Unikalne i sprawdzone teksty

Uniwersalizm średniowieczny – definicja, cechy, przykłady | wypracowanie

Uniwersalizm średniowieczny to jak sama nazwa wskazuje pojęcie, które związane jest z jednorodnością charakterystyczną dla tej epoki. O uniwersalizmie czasu wieków średnich można mówić na wielu różnych płaszczyznach. Najważniejszym, najbardziej widocznym był jego przejaw w religijności ówczesnego społeczeństwa.

Chrześcijaństwo było religią, która dominowała nie tylko jeśli chodzi o ilość wyznawców, ale i o jej obecność w kulturze. Teocentryzm był prądem myślowym, powszechnie panującym przekonaniem, które związane było z tą właśnie dominacją. Objawów teocentryzmu, uniwersalizmu religijnego można dopatrywać się w całości twórczości ówczesnych artystów – zarówno jeśli chodzi o sztuki plastyczne, jak i o utwory poruszające tematykę religijną, czego przykładem są pieśni

Warto także zauważyć, że przejawem uniwersalizmu było pojawienie się wzoru idealnego ascety, a także innych postaci znanych ze średniowiecznej parenezy – idealnego władcy, idealnego rycerza. Przykładów tego typu postaw dopatrywać się można w literaturze i sztuce wielu różnych obszarów. Wizerunki idealnego władcy pojawiały się między innymi w kronikach, w tym także tych powstałych na ziemiach polskich.

Jeszcze jednym przejawem uniwersalizmu była powszechna znajomość języka łacińskiego, który był także językiem liturgii. Jednolitość języka i powszechna akceptacja dla jego wykorzystania zarówno jeśli chodzi o życie religijne, jak i o różnorodne inne elementy życia, w tym życia kulturalnego.

Uniwersalizm średniowieczny to świadectwo niezwykłej jednolitości epoki, która wykształciła nie tylko szereg postaw, ale i utrwaliła się jako epoka niezwykle teocentryczna, zwracająca się ku Bogu.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

„Wesele” jako dramat symboliczny...

Wyspiański w „Weselu” posługuje się wyrazistymi symbolami które są nośnikami określonych znaczeń i funkcji. W dramacie odnajdziemy zatem symboliczne...

Sławomir Mrożek „Tango” -...

Bunt należy do najpopularniejszych wątków literatury światowej przynajmniej od czasów Rewolucji Francuskiej. Wcześniej zazwyczaj kładziono w kulturze nacisk...

Narrator i narracja w „Opowiadaniach”...

„Opowiadania” Tadeusza Borowskiego to utwór w którym autor zastosował interesującą metodę narracji i konstrukcję narratora. W cyklu przeważa opowiadanie...

Obraz szkoły w „Ferdydurke”...

Józio - główny bohater i narrator „Ferdydurke” - obudził się o dziwnej porze. Początkowo miał wrażenie że musi pędzić na dworzec. Dopiero po...

Hans Memling Sąd ostateczny –...

Przedstawiający sąd ostateczny tryptyk Hansa Memlinga powstał najprawdopodobniej w okresie między 1467 a 1471 r. Pierwotnie dzieło przeznaczone było dla jednego z florenckich...

Czy chciałbyś przenieść się...

Szarość przeciętność i jednakowość każdego naszego dnia który prawie niczym nie różni się od poprzedniego sprawia że często zapominamy że może istnieć...

Akademizm – cechy opis założenia...

Cechy opis założenia Akademizm to kierunek w sztuce który datowany jest na wiek XIX oraz część wieku poprzedniego. Malarstwo akademickie krytykowane było za zbytnie...

Charakterystyka porównawcza Danusi...

Danusia Jurandówna i Jagienka Zychówna to dwie bohaterki kobiece które pojawiają się w „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza. Już na pierwszy...

Problem winy na przykładzie „Króla...

Zdarza się że na bohaterach tragedii antycznej ciąży wina tragiczna zwana również hamartią. Wynika ona z nieodpowiedniej oceny własnej sytuacji ponieważ działając...