Kultura starożytnej Grecji stanowi jeden z fundamentów, na których zbudowana została współczesna cywilizacja europejska. Pośród najważniejszych elementów tej całości szczególną rolę pełnił zbiór wierzeń i podań dotyczących bogów i bohaterów, czyli mitologia. Pojawiające się w niej postaci, tak bliskie człowiekowi, często funkcjonowały jako morfizacja pewnych wartości i prawd. W przeciągu upływających stuleci połączenia te utrwaliły się i zajęły stałe miejsce w kulturze, będąc aktualnymi także dzisiaj.
Pierwszym przykładem mitologicznego uosobienia wartości, jaki chciałbym przywołać, jest stwórca i opiekun człowieka, czyli tytan Prometeusz. Ulepiwszy ludzką sylwetkę z gliny i łez, tchnął w nią życie, korzystając z ognia skradzionego z rydwanu Heliosa. Dostrzegł jednak, że jego dzieło jest słabe, bezradne i przelęknione. By pomóc swoim dzieciom, potajemnie dostał się na Olimp i, chociaż Zeus stanowczo tego zakazał, podarował im ogień. Dobrodziejstwo tytana nie zakończyło się na tym. Poświecił ludzkości jeszcze więcej czasu, zaznajamiając ją z najważniejszymi umiejętnościami (np. uprawa pola, wytapianie metalu). Za swą postawę został on ukarany przez zwierzchnika wszystkich bogów, który nakazał przykuć tytana do gór Kaukazu, gdzie olbrzymi sęp miał wyjadać mu wątrobę.
Dzisiaj Prometeusz kojarzony jest przede wszystkim z gotowością do poświęceń i udzielania bezinteresownej pomocy. Jego postawa to także wyraz wielkiej odwagi i miłości żywionej do swych dzieci.
Jako drugi przykład personifikacji uniwersalnych wartości przedstawić można bohaterkę „Odeysei” Homera – Penelopę. Przedłużająca się wojna z Troją, na którą wyruszył jej mąż – Odyseusz – stała się przyczyną domysłów, że kobieta została wdową. Wtedy w Itace zaczęli pojawiać się zalotnicy, którzy pragnęli nie tylko ręki pięknej kobiety, ale także znajdujących się tam bogactw. Jednak kobieta czyniła wszystko, by przesunąć w czasie moment małżeństwa z którymkolwiek z nich. Obiecała, że dzień ten przyjdzie, kiedy skończy tkać płótno żałobne dla męża. Całymi dniami pracowała, zaś nocami pruła materiał, przez co postępy były wręcz niewidoczne.
Dzisiaj Penelopę uważa się nie tylko za archetyp wierności, ale jej postać wiązana jest ze sprytem oraz dbałością o dom.
Innym przykładem postaci uosabiającej ponadczasowe wartości jest mitologiczny król Cypru – Pigmalion. Owidiusz w „Metamorfozach” przedstawia go jako człowieka niechętnie patrzącego na niegodnie zachowujące się kobiety. Chcąc uniknąć powszechnie szerzącego się zepsucia, władca wyrzeźbił posąg kobiety będącej jego ideałem i nazwał ją Galateą. Przez długi czas wzdychał do lodowatego kamienia, gdy Afrodyta postanowiła wreszcie przychylić się do jego błagań i ożywić kobietę. Następnie Pigmalion ożenił się z nią, a para doczekała się córki – Pafos. Postać króla Cypru można postrzegać jako symbol gorącej i szlachetnej miłości.
Powyższe przykłady stanowią potwierdzenie ciągłej obecności mitologicznych bohaterów, figur i postaci w naszej kulturze. Wyrażają one ponadczasowe i uniwersalne wartości, które nadal towarzyszą ludzkości, niezależnie od zmieniających się czynników zewnętrznych, i cieszą się olbrzymim uznaniem, będąc pomocnymi w kształtowaniu świata jako lepszego miejsca.
Wyspiański w „Weselu” posługuje się wyrazistymi symbolami które są nośnikami określonych znaczeń i funkcji. W dramacie odnajdziemy zatem symboliczne...
Bunt należy do najpopularniejszych wątków literatury światowej przynajmniej od czasów Rewolucji Francuskiej. Wcześniej zazwyczaj kładziono w kulturze nacisk...
„Opowiadania” Tadeusza Borowskiego to utwór w którym autor zastosował interesującą metodę narracji i konstrukcję narratora. W cyklu przeważa opowiadanie...
Józio - główny bohater i narrator „Ferdydurke” - obudził się o dziwnej porze. Początkowo miał wrażenie że musi pędzić na dworzec. Dopiero po...
Przedstawiający sąd ostateczny tryptyk Hansa Memlinga powstał najprawdopodobniej w okresie między 1467 a 1471 r. Pierwotnie dzieło przeznaczone było dla jednego z florenckich...
Szarość przeciętność i jednakowość każdego naszego dnia który prawie niczym nie różni się od poprzedniego sprawia że często zapominamy że może istnieć...
Cechy opis założenia Akademizm to kierunek w sztuce który datowany jest na wiek XIX oraz część wieku poprzedniego. Malarstwo akademickie krytykowane było za zbytnie...
Danusia Jurandówna i Jagienka Zychówna to dwie bohaterki kobiece które pojawiają się w „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza. Już na pierwszy...
Zdarza się że na bohaterach tragedii antycznej ciąży wina tragiczna zwana również hamartią. Wynika ona z nieodpowiedniej oceny własnej sytuacji ponieważ działając...