezwykle sugestywny obraz społeczeństwa w odległej przyszłości. Jego dzieło powstało w 1932 roku i już na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wiele z pesymistycznych przewidywań autora znalazło odzwierciedlenie w rzeczywistości. Powieść pokazuje bowiem wizję świata zniewolonego przez porządek totalitarny, polegający na całkowitej kontroli działań każdej jednostki. Ludzie w świecie Huxleya dzielą się na kasty społeczne przypominające rasistowską ideologię nazimu.
Mamy tu do czynienia z osobnikami alfa przeznaczonymi do życia w luksusach oraz osobnikami niższej kategorii: beta i gamma, które stworzono jedynie w celu wykonywania najcięższych, niewolniczych prac i świadczenia usług seksualnych. Jak powszechnie wiadomo, zbrodnicze działania Adolfa Hitlera podczas II wojny światowej, a zwłaszcza holocaust, opierały się na przeświadczeniu o szczególnym powołaniu rasy aryjskiej, jakiej mieli służyć słowiańscy niewolnicy. Żydzi należeli zaś wedle tej ideologii do kategorii podludzi, których należało poddać eksterminacji.
Komunizm z kolei, system społeczny, który opanował połowę Europy na ponad pół wieku, miał być wyrazem ideologii marksizmu. Jak wiadomo, zgodnie z tą filozofią, wszystkie dziedziny ludzkiej działalności dają się wyjaśnić za pomocą materialistycznych stosunków produkcji. Sfery kultury i religii nie mieszczą się zatem w tych ramach. Można powiedzieć, że społeczeństwo w powieści Huxleya to właśnie zbiorowość skrajnie materialistyczna, pozbawiona duchowych przeżyć, a nawet wszelkich emocji. Taki stan jest podtrzymywany dzięki programowaniu embrionów, oderwaniu dzieci od rodziców oraz nakazowi codziennego zażywania somy. Sztuka i wierzenia religijne mogą się zatem ostać jedynie w rezerwacie Indian, gdzie to Dzikus, a nie przedstawiciel cywilizacji czytuje „Hamleta” Szekspira.
Na szczęście do tej pory skrajnie pesymistyczna wizja Huxleya nie sprawdziła się. Matki nadal rodzą dzieci, a więzi miłości, przyjaźni i odpowiedzialności wciąż istnieją. Nie oznacza to jednak, że współczesny świat jest całkowicie wolny od wskazanych przez pisarza zagrożeń. Żyjemy bowiem w epoce, w której człowiek nauczył się dalece ingerować w proces rozmnażania i nieodpowiedzialne podejście do tego typu działań może mieć poważne i globalne konsekwencje; przed tym właśnie przestrzega powieść Huxleya.
Poeci od wieków wypominali swoim rodakom wady i przywary. Satyra była środkiem który miał na celu poprawę obyczajów i sytuacji politycznej zmotywowanie...
Porównanie manifestu napisanego przez Aleksandra Świętochowskiego z wierszem napisanym przez Adama Asnyka pokazuje podejście przedstawicieli dwóch pokoleń do...
Streszczenie „Epilog. Upadek Paryża” W czerwcu 1945 roku Gustaw przebywa w Rzymie gdzie pracuje w redakcji pewnego czasopisma. Któregoś dnia bohater spotyka...
Chociaż akcja „Pana Tadeusza” obejmuje jedynie niewielki wycinek czasu (5 dni roku 1811 i dzien 1812) w poemacie Adama Mickiewicza ukazane zostało bogactwo zwyczajów...
Za koniec średniowiecza uznaje się rok 1492 (podróż Kolumba do Ameryki i zakończenie tzw. Rekonkwisty czyli odbijania z rąk muzułmanów terenów Półwyspu...
Epoka oświecenia przyniosła gwałtowny rozwój myśli społecznej i filozoficznej. XVIII-wieczna Europa zapełniła się utworami krytykującymi wady jej narodów...
Pytanie o wartość tego co jest emitowane we współczesnej telewizji pobudza nas do trudnej refleksji. Z jednej strony zdajemy sobie sprawę że telewizja stanowi dla...
Chłopi z powieści Władysława Reymonta tworzą własną odrębną kulturę będącą swoistą mieszaniną obrzędów religijnych i pogańskich. Bardzo ważną rolę...
Definicja i wyznaczniki gatunku Psalm to utwór o wymiarze religijnym który ma charakter modlitwy. Biblia jest źródłem wielu psalmów które...