Unikalne i sprawdzone teksty

Uniwersalizm przypowieści biblijnych

Przypowieści biblijne to pewne opowiadania o charakterze alegorycznym, które często mają wydźwięk moralizatorski. Można je odczytywać w sposób dosłowny, jako opowieści o pewnych sprawach ziemskich, lub alegorycznie, w odniesieniu do Boga i sfery sacrum.

Przypowieści charakteryzują się także uniwersalizmem, gdyż niosą za sobą pewne ogólne prawdy, które dają ludzkości wskazówki do postępowania. Istnieje w nich zatem pewna wskazówka ogólna, mówiąca o tym jak żyć, by być dobry człowiekiem.

Wydawać by się mogło, że we współczesnym świecie, Biblia jest już nieco anachroniczna. Jednakże nic bardziej mylnego, gdyż właśnie owa współczesność powoduje często zagubienie i zmieszanie się wartość i norm postępowania. Dlatego też przypowieści biblijne mogą wskazywać drogę postępowania, ułatwiać pewne życiowe wybory oraz– przede wszystkim – pomagają rozróżnić dobro od zła, ustalając między nimi wyraźne granice, które współcześnie zostały nieco zatarte.

Przypowieści nie odnoszą się jedynie do spraw Boskich. Przykładowo przypowieść o talentach mówi o tym, by właściwie wykorzystać to, co dał nam los, by to co mamy, godnie rozwijać, bo to sprawi, że będziemy szczęśliwymi ludźmi i nie zatracimy się w błahostkach. Stanowi także rodzaj kategoryzacji ludzi – każdy dostaje od losu coś innego, ale to, w jaki sposób te dary wykorzystamy, zależy tylko od nas.

Ponadto, przypowieść o synu marnotrawnym, która opowiada o losach dwóch synów, z których jeden postanowił ruszyć świat i roztrwonić majątek ojca, ma także uniwersalny wydźwięk. Bowiem ojciec przyjął swe dziecko z powrotem do domu i ugościł je najlepiej jak potrafił. Nie inaczej dzieje się we współczesnym świecie, gdzie dzieci często pragną wyruszyć w świat, opuszczając dom rodzinny. Niepowodzenie nie skazuje ich jednak na całkowitą porażkę, gdyż mają dom i rodzinę, która przywita ich z otwartymi ramionami.

Pozostałe biblijne przypowieści, podobnie jak te o talentach i synu marnotrawnym, można interpretować w sposób uniwersalny. Uniwersalizm widoczny jest także w kreacji postaci, którymi jest everyman, czyli tzw. każdy. Bowiem na miejscu takiego bohatera mógłby zostać postawiony każdy z czytelników. Wiąże się to z niepojawianiem się konkretnych imion, nazwisk czy nazw własnych.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Rękopis znaleziony w Saragossie...

Dzieło Jana Potockiego należy do najwybitniejszych powieści okresu Oświecenia – nie tylko polskiego ale światowego. Potocki spisywał „Rękopis znaleziony w...

Egzamin – interpretacja i analiza...

„Egzamin” to wiersz Ewy Lipskiej. Poetka dokonuje w nim swego rodzaju analizy tyranii albo wręcz władzy jako takiej. Tytułowy egzamin to konkurs na króla...

Nasza szkapa – streszczenie plan...

Nasza Szkapa streszczenie Po pracy do domu wraca zmęczony i zły ojciec. Przybywa do izby w której widoczna jest bieda. Wspomina że stracił zlecenie na wożenie żwiru....

Pan i pies - interpretacja i analiza...

Bohaterem bajki Ignacego Krasickiego „Pan i pies” jest tytułowe zwierzę. Sam właściciel nie pojawia się bezpośrednio w utworze dowiadujemy się tylko o jego...

Wakacje z duchami – opracowanie...

Geneza „Wakacje z duchami” to powieść Adama Bahdaja która ukazała się w 1962 r. w Warszawie. Książka ta należy do literatury typowo młodzieżowej....

Czapla ryby i rak - interpretacja...

Bohaterem bajki „Czapla ryby i rak” Ignacego Krasickiego jest tytułowy ptak. Czapla to już wiekowe zwierzę i nie potrafi zdobywać pokarmu w normalny sposób...

Początek – streszczenie plan...

„Początek” to powieść Andrzeja Szczypiorskiego. Jej akcja rozgrywa się w okupacyjnej Warszawie przedstawione zostają jednak również wątki późniejsze...

Przypowieść o dobrym i złym drzewie...

Streszczenie Przypowieść o dobrym i złym drzewie opowiada o tym że dobre drzewo wydaje dobre owoce a złe drzewo złe owoce. Drzewa poznaje się po owocach. Natomiast dobry...

Oda do radości - interpretacja...

„Oda do radości” (Ode „An die Freude”) Fryderyka Schillera powstała w 1785 roku opublikowana została rok później. W kolejnych wydaniach (1803...