Unikalne i sprawdzone teksty

Uniwersalizm średniowieczny – definicja, cechy, przykłady

Uniwersalizm średniowieczny to jak sama nazwa wskazuje pojęcie, które związane jest z jednorodnością charakterystyczną dla tej epoki. O uniwersalizmie czasu wieków średnich można mówić na wielu różnych płaszczyznach. Najważniejszym, najbardziej widocznym był jego przejaw w religijności ówczesnego społeczeństwa.

Chrześcijaństwo było religią, która dominowała nie tylko jeśli chodzi o ilość wyznawców, ale i o jej obecność w kulturze. Teocentryzm był prądem myślowym, powszechnie panującym przekonaniem, które związane było z tą właśnie dominacją. Objawów teocentryzmu, uniwersalizmu religijnego można dopatrywać się w całości twórczości ówczesnych artystów – zarówno jeśli chodzi o sztuki plastyczne, jak i o utwory poruszające tematykę religijną, czego przykładem są pieśni

Warto także zauważyć, że przejawem uniwersalizmu było pojawienie się wzoru idealnego ascety, a także innych postaci znanych ze średniowiecznej parenezy – idealnego władcy, idealnego rycerza. Przykładów tego typu postaw dopatrywać się można w literaturze i sztuce wielu różnych obszarów. Wizerunki idealnego władcy pojawiały się między innymi w kronikach, w tym także tych powstałych na ziemiach polskich.

Jeszcze jednym przejawem uniwersalizmu była powszechna znajomość języka łacińskiego, który był także językiem liturgii. Jednolitość języka i powszechna akceptacja dla jego wykorzystania zarówno jeśli chodzi o życie religijne, jak i o różnorodne inne elementy życia, w tym życia kulturalnego.

Uniwersalizm średniowieczny to świadectwo niezwykłej jednolitości epoki, która wykształciła nie tylko szereg postaw, ale i utrwaliła się jako epoka niezwykle teocentryczna, zwracająca się ku Bogu.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Miłość Tristana i Izoldy jako...

Tristan i Izolda od początku swojej znajomości byli wystawiani na ciężkie próby. Z jednej strony wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazywały na to iż są sobie...

Narrator i narracja w „Innym świecie”...

W „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego występuje narracja pierwszoosobowa. Narratorem jest Gustaw porte parole autora postać której autor wyraźnie...

Wygnanie z raju - interpretacja...

„Wygnanie z raju” to obraz stworzony przez Massaccia. Dzieło to fresk który znajduje się w kaplicy Brancaccich. Piętnastowieczne dzieło jest przedstawieniem...

Jaki obraz wsi i jej mieszkańców...

Pierwsze szczere zainteresowanie wsią i chłopami pojawiło się w XIX wieku w dobie romantyzmu. Romantyków inspirowały ludowe wierzenia niesamowite podania i legendy...

List do Małego Księcia o dorosłych...

Drogi Mały Książę Piszę do Ciebie ponieważ z pewnością wróciłeś już na swoją planetę i wraz ze swoją Różą oglądasz z niej naszą Ziemię. Zastanawiam...

Postawy ludzi wobec wojennej rzeczywistości...

Roman Polański uchodzi za jednego z najwybitniejszych reżyserów w historii kina. Krytycy zachwycali się jego „Nożem w wodzie” „Chinatown” czy...

Sposób kreowania bohatera tragicznego...

Bohater tragiczny to figura która od tysiącleci fascynowała ludzi. Postać która mimo swojej szlachetności i mimo swoich czynów dąży nieodparcie do...

Salvador Dali Płonąca żyrafa...

„Płonąca żyrafa” powstała w 1937 r. Jest to jedno z najbardziej rozpoznawalnych oraz charakterystycznych dzieł wybitnego hiszpańskiego artysty przedstawiciela...

Katastrofizm w literaturze Młodej...

Młoda Polska to epoka literacka która cechowała się wieloma ciekawymi tendencjami. Jedną z nich było pojawienie się katastrofizmu jako elementu literatury tamtej...