W „Piosence pasterskiej” Czesław Miłosz odwołuje się do toposu arkadii. Wizja krainy szczęśliwości, wiecznej wiosny i dostatku od stuleci pojawiała się w literaturze. Już w pierwszych linijkach wiersza odczytać można odwołania do Edenu, rajskiego ogrodu. Mienią się ogrody/Jak wielkie, ciche i łagodne morza. Słowa te wprowadzają nas w nastrój spełnienia (bo spełnienie przecież przynosi rajski ogród), ale i spokoju. Miejsce opisane przez poetę pełne jest cudownych krajobrazów (góry zielone) i wspaniałych roślin – widza zachwycają bujne trawy, Kwiaty różowe ze złotą powieką. Nastrój harmonii podkreśla muzyka, dobywająca się z fletu pastuszka.
Poeta podsumowuje:
Ogrody, piękne moje ogrody
Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie
Ani tak czystej, wiecznie żywej wody
Ni takiej wiosny zatopionej w lecie.
Jak należy rozumieć ten opis? Przede wszystkim podkreślić trzeba, że Miłosz świadomie balansuje na granicy kiczu. Ten wytrawny znawca polskiej literatury zdaje sobie sprawę, że arkadyjski obraz wsi często pojawiał się u Jana Kochanowskiego i Mikołaja Reja – obaj ci autorzy wspominali choćby o pastuszkach przygrywających wesoło na fletach. Miłosz oczywiście zdaje sobie sprawę, że te sielankowe wizje nie miały zbyt wiele wspólnego z brutalną rzeczywistością. Dlaczego więc sam decyduje się na estetyczne nawiązanie do tych utworów? Być może noblista zrozumiał, że ta tęsknota do harmonii i ładu, do bliskiego kontaktu z naturą, jest czymś, co pozostaje wspólne ludziom wszystkich epok. Chce grać na tej tęsknocie, jednak nie decyduje się osadzić owej arkadii w konkretnym miejscu. Kochanowski mógł przedstawiać jako taką rajską przestrzeń swój Czarnolas – Miłosz podkreśla jednak, że Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie. Oczywiście ta fraza nie wyklucza całkowicie tego, iż mógł mieć na myśli miejsce, które istnieje naprawdę. Jednak bardziej prawdopodobne, że poeta świadomie odwołuje się do czegoś, co istnieje tylko w marzeniu lub we wspomnieniu. W człowieku głęboko siedzi tęsknota za rajskim ogrodem – możemy mieć nadzieję, iż trafimy tam po śmierci lub przywoływać te miejsca, które widywaliśmy lata temu. Dobrze wiemy, że w rzeczywistości nie wyglądały one tak pięknie, jednak pieścimy te wspomnienia, choćby były podkoloryzowane.
Tytuł – „Piosenka pasterska” sugeruje nawiązanie do religii. Jezus jest pasterzem i wiersz Miłosza uznać można za formę modlitwy. Modlitwy o powrót do raju.
Forma utworu (kilka informacji):
– układ rymów abab
– personifikacja (tańczy flecik pastuszka)
– częste przywoływanie kolorów (zielone morza […] Góry zielone […] Kwiaty różowe)
„Co mi tam troski” to wiersz Władysława Broniewskiego z tomu „Bagnet na broń” wydanego w 1943 roku. Tekst wpisuje się w konwencje liryki tyrtejskiej...
Opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza „Brzezina” pochodzi z 1932 roku. Jego akcja dzieje się współcześnie autorowi. Bohater to Stanisław człowiek konający...
Streszczenie Książka rozpoczyna się opisem profesora Gąsowskiego. Nauczyciel historii to osoba wyróżniająca się spośród innych członków grona pedagogicznego....
„Pierwszy krok w chmurach” to opowiadanie Marka Hłaski. Jego akcja rozgrywa się leniwego sobotniego popołudnia. Trzech znajomych mężczyzn (Gienek Heniek i Maliszewski)...
Na początku sztuki poznajemy matkę Orgona Panią Pernelle. Krytykuje ona wszystkich domowników swojego syna wysławia tylko jednego Tartuffe’a. Jednocześnie Pani...
Streszczenie Niejednokrotnie mówi się o kimś że jest żywym srebrem. Podobnym określeniem można nazwać Ewę. Panienka córka znanego naukowca udaje się do...
„Nad wodą wielką i czystą” to jeden z wierszy Adama Mickiewicza który zaliczany jest do tzw. liryków lozańskich. Utwory te powstałe w okresie 1839...
Geneza „Imię róży” to debiutancka a zarazem najbardziej znana powieść włoskiego pisarza i naukowca Umberto Eco. Książka ukazała się w 1980 roku. Sam...
„Roki” to wiersz Czesława Miłosza pochodzący z przedwojennego okresu twórczości poety. Autor związany był wówczas z wileńską grupą „Żagary”...