Powieść Henryka Sienkiewicza zatytułowana „W pustyni i w puszczy” to nie tylko opowieść o pięknie przyrody Afryki, ale i o jej mieszkańcach. Czytelnik ma okazję poznać zarówno tych, którzy odpowiedzialni są za porwanie dzieci, jak i rodowitych mieszkańców owych okolic.
W utworze wymienionych jest kilka plemion, także i bohaterowie pochodzą z różnych z nich. Pierwszym jest plemię Wa-himów. Zamieszkiwali oni wioskę, a pożywienie zapewniała im przede wszystkim przyroda, która ich otaczała. Przedstawiona zostaje ich duchowość, która sprytnie wykorzystana jest przez dzieci.
Poza wierzeniami, wyróżnia ich także wygląd. Ważnym elementem jest różnorodna biżuteria. Rzucają się w oczy przede wszystkim ozdobne kołnierze, które przynależne są głównie wojownikom. Mają oni także przekute uszy i pomalowane ciała. Są to ludzie, którzy wyznają zasadę walki, skłóceni są z sąsiednim plemieniem. Ich wodzem zostaje Kali.
Mea pochodzi z innego plemienia. Ciemnoskóra dziewczyna to jedna z członkiń plemienia Dinka. Warto jednak dostrzec, że w podróży przez Afrykę towarzyszą dzieciom nie tylko murzyni ze wspomnianych plemion. Sama obserwacja ich porywaczy daje poznać tamtejszych mieszkańców jako ludzi wierzących w proroctwa, ale i złe duchy. Przykładem takiego zachowania jest sytuacja na pustyni. Porywacze są przekonani o tym, że burza jest wynikiem działania złych sił.
Postaci przedstawione w powieści pokazują Afrykę jako kraj niezwykle zróżnicowany. Obok konfliktów większych, mają także miejsce te mniejsze, toczone przez pojedyncze plemiona. Rdzenni mieszkańcy Afryki odznaczają się swoją mentalnością, jak i wyglądem zewnętrznym. Czytelnik ma jednak okazję dowiedzieć się, że Kali w swym plemieniu wprowadza pewne zmiany, w tym na tle religijnym. W momencie jednak gdy bohaterowie przybywają do plemienia widoczną jest odmienność tamtejszych ludzi, która sprawia, że świat Stasia i Nel staje się jeszcze ciekawszym.
Słowo „vanitas” oznacza po łacinie marność. Biblijna Księga Koheleta zawierająca słowa „marność nad marnościami i wszystko marność” (Koh 1...
Ludzkie losy często kształtowane są przez wzniosłe ideały uczucia i pragnienia. Na kartach największych dzieł literackich spisane zostały historie jednostek które...
W swojej twórczości William Szekspir często odwoływał się do dorobku kultury klasycznej. Będąc jeszcze uczniem szkoły w Stratford przyszły dramaturg miał sposobność...
Mój ojciec jest doprawdy okropny! Właśnie dowiedziałam się że pragnie mnie wydać za naszego sąsiada Anzelma. I to tylko dlatego że Anzelm nie żąda ode mnie posagu!...
„Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego przedstawia niezwykle przejmujący obraz sowieckich łagrów. Do tych syberyjskich obozów pracy w czasach...
Sensualizm to słowo które w swoim znaczeniu nawiązuje do zmysłów i to one w opisywanym poglądzie określanym odgrywają największą rolę. Pogląd ten swoje...
Pakt z diabłem nazywany także cyrografem polega na zaprzedaniu duszy szatanowi w zamian za świadczone przez niego usługi. Ów bardzo popularny motyw folkloru zaadaptowany...
Panegiryk jest dość ciekawą formą literacką która nie wiąże się z żadnym konkretnym gatunkiem jej głównym wyznacznikiem jest obecność przesadnego wychwalania...
„Chłopów” Władysława Reymonta można nazwać epopeją wsi ponieważ ukazują drobiazgowy i sugestywny obraz tej warstwy społecznej. Reymont posługując...