Streszczenie
Bóg objawił się Mojżeszowi i wspomniał, że Egipcjanie nadmiernie obciążyli pracą Izraelitów. Pan zapragnął więc uwolnić Izraelitów z niewoli egipskiej.
Izraelici byli jednak zbyt udręczeni, by słuchać słów Mojżesza. Bóg nakazał mu więc udać się do faraona, by wypuścił niewolników.
Izraelitów miał wyprowadzić z Egiptu Mojżesz wraz z Aaronem. Pan zaznacza, że faraon nie posłucha prośby Mojżesza, mimo wszystko pragnie wyprowadzić swoich synów z Egiptu.
W czasie pobytu u faraona Aaron rzuca laskę, która zamienia się w węża, ale nie robi to wrażenia na faraonie i nie usłuchał on prośby Mojżesza, tak jak zapowiadał Bóg.
Pan nakazał więc Mojżeszowi udać się nazajutrz do faraona i zabrać laskę. Jeśli faraon będzie nieustępliwy, to Mojżesz powinien dotknąć laską wody Nilu i zmienić ją w krew, tak, że nie będzie nadawała się do picia, a ryby wyginą. Mojżesz i Aaron uczynili tak, jak chciał Pan. Faraon jednak nie ustąpił.
Upłynęło siedem dni. Pan wtedy powiedział Mojżeszowi, by udał się do faraona z prośbą o wypuszczenie Egipcjan. Jeśli tego nie uczyni, zapanuje plaga żab.
Po pladze żab następowały kolejne: plaga komarów; much; zaraza zabijająca zwierzęta; pył wywołujący choroby; grad, który zabijał ludzi i zwierzęta; szarańcza; ciemność.
Ostatnia plaga spowodowała uwolnienie Izraelitów z niewoli egipskiej. Pan zapowiedział bowiem, że pomrą wszyscy synowie pierworodni Egipcjan. Izraelici mieli posmarować krwią baranka swoje domy, a ich synowie zostaną uratowani.
Lud Izraelicki zostaje wtedy uwolniony z ziemi egipskiej. Ruszyli ku Morzu Czerwonemu. Wtedy faraon wysyła swoje zaprzęgi do pościgu za zbiegami. Mojżesz wyciągnął jednak rękę ku Morzu Czerwonemu i rozstąpiły się wody. Izraelici przeszli przez rozstąpione wody, natomiast Egipcjanie zostali zatopieni przez Morze Czerwone.
Interpretacja
Mojżesz jest prorokiem, który uwolnił Izraelitów i zawarł z nimi przymierze, o czym dowiadujemy się z biblijnej Księgi Wyjścia. Mojżesz sprowadza na Egipcjan klęski, które są wyrazem sądu Bożego. Stanowi to jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach narodu żydowskiego.
Za sprawą Mojżesza, Izrael został uznany ludem Bożym, gdyż na Synaju złożył on ofiarę. Zawarte zostało wtedy przymierze. Daje im to możliwość poszukiwania Ziemi Obiecanej.
Wyjście Izraelitów z Egiptu stanowi symboliczny początek narodu Izraelskiego oraz wyzwolenia z niewoli. Świadczy też o tym, że Izrael stał się Narodem Wybranym, który mimo cierpienia i nieszczęść, jakimi został doświadczony, osiągnie cel i wymarzoną Ziemię Obiecaną.
„Konopielka” Edwarda Redlińskiego zaczyna się opisem poranka we wsi Taplary. Poznajemy gospodarstwo Kaziuka głównego bohatera. Okazuje się że w nocy krowa...
„Pantofelek” to utwór Andrzeja Bursy. Przestawia coś w rodzaju dialogu dwóch postaci (choć widzimy wypowiedzi tylko jednej z nich). Podmiot liryczny...
Streszczenie Utwór rozpoczyna bezpośredni zwrot do dzieci. Są one nawoływane do pójścia na wzgórze i zmawiania modlitwy za tatę. Podkreślone są zagrożenia...
Streszczenie Część I Powieść poprzedza dedykacja dla żony Krystyny i cytat z „Domu umarłych” Fiodora Dostojewskiego. Witebsk – Leningrad – Wołogda...
„Niebo” Wisławy Szymborskiej to wiersz w którym mamy do czynienia z filozoficzną refleksją nad światem i intelektualnymi kategoriami służącymi do jego...
Geneza Powieść Antoniego Libery „Madame” ukazała się w 1998 roku. Autor wysłał ją na konkurs wydawnictwa Znak jednak pracował nad nią już od kilku lat....
“Książka” to wiersz Zbigniewa Herberta w którym poeta wykorzystuje topos księgi. Księga w tradycji literackiej to oznaka najwyższej tajemnej wiedzy przeznaczonej...
Streszczenie Król Syzyf był władcą Koryntu. Jego życie wolne było od trosk. Sam zamieszkiwał w pięknym pałacu a kraj przez niego rządzony słynął z dostatku....
„Nn próbuje sobie przypomnieć słowa modlitwy” to wiersz Stanisława Barańczaka. NN oznacza „nazwisko nieznane” – skrót taki często...