Unikalne i sprawdzone teksty

Bohaterowie mitologiczni jako symbole wartości cenionych także dziś

Kultura starożytnej Grecji stanowi jeden z fundamentów, na których zbudowana została współczesna cywilizacja europejska. Pośród najważniejszych elementów tej całości szczególną rolę pełnił zbiór wierzeń i podań dotyczących bogów i bohaterów, czyli mitologia. Pojawiające się w niej postaci, tak bliskie człowiekowi, często funkcjonowały jako morfizacja pewnych wartości i prawd. W przeciągu upływających stuleci połączenia te utrwaliły się i zajęły stałe miejsce w kulturze, będąc aktualnymi także dzisiaj.

Pierwszym przykładem mitologicznego uosobienia wartości, jaki chciałbym przywołać, jest stwórca i opiekun człowieka, czyli tytan Prometeusz. Ulepiwszy ludzką sylwetkę z gliny i łez, tchnął w nią życie, korzystając z ognia skradzionego z rydwanu Heliosa. Dostrzegł jednak, że jego dzieło jest słabe, bezradne i przelęknione. By pomóc swoim dzieciom, potajemnie dostał się na Olimp i, chociaż Zeus stanowczo tego zakazał, podarował im ogień. Dobrodziejstwo tytana nie zakończyło się na tym. Poświecił ludzkości jeszcze więcej czasu, zaznajamiając ją z najważniejszymi umiejętnościami (np. uprawa pola, wytapianie metalu). Za swą postawę został on ukarany przez zwierzchnika wszystkich bogów, który nakazał przykuć tytana do gór Kaukazu, gdzie olbrzymi sęp miał wyjadać mu wątrobę.

Dzisiaj Prometeusz kojarzony jest przede wszystkim z gotowością do poświęceń i udzielania bezinteresownej pomocy. Jego postawa to także wyraz wielkiej odwagi i miłości żywionej do swych dzieci.

Jako drugi przykład personifikacji uniwersalnych wartości przedstawić można bohaterkę „Odeysei” Homera – Penelopę. Przedłużająca się wojna z Troją, na którą wyruszył jej mąż – Odyseusz – stała się przyczyną domysłów, że kobieta została wdową. Wtedy w Itace zaczęli pojawiać się zalotnicy, którzy pragnęli nie tylko ręki pięknej kobiety, ale także znajdujących się tam bogactw. Jednak kobieta czyniła wszystko, by przesunąć w czasie moment małżeństwa z którymkolwiek z nich. Obiecała, że dzień ten przyjdzie, kiedy skończy tkać płótno żałobne dla męża. Całymi dniami pracowała, zaś nocami pruła materiał, przez co postępy były wręcz niewidoczne.

Dzisiaj Penelopę uważa się nie tylko za archetyp wierności, ale jej postać wiązana jest ze sprytem oraz dbałością o dom.

Innym przykładem postaci uosabiającej ponadczasowe wartości jest mitologiczny król Cypru – Pigmalion. Owidiusz w „Metamorfozach” przedstawia go jako człowieka niechętnie patrzącego na niegodnie zachowujące się kobiety. Chcąc uniknąć powszechnie szerzącego się zepsucia, władca wyrzeźbił posąg kobiety będącej jego ideałem i nazwał ją Galateą. Przez długi czas wzdychał do lodowatego kamienia, gdy Afrodyta postanowiła wreszcie przychylić się do jego błagań i ożywić kobietę. Następnie Pigmalion ożenił się z nią, a para doczekała się córki – Pafos. Postać króla Cypru można postrzegać jako symbol gorącej i szlachetnej miłości.

Powyższe przykłady stanowią potwierdzenie ciągłej obecności mitologicznych bohaterów, figur i postaci w naszej kulturze. Wyrażają one ponadczasowe i uniwersalne wartości, które nadal towarzyszą ludzkości, niezależnie od zmieniających się czynników zewnętrznych, i cieszą się olbrzymim uznaniem, będąc pomocnymi w kształtowaniu świata jako lepszego miejsca.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Modernizm – charakterystyka założenia...

Pojęcie „modernizm” kojarzy się z nowoczesnością – przez podobieństwo chociażby do angielskiego słowa modern. Jednak termin ten odnosi się do prądu...

Opisy przyrody w Panu Tadeuszu –...

W „Panu Tadeuszu” zawarte zostały opisy przyrody które z pewnością należą do najpiękniej odmalowanych pejzaży w historii literatury. Natura jaką autor...

Świat jest darem dla człowieka...

W naszym codziennym życiu któremu towarzyszy poczucie stabilności i bezpieczeństwa często nie zastanawiamy się jak wielkim darem jest dla nas świat. Piękno otaczającej...

Dramat romantyczny – definicja...

Definicja i wyznaczniki gatunku Dramat romantyczny to gatunek który ukształtował się w epoce specyficznej którą był romantyzm właśnie. Zerwanie z zasadami...

Mesjanizm w Dziadach

Trzecia część „Dziadów” Adama Mickiewicza postrzegana jest jako dramat narodowy. Twórca zawarł w niej nawiązującą do Biblii i Narodu Wybranego...

Indywidualizm romantyczny – definicja...

Definicja Indywidualizm romantyczny to pojęcie ściśle wiążące się z bohaterem twórczości charakterystycznej dla tej epoki. Oznacza ono postać wyjątkową wykraczającą...

„Tango” jako dramat rodzinny

Bohaterowie „Tanga” Sławomira Mrożka - z wyjątkiem Edka - połączeni są więzami krwi. Trzypokoleniowa rodzina do której należą dalece odbiega jednak...

Motyw zbrodni w literaturze

Zabicie drugiego człowieka we wszystkich kulturach uchodzi za doświadczenie ekstremalne. Nawet w okresach brutalnych i okrutnych odebranie życia uznawano za najgorszą zbrodnię...

Witold Gombrowicz „Ferdydurke”...

Streszczenie W klasie panował hałas a uczniowie zajmowali miejsca krzycząc jakby za chwilę mieli zamilknąć na zawsze. Nagle nie wiadomo skąd na katedrze pojawił się...