Streszczenie
Bohaterką utworu Roalda Dahla jest tytułowa Matylda. Była to niezwykle utalentowana dziewczynka, ale niestety urodziła się w prymitywnej rodzinie, która nie ceniła nauki, a także mądrych i wrażliwych, obdarzonych jakimś talentem ludzi.
Rodzina Matyldy prawie w ogóle się nią nie interesowała i nie zwracała uwagi na to czym się zajmuje. Nikt nie wiedział, że każdego ranka Matylda idzie do biblioteki, aby tam czytać i się dokształcać. Rodzice byli przekonani, że dziewczynka ma tylko pięć lat, podczas gdy ona miała już sześć. Dziewczynka sama nauczyła się czytać głównie z gazet, które poniewierały się w domu, gdyż jedyną książką w domu Matyldy była „łatwa kuchnia” należąca do mamy.
W czasie gdy Matylda wybierała się do biblioteki jej ojciec zajęty był swym komisem samochodowym i prowadził nielegalny proceder. Starał się oszukać klientów, by uzyskać najwyższą cenę za stare samochody. Jedną z jego metod było wsypywanie trocin do zużytych skrzyni biegów. W tym czasie matka Matyldy jeździła grać w bingo. Również starszy o 5 lat brat Matyldy – Michał nie był obdarzony (podobnie jak rodzice) zbyt dużym intelektem i praktycznie w ogóle nie bywał w domu. Bliscy nie interesowali się więc dziewczynką i nie zważali, że codziennie znikała na długie godziny w bibliotece. Matylda zaś wierzyła w sens edukacji i rozumiała, że inteligencja może być wielką siłą.
Na zamiłowanie Matyldy do nauki i czytania przychylnym okiem patrzyła pani Nowelka – bibliotekarka. Nie mogła wprost wyjść z podziwu zorientowawszy się, że mała dziewczynka przychodzi do biblioteki, by czytać, a nie tylko oglądać obrazki. Kiedy Matylda skończyła czytać wszystkie książki dla dzieci, przeszła do poważniejszej literatury, a w doborze lektur pomogła jej pani Nowelka. Po jakimś czasie Matylda przychodziła już tylko wypożyczać książki, które następnie czytała w domu.
Rodzice Matyldy nie potrafili zrozumieć jej pasji. Krzyczeli na nią, że tylko marnuje czas i coraz częściej dochodziło między nimi do kłótni z tego powodu. Tymczasem Matylda nie mogąc tego dłużej znieść, starała się ukarać rodziców, a zwłaszcza ojca. Raz wypożyczyła od kolegi mówiącą papugę i ukryła ją w domu. Słysząc jej odgłosy, rodzice byli przekonani, że do domu wkradł się złodziej. Innym zaś razem dziewczynka posmarowała kapelusz ojca klejem tak silnym, że matka musiała pociąć kapelusz, by ściągnąć go ojcu z głowy. Kolejną psotą Matyldy było zamienienie mikstury ojca na farbę platynową matki. W efekcie ojciec stał się posiadaczem białobrudnych włosów, co miało być dla niego najdotkliwszą karą za doznane przez Matyldę krzywdy.
Matylda była też uzdolniona matematycznie. Potrafiła dodawać i mnożyć, ale ojciec uznał ją tylko za zwyczajną oszustkę. Rodzice otwarcie podważali więc jej umiejętności, zarzucając jej oszustwo za każdym razem, gdy tylko próbowała pochwalić się swymi zdolnościami. Tym bardziej dziewczynka była więc szczęśliwa, kiedy ojciec oznajmił jej, że pójdzie do szkoły. Nie wiedziała jeszcze wtedy, że zostanie oddana w ręce pani Trunchbal – okropnej i surowej dyrektorki, która dopiero co kupiła u taty Matyldy cytrynowy samochód.
Pani Trunchbal była złą nauczycielką i okrutnie traktowała dzieci. Również i sami rodzice byli przez nią zastraszani. Na szczęście nauczycielką Matyldy była panna Honey, która jako pierwsza dostrzegła jej talent i nieprzeciętne zdolności. Starała się pomóc dziewczynce dalej się rozwijać i wyjść na przeciw jej potrzebom i oczekiwaniom. Pani Honey chciała porozmawiać z dyrektorką o zdolnościach Matyldy, ale niestety ta wyrzuciła ją z pokoju i nie chciała o tym słyszeć. Wówczas pani Honey postanowiła porozmawiać z rodzicami Matyldy.
Matylda nie mogła znieść okrutnego traktowania dyrektorki. Raz była świadkiem jak pani Trunchbal chwyciła Amandę za warkocze i wyrzuciła ją za płot. Dzieci starały się więc odpłacić za doznawane krzywdy. Doświadczając takiej niesprawiedliwości i poszukując wyjścia z tej trudnej sytuacji, Matylda nauczyła się wykorzystywać siłę własnego umysłu, dzięki której potrafiła np. przesuwać rzeczy. Tym samym znalazła więc sposób, aby dotkliwie dopiec złej dyrektorce, która była postrachem nie tylko dla uczniów i rodziców, ale również dla pozostałych nauczycieli. Panna Honey postanowiła opowiedzieć Matyldzie swoją historię. Tak naprawdę pani Trunchbal była jej ciotką, która od lat ją prześladowała i nękała. W efekcie nauczycielka straciła męża i dom (tyranka obniżyła jej również pensję).
Matylda dzięki książkom znała już świat na tyle dobrze, by wiedzieć, że nie tak powinien on wyglądać. Postanowiła dać dyrektorce nauczkę, by już nigdy nie chciała dręczyć innych i przysparzać im przykrości. Przy użyciu siły własnego wzroku napisała do dyrektorki przykry list, po przeczytaniu którego ta zemdlała i uciekła z miasta.
Tymczasem rodzice Matyldy również mieli kłopoty. Wyszło na jaw, że ojciec dziewczynki to dealer samochodowy, który handluje używanymi, tanimi samochodami, a oprócz tego sam bierze udział w ich kradzieży. Rodzice oznajmili Matyldzie, że wysyłają ją do Hiszpanii i nigdy już nie zobaczy się z panną Honey. Bez zbędnej zwłoki Matylda dostarczyła więc ulubionej nauczycielce potrzebne dokumenty adopcyjne. Matylda została przeniesiona do najstarszej klasy, a jej rodzice wyjechali do Hiszpanii. Dziewczynka zamieszkała u panny Honey.
W chwili wyjazdu rodzice Matyldy dostrzegli swe błędy wychowawcze i potrafili przyznać, że ich córka to cudowne dziecko, obdarzone wyjątkowym talentem. Trudno było im też przyznać się do tego, że nie potrafili Matyldy wychować i zapewnić jej szans rozwoju.
Plan wydarzeń
1. Przedstawienie niezwykle uzdolnionej Matyldy.
2. Spędzanie całych dni w bibliotece.
3. Rodzice nie dostrzegają talentu dziewczynki i w ogóle się nią nie interesują.
4. Wsparcie ze strony pani Nowelki (bibliotekarki).
5. Kłótnie z rodzicami (Matylda wykorzystuje swe zdolności, by im dopiec).
6. Radość Matyldy z powodu pójścia do szkoły.
7. Pani Trunchbal – surowa dyrektorka zastraszająca dzieci, rodziców i innych nauczycieli.
8. Panna Honey dostrzega talent dziewczynki i stara się jej pomóc.
9. Matylda odkrywa swe cudowne zdolności – potrafi przenosić rzeczy siłą woli i umysłu.
10. Dziewczynka wykorzystuje swe zdolności w celu ukarania dyrektorki.
11. Pani Trunchbal ucieka z miasta.
12. Kłopoty ojca Matyldy (jest oskarżony o kradzieże samochodów).
13. Przygotowanie dokumentów adopcyjnych.
14. Matylda zamieszkuje u panny Honey.
15. Pożegnanie z rodzicami i ich wyrzuty sumienia.
Wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Fotografia” jest bardzo krótki liczy około dwudziestu słów. Pochodzi on z okresu fascynacji autorki japońską...
Geneza Ostateczna wersja „Emancypantek” ukształtowała się w roku 1903. Trzynaście lat wcześniej w „Kurierze Codziennym” ukazywała się powieść...
„Alchemik” to powieść która potwierdziła pozycję Paulo Coehlo na rynku literackim. Mimo negatywnych głosów krytyki wielu ludzi bardzo ceni rady...
Krzysztof Kamil Baczyński poświęcił dużą część swojej twórczości na rozważanie losu swojego i swoich rówieśników. Należał on do tak zwanego...
„Stary człowiek i morze” to najbardziej znana z powieści Ernesta Hemingwaya. Akcja rozgrywa się na Kubie zapewne na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych...
Geneza „Pan Wołodyjowski” ukazywał się w latach 1887 - 1888 w warszawskim „Słowie” a z niewielkim opóźnieniem w „Czasie” i „Dzienniku...
Satyra „Żona modna” Ignacego Krasickiego opowiada o szlachcicu Piotrze. Spotyka on swojego znajomego który gratuluje mu że udało mu się ożenić. Piotr...
Czasem zdarza się że postać literacka urasta do rangi symbolu który staje się punktem odniesienia dla całej generacji czytelników. Niewątpliwie takim przypadkiem...
„Księga Psalmów” od wieków należała do szczególnie popularnych części Pisma Świętego. Dość powiedzieć że odwołują się do niej jeszcze...