Geneza
„Cyd” jest jednym z najbardziej znanych utworów Corneille’a. Wystawiona po raz pierwszy w 1637 roku tragikomedia skutkowała tak zwanym „sporem o Cyda” („Querelle du Cid”). Była to zażarta dyskusja między zwolennikami a przeciwnikami dzieła. Ci ostatni zarzucali Corneille’owi złamanie zasad trzech jedności i szerzenie niemoralności. Również protektor dramaturga, kardynał Richelieu, wystąpił przeciw niemu. Ostateczny wyrok, przeciw dziełu, wydała Akademia Francuska. Jednak sztuka cieszyła się olbrzymim wzięciem, a wśród Francuzów przyjęło się powiedzenie piękny jak „Cyd”.
Czas i miejsce akcji, bohaterowie
Postać głównego bohatera wywodzi się z historii Hiszpanii. Był to bohater walk z muzułmanami, Rodrigo Díaz de Vivar, który zdobył sobie przydomek Cyd (Pan). Corneille zapewne poznał legendy związane z dziejami rekonkwisty (odbijania Półwyspu Iberyjskiego z rąk Arabów) poprzez dramat Guilléna de Castro pt. „Las mocedades del Cid”. W gruncie rzeczy tło historyczne dzieła nie ma większego znaczenia, nacisk zaś położono na konflikty, w jakie uwikłani są bohaterowie.
Kluczowe postacie „Cyda” to oczywiście tytułowy Don Rodrigo oraz jego ukochana Chimena. Młodzi mają się pobrać, jednak ojciec Chimeny w czasie sprzeczki uderza w twarz ojca Rodryga. Ten, by pomścić hańbę, wyzywa swojego niedoszłego teścia na pojedynek i zabija go. Chimena jest rozdarta, bowiem nadal kocha Rodriga, ale wierna pamięci zabitego rodziciela, domaga się ukarania umiłowanego. Król Sewilli znajduje rozwiązanie, wysyłając oskarżonego na wojnę z Maurami. Tam młodzieniec zyskuje sławę bohatera i przydomek Cyd. Kiedy wraca, Chimena nadal domaga się kary dla zabójcy – jeden z jej adoratorów bierze na siebie ten obowiązek i wyzywa Cyda na pojedynek. Po walce, Chimena, przekonana, że Rodrigo zginął, przyznaje, że nadal go kocha. Okazuje się, ze to jednak Cyd zwyciężył w pojedynku, jednak Chimena nadal nie potrafi pogodzić miłości do niego z obowiązkiem kultywowania pamięci ojca. Rodrigo więc ponownie wyrusza na wojnę, mając nadzieję, iż kiedyś rany w sercu ukochanej zagoją się.
Interpretacja
Dzieło Corneille’a faktycznie łamie konwenanse, obowiązujące w klasycznym dramacie. Jak jednak bronił się sam autor, nie należy trzymać się reguł zbyt ściśle, jeśli mogą one zabić artyzm dzieła. I faktycznie, dzięki odstępstwom od przyjętych zasad, Corneille’a osiągnął niesamowity efekt dramaturgiczny – przedstawił figurę silnej, walczącej z losem postaci.
Streszczenie dzieła Diderota „Kubuś Fatalista i jego pan” należy do zadań trudnych z powodu specyficznej szkatułkowej konstrukcji opowieści. Głównym...
Streszczenie skrótowe Epos Wacława Potockiego rozpoczyna się inwokacją do Boga. Następnie pojawia się rozbudowany pełen aluzji mitologicznych i biblijnych opis ówczesnej...
Interpretacja Mit o rodzie Labdakidów opowiada o dziejach rodziny na której spoczęła klątwa. Losy władców Teb oraz ich najbliższych są odzwierciedleniem...
„Bal w operze” to poemat Juliana Tuwima napisany w 1936 roku. Otacza go aura utworu kontrowersyjnego i wieloznacznego. Jego styl uznawany za wulgarny i bluźnierczy...
Streszczenie Utwór rozpoczyna opis zabawy. Zebrani ucztują a Twardowski popisuje się swoimi umiejętnościami. Wtem w jego kieliszku pojawia się diabeł. Mefistofeles...
Streszczenie Przedmowa We fragmencie tym autor wyjaśnia pochodzenie imienia tytułowego bohatera. Pierwszy człon - Kubuś - zaczerpnięty został od jednego z niedźwiadków...
Tom I Akcja powieści rozgrywa się w Łodzi w latach 80. XIX wieku. Głównym bohaterem jest Karol Borowiecki. Mężczyzna dowiaduje się że spłonęła fabryka Goldberga...
Definicja mitu Mity to historie które były dziełem całego społeczeństwa. Początkowo powstawały one jako legendy opowiadane które były przekazywane ustnie....
Streszczenie Uczony od żydowskiego prawa religijnego zadał Jezusowi pytanie co czynić aby osiągnąć życie wieczne. Jezus odesłał go do wiedzy zawartej w Prawach gdzie...