„Dekameron” Giovanniego Boccaccia to zbiór 100 nowel. Wśród nich znajdują się teksty przeciętne, zwyczajnie dobre oraz wybitne. Przykładem dzieła określanego jako iście mistrzowskie jest „Sokół”, czyli krótka historia przedstawiająca losy Federiga degli Alberighiego. Poruszająca fabuła oraz doskonała konstrukcja utworu sprawiły, że w 1871 r. Paul Heyse sformułował tzw. teorię sokoła, czyli pogląd dotyczący idealnej kompozycji noweli.
W swoich przemyśleniach zawarł Heyse wnioski, do jakich doprowadziła go analiza budowy dzieła Boccaccia. Stwierdził on, że każda nowela powinna zawierać centralny motyw, czyli motyw będący ośrodkiem kompozycyjnym. W utworze żyjącego w renesansie Włocha rolę taką pełni właśnie sokół.
Federigo degli Alberighi był bardzo zamożnym człowiekiem. Skierowawszy swe uczucia w stronę Monny Giovanny, poświęcił niemal cały swój majątek, by zdobyć serce urodziwej niewiasty. Kiedy okazało się, iż jego starania spełzły na niczym, a jego wybranka sprzyja innemu zalotnikowi, był ubogim człowiekiem, któremu została tylko jedna posiadłość. Posiadał jednak coś więcej, coś szczególnego i pozwalającego mu przetrwać najtrudniejsze dni. Był to sokół – wspaniały i jedyny w swoim rodzaju ptak, wytrwały towarzysz polowań i powiernik smutków młodego szlachcica.
Tytułowy sokół zostaje więc wprowadzony do dzieła, stając dla Federiga jednym z niewielu powodów do szczęścia i kontrastując z nieszczęściem, jakie bohater na siebie sprowadził. Wraz z rozwojem fabuły jego rola staje się jeszcze ważniejsza. Wszak to on zbliża do siebie Federiga i syna Monny Giovanny, gdy ta, pogrążona w żałobie po stracie męża, udaje się do swej letniej posiadłości.
Kiedy szlachcianka powróciła do Florencji, by pielęgnować chore dziecko, sokół jeszcze raz łączy losy bohaterów. Wyjątkowy ptak na tyle spodobał się chłopcu, że jego posiadanie stało się największym pragnieniem młodego człowieka. Właśnie w tej sprawie Monna Giovanna udała się do Federiga.
Punktem kulminacyjnym noweli Boccaccia jest moment, w którym zubożały szlachcic zabija ukochanego ptaka i podaje go na obiad, będąc przekonanym, iż jest to danie godne odwiedzającej go damy. Gdy Monna Giovanna dowiaduje się o tym, początkowo nie kryje gniewu, lecz później dostrzega szlachetność intencji Federiga.
Niedługo po spotkaniu bohaterów syn Monny Giovanny umiera, a kobieta staje się dziedziczką wielkiej fortuny męża. Jej bracia, widząc, iż jest jeszcze młoda, namawiają ją, by ponownie wyszła za mąż. Wtedy odpowiada ona, że może poślubić jedynie Federiga – człowieka szlachetnego i honorowego.
Sokół niewątpliwie napędza akcję dzieła Giovanniego Boccaccia, zaznaczając swoją obecność w jego najważniejszych momentach. Jednak pełni on także rolę symboliczną. Pokazuje do jak wielkich poświęceń gotów jest Federigo, podkreśla siłę jego uczucia oraz uwypukla szlachetność tego człowieka. Fizyczne piękno ptaka zdaje się odzwierciedlać piękno duszy jego właściciela, który nie waha się uczynić największej ofiary dla osoby, która darzy miłością.
Moja szkoła to duży budynek położony na obrzeżach miasta. Jest to miejsce pełne zieleni a tuż obok szkoły znajduje się niewielki las w którym uczniowie mają...
Lekcje w środę kończę w południe i udaję się do domu. Potem odrabiam lekcje jem obiad gram w piłkę z kolegami – przyznacie sami że dość zwyczajny plan dnia....
Premiera mało którego dzieła XX-wiecznej sztuki wywołała takie kontrowersje jak prezentacja „Fontanny” Marcela Duchampa. Trudno się temu dziwić –...
Porównanie manifestu napisanego przez Aleksandra Świętochowskiego z wierszem napisanym przez Adama Asnyka pokazuje podejście przedstawicieli dwóch pokoleń do...
Konflikt pokoleń jest czymś co w mniej lub bardziej wyraźnej formie ma miejsce od stuleci. Stary król powoli szykuje się na śmierć a dworacy skupiają się wokół...
Katastrofizm należy do bardzo charakterystycznych prądów kulturalnych XX wieku a jego rozkwit przypada na dwudziestolecie międzywojenne. Jednak korzenie nurtu tkwią...
Słowo absurd można rozumieć dwojako – albo jako określenie sfomułowania które jest sprzeczne albo (szerzej) jako coś co jest niezgodne z prawami logiki. „Młody...
Przemiany bohaterów literackich dokonują się na kilku płaszczyznach – może to być przemiana wewnętrzna lub zewnętrzna; przemiana może być konsekwencją...
Staś i Nel znajdowali się razem z Arabami na pustyni. Dzień był niezwykle ciepły a w powietrzu wyczuwalny był dziwny zapach. Beduini dostrzegli oznaki działalności złych...