Unikalne i sprawdzone teksty

Dlaczego w X i XI wieku rozpowszechniono kult biskupa męczennika św. Wojciecha

X i XI wiek to okres kształtowania się Polski jako państwa. W 966 roku Mieszko I przyjął chrzest, włączając swój kraj w chrześcijańską Europę. Jednak wiara w Chrystusa była u nas czymś nowym i zdawano sobie sprawę, że daleko nam do innych państw, które mają kilkusetletnią tradycję wyznawania chrześcijaństwa. W owym czasie zaś była to oznaka ucywilizowania – poganami, nieznającymi nauki Kościoła, pogardzano. Z dzisiejszej perspektywy nie musi to wyglądać przyjemnie. Obecnie staramy się szanować wszystkie wierzenia i religie, ale w X wieku sprawy wyglądały inaczej.

Polsce potrzebny był ktoś, kto mógłby zostać jej patronem, jakiś znany święty. Dzięki komuś takiemu uzyskalibyśmy szacunek na innych dworach Europy, a także ówcześni poddani Mieszka (a później Bolesława Chrobrego) mieliby poczucie, że ktoś nad nimi czuwa. Dla ówczesnych ludzi było to bardzo istotne – Bóg Ojciec i Jezus wydawali się im odlegli. Niedawno nawróceni poganie zaś byli przyzwyczajeni, że w każdej osadzie znajduje się jakieś lokalne bóstwo, które nad nimi czuwa. Podobną rolę w chrześcijaństwie zaczęli spełniać święci – wydawali się oni bliżsi niż potężny Bóg, mniej się trzeba było wstydzić, by ich o coś prosić.

Kiedy więc w 997 roku biskup Wojciech został zamordowany w czasie prób nawracania Prusów, Bolesław Chrobry wykupił jego ciało. Legenda mówi, że zapłacił za nie tyle złota, ile Wojciech ważył. Już dwa lata później został on kanonizowany, a w roku 1000 do jego grobu przybył sam cesarz Otton III, najpotężniejszy władca ówczesnej Europy. W czasie tak zwanego Zjazdu Gnieźnieńskiego Polska otrzymała swoje arcybiskupstwo (arcybiskupstwo gnieźnieńskie), którego patronem stał się święty Wojciech.

Przez Polaków święty Wojciech zaczął być uważany za swojego świętego, chociaż pochodził on z Czech. Symbolizował nową religię (chrześcijaństwo) i jej związek z państwem Piastów. Stąd władcy dokładali starań, by kult Wojciecha rozpowszechnił się w kraju. A ludzie, którzy potrzebowali „swojego świętego” z chęcią przyjęli męczennika.

 

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Nie wierzę w nic – interpretacja...

„Nie wierzę w nic” to jeden z dekadenckich wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Poeta daje w nim wyraz swojemu zwątpieniu we wszystkie znane wartości a także...

Monachomachia – geneza czas i...

Geneza „Monachomachia” została napisana przez Ignacego Krasickiego między 1776 a 1778 rokiem. W 1778 roku została wydana jednak bez podania autora (wydanie utworu...

Kubuś Fatalista i jego pan –...

Geneza „Kubuś Fatalista i jego Pan” Diderota ukazał się w całości w 1796 roku już po śmierci autora jednak wcześniej czytelnicy francuscy i niemieccy poznali...

Ziele na kraterze – opracowanie...

Geneza „Ziele na kraterze” napisane zostało w 1951 r. Powieść została opublikowana przez wydawnictwo Roy Publishers a w Polsce ukazała się w 1957 nakładem...

Psalm 8 – interpretacja i analiza...

Psalm 8 ma budowę klamrową: rozpoczyna się i kończy apostrofą do Boga: „O Panie nasz Boże”. Podmiot liryczny w tym utworze chwali wielkość Stwórcy....

Wyjaśnij okoliczności pobytu Oleńki...

Oleńka (Aleksandra) Bilewiczówna jest niezwykle istotną bohaterką „Potopu” Henryka Sienkiewicza. Wprawdzie należy do postaci drugoplanowych ale często...

Świętoszek – geneza czas i miejsce...

Geneza czas i miesjce akcji Sztuka „Świętoszek” („Tartuffe ou l'Imposteur” – „Tartuffe albo świętoszek") została wystawiona po raz pierwszy...

Wstęp do bajek - interpretacja...

Utwór Ignacego Krasickiego „Wstęp do bajek” otwiera wydany w 1779 roku tom „Bajki i przypowieści”. Wiersz ma formę wyliczenia – wymienione...

Scharakteryzuj motyw snu w „Makbecie”...

Jednym z najciekawszych a zarazem najbardziej tajemniczych motywów pojawiających się w „Makbecie” Williama Szekspira jest sen. Już sama sceneria w której...