Unikalne i sprawdzone teksty

Uniwersalizm średniowieczny – definicja, cechy, przykłady

Uniwersalizm średniowieczny to jak sama nazwa wskazuje pojęcie, które związane jest z jednorodnością charakterystyczną dla tej epoki. O uniwersalizmie czasu wieków średnich można mówić na wielu różnych płaszczyznach. Najważniejszym, najbardziej widocznym był jego przejaw w religijności ówczesnego społeczeństwa.

Chrześcijaństwo było religią, która dominowała nie tylko jeśli chodzi o ilość wyznawców, ale i o jej obecność w kulturze. Teocentryzm był prądem myślowym, powszechnie panującym przekonaniem, które związane było z tą właśnie dominacją. Objawów teocentryzmu, uniwersalizmu religijnego można dopatrywać się w całości twórczości ówczesnych artystów – zarówno jeśli chodzi o sztuki plastyczne, jak i o utwory poruszające tematykę religijną, czego przykładem są pieśni

Warto także zauważyć, że przejawem uniwersalizmu było pojawienie się wzoru idealnego ascety, a także innych postaci znanych ze średniowiecznej parenezy – idealnego władcy, idealnego rycerza. Przykładów tego typu postaw dopatrywać się można w literaturze i sztuce wielu różnych obszarów. Wizerunki idealnego władcy pojawiały się między innymi w kronikach, w tym także tych powstałych na ziemiach polskich.

Jeszcze jednym przejawem uniwersalizmu była powszechna znajomość języka łacińskiego, który był także językiem liturgii. Jednolitość języka i powszechna akceptacja dla jego wykorzystania zarówno jeśli chodzi o życie religijne, jak i o różnorodne inne elementy życia, w tym życia kulturalnego.

Uniwersalizm średniowieczny to świadectwo niezwykłej jednolitości epoki, która wykształciła nie tylko szereg postaw, ale i utrwaliła się jako epoka niezwykle teocentryczna, zwracająca się ku Bogu.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Wojciech Weiss Melancholik - opis...

W 1898 roku Wojciech Weiss namalował jedno ze swoich bardziej znanych dzieł „Melancholika” (znanego także jako „Totenmesse”). Data powstania obrazu...

Literatura faktu – definicja cechy...

Definicja cechy Literatura faktu to rodzaj literatury który porusza tematykę wydarzenia które miały miejsce autentycznie nie są zaś kreacją świata dokonaną...

Michał Anioł Sąd ostateczny –...

„Sąd ostateczny” Michała Anioła to jedno z najbardziej spektakularnych i rozpoznawalnych dzieł ukazujących wizję ostatnich chwil naszego świata. Co ciekawe...

Zbigniew Herbert jako klasyk i poeta...

Zbigniew Herbert był artystą zanurzonym głęboko w bogate dziedzictwo europejskiej kultury. Widać to wyraźnie nie tylko w erudycyjnych esejach poświęconych szeroko pojętej...

Katastrofizm w „Szewcach”

Wizja świata ukazana w „Szewcach” Stanisława Ignacego Witkiewicza budzi u czytelnika ciekawość i niepokój. Ten drugi stan nasila się wraz z postępem...

Opis godła Polski

Godłem Rzeczypospolitej Polskiej (a właściwie jak twierdzą heraldycy jej herbem) jest orzeł biały na czerwonym tle. W heraldyce godłem określa się postać na herbie...

Obraz wojny z punktu widzenia narratora...

Tłem młodości Cezarego Baryki - głównego bohatera „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego - była wojna. Najpierw znał ją tylko z listów wysyłanych...

Literatura prawdy pamięci ocalenia?...

XX wiek należał do najstraszniejszych okresów w dziejach ludzkości. Zaczął się w aurze nadziei na rozwój technologiczny i moralny człowieka – wkrótce...

Dzieje Marcina Borowicza (w punktach)...

1. Ośmioletni Marcin Borowicz oddany panu Wiechowskiemu nauczycielowi w Owczarach (ma on przygotować chłopaka do nauki w gimnazjum). 2. Poznawanie zasad panujących w szkole...