Unikalne i sprawdzone teksty

Szatan z siódmej klasy – opracowanie, problematyka, bohaterowie

Geneza

Zanim napisany został „Szatan z siódmej klasy” powstała inna powieść, która wykazywała pewne podobieństwo jeśli chodzi o poszczególne elementy fabuły do „Szatana z siódmej klasy”. Utwór powstał w 1937 roku.

Czas i miejsce akcji

Wydarzenia przedstawione w książce dotyczą miejsc takich jak Bejgoła, w której toczy się akcja od momentu wyjazdu Adasia wraz z profesorem, aż do czasy prób rozwiązania tajemnicy i ostatecznego jej rozwiązania. Część akcji, na początku powieści ma także miejsce w Warszawie, gdzie Adaś uczęszcza do szkoły. Czasem akcji jest rok 1937, jednakże zastosowano zabieg retrospekcji i podczas poszukiwań prawdy o historii dworku, bohaterowie mają okazję poznać historie z o wiele wcześniejszego okresu, sięgających nawet czasów Napoleona.

Motywy

W utworze pojawia się wiele motywów. Pierwszym z nich jest motyw osoby niezwykle inteligentnej, wręcz geniusza, który staje się osobą, do której zwracają się różni ludzie i poszukują rady. Niekonwencjonalne rozwiązania Adasia powodują, że zyskuje on autorytet. Istotnym motywem jest także motyw zauroczenia, który pojawia się w kontekście spotkania z Wandzią. Motyw tajemnicy oraz skarbu ukazany jest przez całą powieść. Pojawia się także motyw zła, które w swojej chciwości jest nieopanowane i dąży do celu nie bacząc na innych. Ważnym jest także motyw zagadki. Tylko jej odszyfrowanie może pozwolić na dotarcie do prawdy, która przynieść może fortunę.

Problematyka

W utworze poruszonych jest wiele problemów. Powieść rozpoczyna się ukazaniem codzienności szkolnej, a także problematyki bliskiej zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Najważniejszym z problemów jest jednak tajemnicza historia i próby jej rozwiązania. Ukazana także zostaje problematyka chciwości oraz jej konsekwencje. Pokazana zostaje także postać Iwo, który stanowi uosobienie gospodarza nie potrafiącego zadbać o swój majątek. Problem dbałości i utrzymania majątku jest równie istotnym zagadnieniem pojawiającym się w książce.

Bohaterowie

Adam Cisowski – podziwiany za swoją inteligencję i umiejętność rozwiązywania różnych problemów, Adaś jest chłopcem, który zostaje poproszony o pomoc przez profesora Gąsowskiego. Odważny i chętny do pomocy, a także przywiązany do nauczyciela chłopiec decyduje się na udział w rozwiązywaniu zagadki. Rozwikływanie problemów jest jednym z ulubionych zajęć chłopaka.

Chłopiec to osoba uczynna, a także bardzo koleżeńska. Cieszy się on szacunkiem nie tylko w szkole, ale i w domu rodzinnym, gdzie jest szanowany przez swoje rodzeństwo. Jest on też człowiekiem współczującym i gotowym do poświęceń w imię większego dobra. Adam Cisowski to także młodzieniec, którego serce podbiła Wanda Gąsowska.

Wanda Gąsowska – obdarzona fiołkowymi oczami dziewczyna, w której zakochuje się Adaś. Jest ona bratanicą profesora Gąsowskiego.

Profesor Gąsowski – Lubiany i szanowany przez uczniów nauczyciel, który słynie z nietypowego podejścia do nauczania przedmiotu. Posiada on własne spojrzenie na nauczanie historii i bardzo osobisty stosunek do wykładanego przedmiotu. Jest on zadziwiony, że Adasiowi udało się przejrzeć jego system pytania.
Lubi on swojego ucznia i szanuje jego zdanie. Prosi go o pomoc w rozwiązaniu zagadki. Wykazuje on także zaangażowanie, równe z tym, które cechuje go podczas wykładania przedmiotu. Profesor to osoba która wzbudza sympatię i dba o inne osoby.

Staszek Burski – Chłopiec, który ratuje uwięzionego Adasia. Wcześniej to on odpowiedzialny był za zabranie pióra swojego kolegi.

Iwo Gąsowski – osoba niezwykle uzdolniona matematycznie, jednakże nie dbająca o sprawy doczesne, w tym o majątek.

Ewa Gąsowska – żona Iwa, która obarczona jest wieloma obowiązkami.

Francuz - postać żywo zainteresowana majątkiem Gąsowskim, próbował zdobyć tajemniczy skarb.

Malarz – jeden ze złoczyńców, którzy chcieli wejść w posiadanie skarbu.

Ksiądz Kazuro – wyjawia on Adasiowi, gdzie znajdują się tajemnicze drzwi.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Tren XI - interpretacja i analiza

Tren XI to kontynuacja krytyki filozofii jako drogi do szczęścia (por. Tren IX). Filozofia miała uczynić człowieka cnotliwym – a cnota i szczęście miały być tym...

Filozof i chłop - interpretacja...

W bajce „Filozof i chłop” Ignacego Krasickiego ukazane zostają dwie postacie. Pierwszą z nich jest tytułowy filozof „mędrzec” co bardzo wiele myślał...

Do Justyny. Tęskność na wiosnę...

Wiesz Franciszka Karpińskiego „Do Justyny. Tęskność na wiosnę” należy do najbardziej znanych przykładów polskiej XVIII-wiecznej liryki miłosnej. W...

Ogród przedziwny – interpretacja...

„Ogród przedziwny” Leopolda Staffa to wiersz pochodzący z tomu „Uśmiechy godzin” (1910). Poeta wyraża w nim zachwyt nad pięknem świata opowiada...

Ewangelia św. Mateusza – ogólna...

Ogólna charakterystyka Ewangelia według św. Mateusza znajduje się w Nowym Testamencie i jest pierwszą z czterech Ewangelii. W tej księdze jej autor często nawiązuje...

Balon - interpretacja i analiza

W 1789 roku francuski wynalazca Jean-Pierre Blanchard odbył nad Warszawą lot balonem. Wydarzenie to zainspirowało Adama Naruszowicza do napisania ody – z dzisiejszego...

Cechy klasyczne i romantyczne w...

„Oda do młodości” to utwór który stanowi przedstawienie cech klasycznych i romantycznych na zasadzie kontrastów. Dostrzec można krytykę klasycznego...

Kwiat kalafiora – streszczenie...

Streszczenie Jest 31 grudnia 1977 r. W rodzinie Borejków trwają intensywne przygotowania do Sylwestra. Dwie młodsze siostry Borejkówny – czternastoletnia...

Ferdydurke – streszczenie plan...

Streszczenie Rozdział I - Porwanie Narrator obudził się o dziwnej porze - ni to nocą ni to o świcie. Zbudzony chciał pędzić na dworzec taksówką lecz po chwili...