Unikalne i sprawdzone teksty

Totalitaryzm w „Folwarku zwierzęcym” | wypracowanie

„Folwark zwierzęcy” George’a Orwella to czytelna parabola totalitarnego systemu politycznego. Pisarz zawarł w swojej powieści wyrazistą aluzję do rewolucji październikowej w Rosji, która doprowadziła do powstania Związku Radzieckiego. Mamy tu do czynienia z modelowym przebiegiem każdej rewolucji. Składają się na nią mianowicie: etap przejęcia władzy, następnie bogacenie się elity sprawującej rządy i wreszcie moment bezwzględnego likwidowania przeciwników politycznych. Ostatnie z wymienionych ogniw rewolucji to czas okrutnego terroru i wprowadzania reguł totalitarnych.

Totalitaryzm staje się zatem cechą świata przedstawionego w „Folwarku zwierzęcym”, kiedy Napoleon przy pomocy sfory wściekłych psów wypędza Snowballa z rancza. Wkrótce wypędzony zostaje ogłoszony zdrajcą, a świnie zaczynają bezwzględne polowanie na szpiegów i wrogów. Ofiarą terroru padają kolejne zwierzęta, które pod presją przyznają się rzekomej winy i zostają stracone. Porządek folwarku zaczyna się opierać na wszechobecnej inwigilacji i zastraszeniu. Farma zostaje także odcięta od świata zewnętrznego, a jakikolwiek kontakt z kimś z sąsiednich rancz jest uznawany za zdradę.

Figura Wroga zewnętrznego i wewnętrznego (Snowballa i szpiegów) służy Napoleonowi do uzasadnienia swojej wszechmocnej władzy i kontroli. Zgodnie z tą logiką musi on bowiem chronić zwierzęta przed zgubnym wpływem zdradzieckich zapędów. Jednocześnie niejako naturalna wydaje się konieczność zwiększenia wysiłków mających na celu pokazanie świetnej kondycji Folwarku Zwierzęcego. Budowa wiatraka staje się zatem pretekstem do bezwzględnego wykorzystywania pracy zwierząt, redukcji ich porcji żywnościowych i zabrania czasu wolnego. W efekcie zwierzęta zamieszkujące farmę stają się niewolnikami, nieustannie agitowanymi i kontrolowanymi.

Ważnym narzędziem utrzymywania porządku totalitarnego staje się propaganda, uprawiana głównie przez Squealera i owce. Dzięki propagandowym hasłom i sloganom tłumi się buntownicze zapędy i wzmacnia władzę. Ponadto totalitaryzm w miejsce starych wierzeń wprowadza ideologię – animalizm, a także quasi-religijną obrzędowość. Składają się na nią coniedzielne wiece, odśpiewywanie wspólnego hymnu i kult flagi folwarku.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

„Chłopi” jako epopeja

„Chłopów” Władysława Reymonta można nazwać epopeją wsi ponieważ ukazują drobiazgowy i sugestywny obraz tej warstwy społecznej. Reymont posługując...

Marcel Duchamp Fontanna opis - interpretacja...

Premiera mało którego dzieła XX-wiecznej sztuki wywołała takie kontrowersje jak prezentacja „Fontanny” Marcela Duchampa. Trudno się temu dziwić –...

List do chorego kolegi

Kochany Mikołaju Jak się czujesz? Czy gardło boli Cię nadal tak bardzo? Mam nadzieję że jest już lepiej. Piszę do Ciebie by opowiedzieć co wydarzyło się ostatnio w...

Testament mój – interpretacja...

Wiersz zatytułowany „Testament mój” napisał Juliusz Słowacki na przełomie lat 1839 - 1840 będąc w tym czasie w Paryżu. Dzieło odbija nastrój...

Rozłączenie – interpretacja...

„Rozłączenie” napisał Słowacki 20 lipca 1835 r. będąc nad szwajcarskim jeziorem Leman (czyli Jeziorem Genewskim). Liryczny krajobraz wywołał w poecie podniosły...

„Jaka miarką kto mierzył taką...

Szanowni Państwo chciałem dzisiaj poruszyć pewne zagadnienie moralne. Wybitny komediopisarz francuski Molier zawarł w dramacie „Świętoszek” celną uwagę. Mianowicie...

Marek Edelman jako lekarz

Marek Edelman jest bohaterem książkowego reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”. Zazwyczaj kojarzymy go z jego rolą w czasie wojny – był...

Różewicz jako poeta niepokoju...

Tadeusz Różewicz urodził się w 1921 roku i jest to data niezwykle istotna dla zrozumienia jego twórczości. W końcu młodość autora przypadła na czasy II...

Obraz Warszawy w literaturze i sztuce...

Gdy mowa o związkach literatury polskiej z miastami chyba najbardziej wybija się Warszawa. Bodaj żadne inne miasto naszej ojczyzny nie bywało tak często opisywane w powieściach...