Unikalne i sprawdzone teksty

Piosenka pasterska – interpretacja i analiza

W „Piosence pasterskiej” Czesław Miłosz odwołuje się do toposu arkadii. Wizja krainy szczęśliwości, wiecznej wiosny i dostatku od stuleci pojawiała się w literaturze. Już w pierwszych linijkach wiersza odczytać można odwołania do Edenu, rajskiego ogrodu. Mienią się ogrody/Jak wielkie, ciche i łagodne morza. Słowa te wprowadzają nas w nastrój spełnienia (bo spełnienie przecież przynosi rajski ogród), ale i spokoju. Miejsce opisane przez poetę pełne jest cudownych krajobrazów (góry zielone) i wspaniałych roślin – widza zachwycają bujne trawy, Kwiaty różowe ze złotą powieką. Nastrój harmonii podkreśla muzyka, dobywająca się z fletu pastuszka. 

Poeta podsumowuje:

Ogrody, piękne moje ogrody
Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie
Ani tak czystej, wiecznie żywej wody
Ni takiej wiosny zatopionej w lecie.

Jak należy rozumieć ten opis? Przede wszystkim podkreślić trzeba, że Miłosz świadomie balansuje na granicy kiczu. Ten wytrawny znawca polskiej literatury zdaje sobie sprawę, że arkadyjski obraz wsi często pojawiał się u Jana Kochanowskiego i Mikołaja Reja – obaj ci autorzy wspominali choćby o pastuszkach przygrywających wesoło na fletach. Miłosz oczywiście zdaje sobie sprawę, że te sielankowe wizje nie miały zbyt wiele wspólnego z brutalną rzeczywistością. Dlaczego więc sam decyduje się na estetyczne nawiązanie do tych utworów? Być może noblista zrozumiał, że ta tęsknota do harmonii i ładu, do bliskiego kontaktu z naturą, jest czymś, co pozostaje wspólne ludziom wszystkich epok. Chce grać na tej tęsknocie, jednak nie decyduje się osadzić owej arkadii w konkretnym miejscu. Kochanowski mógł przedstawiać jako taką rajską przestrzeń swój Czarnolas – Miłosz podkreśla jednak, że Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie. Oczywiście ta fraza nie wyklucza całkowicie tego, iż mógł mieć na myśli miejsce, które istnieje naprawdę. Jednak bardziej prawdopodobne, że poeta świadomie odwołuje się do czegoś, co istnieje tylko w marzeniu lub we wspomnieniu. W człowieku głęboko siedzi tęsknota za rajskim ogrodem – możemy mieć nadzieję, iż trafimy tam po śmierci lub przywoływać te miejsca, które widywaliśmy lata temu. Dobrze wiemy, że w rzeczywistości nie wyglądały one tak pięknie, jednak pieścimy te wspomnienia, choćby były podkoloryzowane.

Tytuł – „Piosenka pasterska” sugeruje nawiązanie do religii. Jezus jest pasterzem i wiersz Miłosza uznać można za formę modlitwy. Modlitwy o powrót do raju.

Forma utworu (kilka informacji):
– układ rymów abab
– personifikacja (tańczy flecik pastuszka)
– częste przywoływanie kolorów (zielone morza […] Góry zielone […] Kwiaty różowe)


Rozwiń więcej

Losowe tematy

Biesy – streszczenie

Część I 1. Nieco szczegółów z życiorysu czcigodnego Stiepana Trofimowicza Wierchowieńskiego Stiepan jest człowiekiem słabego charakteru. Prowadzi hulaszczy...

Krótka rozprawa między trzeba...

Streszczenie: „Krótka rozprawa...” została wydana przez Reja w 1543 roku w Krakowie pod pseudonimem Ambroży Korczbok Rożek. Jej pełen tytuł to „Krótka...

Małgosia kontra Małgosia - streszczenie...

Streszczenie Małgosia która nie jest zbyt posłuszną dziewczyną zostaje sama w domu. Niedługo potem przenosi się w inną rzeczywistość. Trafiając w miejsce którego...

Latarnik – opracowanie (geneza...

Geneza czas i miejsce akcji Akcja noweli ma miejsce na wyspie koło Panamy a jej czas to koniec wieku XIX na co wskazywać mogłaby historia opowiedziana przez latarnika dotycząca...

Oto jest Kasia – streszczenie...

Streszczenie Tytułową bohaterką tej krótkiej powiastki jest ośmioletnia dziewczynka o imieniu Kasia. Kasia to typowa prymuska pierwsza dziewczyna w klasie ceniona...

Widokówka z tego świata – interpretacja...

„Widokówka z tego świata” to wiersz Stanisława Barańczaka. Jak sugeruje tytuł forma utworu jest grą ze schematycznymi zapisami na odwrotach pocztówek....

Zbrodnia i kara – streszczenie...

Streszczenie Akcja „Zbrodni i kary” toczy się w latach 60. XIX wieku w Rosji w Petersburgu. Głównym bohaterem powieści jest Fiodor Raskolnikow młody student...

Pan Samochodzik i templariusze –...

Streszczenie Rozdział I Główni bohaterowie utworu – Sokole Oko Wilhelm Tell i Wiewiórka byli wytrawnymi odkrywcami interesującymi się zamierzchłą przeszłością....

Płyty Carusa – interpretacja...

„Płyty Carusa” to cykl wierszy-miniatur autorstwa Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Autorka odnosi się w nich do postaci włoskiego tenora Enrico Caruso. Ów...