Unikalne i sprawdzone teksty

Totalitaryzm w „Folwarku zwierzęcym” | wypracowanie

„Folwark zwierzęcy” George’a Orwella to czytelna parabola totalitarnego systemu politycznego. Pisarz zawarł w swojej powieści wyrazistą aluzję do rewolucji październikowej w Rosji, która doprowadziła do powstania Związku Radzieckiego. Mamy tu do czynienia z modelowym przebiegiem każdej rewolucji. Składają się na nią mianowicie: etap przejęcia władzy, następnie bogacenie się elity sprawującej rządy i wreszcie moment bezwzględnego likwidowania przeciwników politycznych. Ostatnie z wymienionych ogniw rewolucji to czas okrutnego terroru i wprowadzania reguł totalitarnych.

Totalitaryzm staje się zatem cechą świata przedstawionego w „Folwarku zwierzęcym”, kiedy Napoleon przy pomocy sfory wściekłych psów wypędza Snowballa z rancza. Wkrótce wypędzony zostaje ogłoszony zdrajcą, a świnie zaczynają bezwzględne polowanie na szpiegów i wrogów. Ofiarą terroru padają kolejne zwierzęta, które pod presją przyznają się rzekomej winy i zostają stracone. Porządek folwarku zaczyna się opierać na wszechobecnej inwigilacji i zastraszeniu. Farma zostaje także odcięta od świata zewnętrznego, a jakikolwiek kontakt z kimś z sąsiednich rancz jest uznawany za zdradę.

Figura Wroga zewnętrznego i wewnętrznego (Snowballa i szpiegów) służy Napoleonowi do uzasadnienia swojej wszechmocnej władzy i kontroli. Zgodnie z tą logiką musi on bowiem chronić zwierzęta przed zgubnym wpływem zdradzieckich zapędów. Jednocześnie niejako naturalna wydaje się konieczność zwiększenia wysiłków mających na celu pokazanie świetnej kondycji Folwarku Zwierzęcego. Budowa wiatraka staje się zatem pretekstem do bezwzględnego wykorzystywania pracy zwierząt, redukcji ich porcji żywnościowych i zabrania czasu wolnego. W efekcie zwierzęta zamieszkujące farmę stają się niewolnikami, nieustannie agitowanymi i kontrolowanymi.

Ważnym narzędziem utrzymywania porządku totalitarnego staje się propaganda, uprawiana głównie przez Squealera i owce. Dzięki propagandowym hasłom i sloganom tłumi się buntownicze zapędy i wzmacnia władzę. Ponadto totalitaryzm w miejsce starych wierzeń wprowadza ideologię – animalizm, a także quasi-religijną obrzędowość. Składają się na nią coniedzielne wiece, odśpiewywanie wspólnego hymnu i kult flagi folwarku.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

„Wesele” jako dramat symboliczny...

Wyspiański w „Weselu” posługuje się wyrazistymi symbolami które są nośnikami określonych znaczeń i funkcji. W dramacie odnajdziemy zatem symboliczne...

Sławomir Mrożek „Tango” -...

Bunt należy do najpopularniejszych wątków literatury światowej przynajmniej od czasów Rewolucji Francuskiej. Wcześniej zazwyczaj kładziono w kulturze nacisk...

Narrator i narracja w „Opowiadaniach”...

„Opowiadania” Tadeusza Borowskiego to utwór w którym autor zastosował interesującą metodę narracji i konstrukcję narratora. W cyklu przeważa opowiadanie...

Obraz szkoły w „Ferdydurke”...

Józio - główny bohater i narrator „Ferdydurke” - obudził się o dziwnej porze. Początkowo miał wrażenie że musi pędzić na dworzec. Dopiero po...

Hans Memling Sąd ostateczny –...

Przedstawiający sąd ostateczny tryptyk Hansa Memlinga powstał najprawdopodobniej w okresie między 1467 a 1471 r. Pierwotnie dzieło przeznaczone było dla jednego z florenckich...

Czy chciałbyś przenieść się...

Szarość przeciętność i jednakowość każdego naszego dnia który prawie niczym nie różni się od poprzedniego sprawia że często zapominamy że może istnieć...

Akademizm – cechy opis założenia...

Cechy opis założenia Akademizm to kierunek w sztuce który datowany jest na wiek XIX oraz część wieku poprzedniego. Malarstwo akademickie krytykowane było za zbytnie...

Charakterystyka porównawcza Danusi...

Danusia Jurandówna i Jagienka Zychówna to dwie bohaterki kobiece które pojawiają się w „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza. Już na pierwszy...

Problem winy na przykładzie „Króla...

Zdarza się że na bohaterach tragedii antycznej ciąży wina tragiczna zwana również hamartią. Wynika ona z nieodpowiedniej oceny własnej sytuacji ponieważ działając...