W malarstwie Stanisława Wyspiańskiego dzieci zajmowały miejsce szczególne. Artysta cenił ich naturalność i delikatność, chętnie przenosząc się w rzeczywistość zaczerpniętą z dziecięcych marzeń. Jednym z obrazów wpisujących się w ten nurt jest „Dziewczynka w niebieskim kapeluszu” - pełen niezwykłości portret zwykłego dziecka.
Opis
Zwrócone w lewą stronę (a więc prawą dla widza) czarne oczy zdają się zatapiać w świecie fantazji. Głowa dziewczynki jest lekko pochylona, a jej skrzyżowane ręce mocno obejmują własne ciało w taki sposób, by dłonie dotykały ramion. Luźny strój (barwy zbliżonej do oliwkowej lub zgniłej zieleni) z delikatnymi zdobieniami - niebieskim guzikiem, koronkowym kołnierzem i białymi paskami na rękawach - swobodnie otacza ciało portretowanej postaci, tworząc jakby kombinezon ochronny. Łagodnie zarumieniona twarz dziewczynki, jej zgrabny nosek i wyraźnie zarysowane usta zdają się wyrażać spokój, rozmarzenie. Czarne włosy przedstawionej kobiety skrywają się pod kapeluszem tej samej barwy, którego finezyjnym zdobieniem jest szafirowa kokardka.
Portret wykonany został techniką pastelową na płótnie o rozmiarach 31x44cm. Pociągnięcia pędzla tworzą płynne i swobodne linie, co charakteryzuje malarstwo secesyjne.
Interpretacja
Dzieło Wyspiańskiego rozczula odbiorcę. Ukazana na nim dziewczynka - wciąż będąca w dziecięcym wieku - z wielkim spokojem spogląda w dal, obejmując własne ciało. Zdaje się być pogrążona w świecie marzeń - bezpiecznym, komfortowym. Patrząc na nią, można także odnieść wrażenie, iż odczuwa smutek, żal. Dokładne określenie jej emocji jest jednak niemożliwe.
Jednym z najbardziej wyrazistych elementów obrazu jest kapelusz znajdujący się na głowie dziewczynki. Nie tylko ożywia on tonację kolorystyczną płótna, ale także skupia wzrok w określonym punkcie. Z drugiej strony zdaje się on nie pasować do delikatnej i dziecięcej postaci.
Obraz Stanisława Wyspiańskiego można odczytywać jako swego rodzaju studium dzieciństwa. Przedstawione zostało ono, podobnie jak na innych płótnach artysty, jako czas silnych, a zarazem trudno dostępnych, niemożliwych do odgadnięcia z perspektywy człowieka dorosłego. Z kolei strój dziewczynki - jakby niepasujący do jej wieku - zdaje się podkreślać fakt, iż w każdym człowieku istnieje sfera dziecięcych emocji.
Obraz Pabla Picassa „Guernica” stał się jednym z symboli okrucieństw wojny w XX wieku. W latach 1936-1939 w Hiszpanii trwała wojna domowa. Stronę „białą”...
Warszawa jest miejscem szczególnym dla każdego Polaka – przede wszystkim dlatego że to stolica naszego kraju! Ale z miastem tym wiążę się również pamięć...
Każdy człowiek posiada swoje sekrety tajemnice których nie chce wyjawić. Wydaje się to być zupełnie naturalnym. Moim zdaniem życie bez tajemnic byłoby uboższe....
W czasie podróży z Baku do Moskwy Seweryn Baryka opowiadał synowi jak wygląda Polska którą odwiedził w czasie wojny. Zgodnie z jego słowami na kształtowanie...
Sensualizm to słowo które w swoim znaczeniu nawiązuje do zmysłów i to one w opisywanym poglądzie określanym odgrywają największą rolę. Pogląd ten swoje...
„Zdążyć przed Panem Bogiem” to książkowy reportaż autorstwa Hanny Krall. Centralną postacią dzieła jest Marek Edelman jeden z przywódców powstania...
Tak jak w przypadku „Krzyku” Edvard Munch namalował kilka wersji „Madonny”. Obrazy powstały w latach 1892-1895 a modelką była Dagna Przybyszewska...
Starsi ludzie często powtarzają że dzisiejsza młodzież ma „wszystko”. „Za naszych czasów nie było takich możliwości” – powtarzają....
Słowo absurd można rozumieć dwojako – albo jako określenie sfomułowania które jest sprzeczne albo (szerzej) jako coś co jest niezgodne z prawami logiki. „Młody...