Streszczenie
Jest rok 2541, czyli „632 po Fordzie”. Świat został zorganizowany wedle zupełnie nowych zasad, wyznaczonych przez Forda. Ludzie nie rodzą się już w naturalny sposób – ze związku mężczyzny i kobiety – ale są produkowani w fabryce na specjalnej taśmie. Do wytwarzania ludzkich zarodków służy materiał genetyczny pobierany od ludzi. W społeczeństwie obowiązującym modelem zachowań jest notoryczna poligamia, a także uczestniczenie w zbiorowych orgiach seksualnych, nazywanych „posługą solidarnościową”. Obowiązującą zasadą relacji damsko-męskich jest hasło: „każdy należy do każdego”.
Powieść rozpoczyna się sceną w Ośrodku Rozrodu i Warunkowania w Londynie Centralnym, gdzie jeden z pracowników, Henryk Foster, objaśnia studentom proces kontrolowanego rozrodu. Okazuje się, że produkowane w instytucie dzieci są już na etapie życia płodowego przydzielane do konkretnej klasy społecznej. W ten sposób powstają osobniki delta (czujący wstręt do nauki), epsilon (analfabeta), gamma (wół roboczy), beta (prymityw), alfa (najbardziej inteligentny). Dzięki temu społeczeństwo jest zróżnicowane i nikt nie buntuje się przeciwko swojej kondycji.
Ponadto obywatele Republiki Świata codziennie biorą specjalną „miksturę”, która pozwala im zachować pogodę ducha i realizować naczelną zasadę: Wspólność, Identyczność, Stabilność. Ludziom nie doskwierają żadne troski materialne, a ich powierzchowność cielesna jest idealna i nie podlega starzeniu.
Foster umawia się z Leniną. Dziewczyna jednak, idąc za radą przyjaciółki, Fanny Crowne, postanawia stosować się do poligamii i decyduje się spotkać z Bernardem Marksem, pracownikiem Domu Propagandy, który zaprasza ją do rezerwatu Dzikusów na Nowej Gwinei. Bernard jest nieco inny od pozostałych mężczyzn, nie spotyka się bowiem z wieloma kobietami i nie bierze codziennej porcji somy. Jego przyjaciel, Helmholtz Watson, w ogóle zaś unika seksualnych doświadczeń, ponieważ wpływa to korzystnie na jego intelekt.
Randka Leniny i Bernarda kończy się wspólną nocą, ale mężczyzna nie jest z tego zadowolony, ponieważ wcześniej wziął somę. Wkrótce uzyskuje przepustkę do rezerwatu i zabiera tam Leninę. Trafiają do wioski Indian Malpais, gdzie życie toczy się według starych reguł. W rezerwacie poznają dzikusa Johna, który jest synem kobiety z Republiki Światowej i Tomakina (okazuje się, że to dyrektor RiW). Czuje się on wyobcowany zarówno ze społeczności rezerwatu, jak i nie należy do świata poza nim. Dzikus chciałby poznać świat swoich rodziców, więc Marks postanawia zabrać go poza rezerwat.
Bernard przedstawia dyrektorowi jego syna i dawną kochankę, Lindę, samicę beta. Mężczyzna doznaje szoku i składa rezygnację. Bernard z kolei zmienia się i dostosowuje do obowiązujących zasad społecznych. Odsuwa się od Leniny i dawnego przyjaciela Watsona. Lenina natomiast jest zafascynowana innością Johna i bezskutecznie się do niego zaleca. Dzikus czuje się bardzo źle w nieznanej cywilizacji i pragnie powrotu do rezerwatu. Jego przyjacielem zostaje Watson, któremu John czytuje Szekspira.
Tymczasem załamana Linda trafia do Szpitala Umierających, gdzie kona w otoczeniu dzieci przyzwyczajających się do widoku śmierci. John bardzo przeżywa śmierć matki i chce nakłonić wszystkich, żeby nie zażywali somy. Po jego stronie stają Watson i Marks, spisek jednak zostaje wykryty, a mężczyźni trafiają na karną wyspę. John zostaje zaś umieszczony w latarni dla helikopterów. Wkrótce zyskuje ogromną popularność dzięki czuciofilmowi „Dzikus z Surrey”, nie wytrzymuje ciągłego nękania przez tłumy dziennikarzy i popełnia samobójstwo.
Interpretacja
„Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya to antyutopijna powieść, która przedstawia mroczną wizję przyszłości. Sam tytuł ma wydźwięk ironiczny – nowy porządek świata trudno bowiem określić jako wspaniały. Wyeliminowanie z życia ludzi i społeczeństw wszelkich negatywnych odczuć wprawdzie skutkuje trwałym pokojem i stabilnością, jednak odbywa się za cenę rezygnacji z najbardziej podstawowych elementów ludzkiej tożsamości. Człowiek traci prawo do odczuwania autentycznych emocji, dlatego w nowym społeczeństwie likwidacji podlegają sfery sztuki i religii.
Co więcej, istota ludzka jako niemal doskonale zaprogramowana maszyna, jest niezdolna do nawiązania normalnych relacji z innymi. Nie odczuwa zatem miłości, współczucia czy tęsknoty. Efekt ów zostaje osiągnięty dzięki całkowitemu rozdzieleniu sfery seksu i prokreacji. Ludzie niezdolni do płodzenia potomstwa nie mogą tworzyć trwałych i sensownych więzi społecznych. Ich tradycyjne role społeczne ulegają destrukcji, nie są już bowiem potrzebne opieka, wzorce wychowawcze i miłość.
Geneza „Puc Bursztyn i goście” to jedna z powieści Jana Grabowskiego. Jej bohaterami podobnie jak wielu innych utworów Grabowskiego są zwierzęta. Autor...
Streszczenie Utwór rozpoczyna się opisem wspaniałego statku nazywanego „Purpura”. Jest on niezwykły zdolny do pokonania najgorszych przeszkód. Jego...
„Sonet szalony” Leopolda Staffa to wiersz pochodzący z tomu „Ptakom niebieskim” (1903). Jest on wyrazem filozofii pochwały życia i twórczej...
Analiza Utwór w widoczny sposób podzielony jest na strofy oraz wersy które charakteryzują się występowaniem szeregu powtórzeń. Całość rozpoczyna...
Geneza Pierwszy zamysł „Ślubów panieńskich” pojawił się w głowie Aleksandra Fredry już w 1826 r. Wtedy jeszcze sztuka nosiła tytuł „Magnetyzm”...
Geneza Autor książki „Sposób na Alcybiadesa” – Edmund Niziurski to znany pisarz powieści przygodowych dla młodzieży. Jego utwory cechuje najczęściej...
Geneza Od 1831 r. Juliusz Słowacki przebywał na emigracji. Opuścił ojczyznę ze względu na ważną misję dyplomatyczną jaką mu powierzono. Odwiedziwszy Londyn –...
Geneza „Iliadzie” przypisuje się autorstwo Homera mimo iż jest to kwestia sporna. Jest ona prawdopodobnie dziełem które poprzedza „Odyseję”...
Rzeźba pod tytułem „Apollo i Dafne” to wykonane z marmuru odwzorowanie sceny znanej z mitologii autorstwa Gianlorenzo Berniniego. Rzeźba powstała w XVII wieku....