Unikalne i sprawdzone teksty

Dlaczego w X i XI wieku rozpowszechniono kult biskupa męczennika św. Wojciecha

X i XI wiek to okres kształtowania się Polski jako państwa. W 966 roku Mieszko I przyjął chrzest, włączając swój kraj w chrześcijańską Europę. Jednak wiara w Chrystusa była u nas czymś nowym i zdawano sobie sprawę, że daleko nam do innych państw, które mają kilkusetletnią tradycję wyznawania chrześcijaństwa. W owym czasie zaś była to oznaka ucywilizowania – poganami, nieznającymi nauki Kościoła, pogardzano. Z dzisiejszej perspektywy nie musi to wyglądać przyjemnie. Obecnie staramy się szanować wszystkie wierzenia i religie, ale w X wieku sprawy wyglądały inaczej.

Polsce potrzebny był ktoś, kto mógłby zostać jej patronem, jakiś znany święty. Dzięki komuś takiemu uzyskalibyśmy szacunek na innych dworach Europy, a także ówcześni poddani Mieszka (a później Bolesława Chrobrego) mieliby poczucie, że ktoś nad nimi czuwa. Dla ówczesnych ludzi było to bardzo istotne – Bóg Ojciec i Jezus wydawali się im odlegli. Niedawno nawróceni poganie zaś byli przyzwyczajeni, że w każdej osadzie znajduje się jakieś lokalne bóstwo, które nad nimi czuwa. Podobną rolę w chrześcijaństwie zaczęli spełniać święci – wydawali się oni bliżsi niż potężny Bóg, mniej się trzeba było wstydzić, by ich o coś prosić.

Kiedy więc w 997 roku biskup Wojciech został zamordowany w czasie prób nawracania Prusów, Bolesław Chrobry wykupił jego ciało. Legenda mówi, że zapłacił za nie tyle złota, ile Wojciech ważył. Już dwa lata później został on kanonizowany, a w roku 1000 do jego grobu przybył sam cesarz Otton III, najpotężniejszy władca ówczesnej Europy. W czasie tak zwanego Zjazdu Gnieźnieńskiego Polska otrzymała swoje arcybiskupstwo (arcybiskupstwo gnieźnieńskie), którego patronem stał się święty Wojciech.

Przez Polaków święty Wojciech zaczął być uważany za swojego świętego, chociaż pochodził on z Czech. Symbolizował nową religię (chrześcijaństwo) i jej związek z państwem Piastów. Stąd władcy dokładali starań, by kult Wojciecha rozpowszechnił się w kraju. A ludzie, którzy potrzebowali „swojego świętego” z chęcią przyjęli męczennika.

 

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Dewotka - interpretacja i analiza...

W utworze „Dewotka” Ignacy Krasicki wykpiwa fałszywą pobożność. Oto widzimy kobietę oddającą się modlitwie. Służąca krzątająca się wokoło robi coś...

Któż nam powróci... – interpretacja...

Wiersz „Któż nam powróci” Kazimierza Przerwy-Tetmajera należy do liryki autotematycznej traktuje bowiem o młodopolskim pokoleniu poetów. Podmiot...

Obraz wsi w „Pieśni świętojańskiej...

Jan Kochanowski wielokrotnie chwalił w swojej twórczości wiejskie życie. Jednym z najbardziej znanych utworów w których zawarł apoteozę życia na prowincji...

Cierpienia młodego Wertera –...

Streszczenie „Cierpienia młodego Wertera” poprzedzone zostały mottem które brzmi następująco: Takiej miłości każdy młodzian czeka tak być kochana...

Między nami nic nie było – interpretacja...

Analiza „Między nami nic nie było” to utwór składający się z czterech strof. Pierwsza z nich rozpoczyna się wykrzyknieniem podkreślającym brak związku...

Idiota – streszczenie

Powieść „Idiota” Fiodora Dostojewskiego składa się z czterech części. Akcja toczy się w latach 60. XIX wieku. Głównym bohaterem książki jest młody...

Mit o Apollo - streszczenie plan...

Streszczenie Apollo był najpiękniejszym z bogów. Syn Dzeusa i Latony przyszedł na świat na wyspie Delos. Apollo który był patronem dla wieszczów sam...

Katarynka – opracowanie problematyka...

Czas i miejsce akcji „Katarynka” to nowela której akcja koncentruje się na ulicy Miodowej która mieści się w Warszawie. Większość wydarzeń dotyczy...

Oeconomia divina – interpretacja...

„Oeconomia divina” Czesława Miłosza to wiersz pochodzący z tomu „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”. Utwór pod względem tematyki nawiązuje...