Unikalne i sprawdzone teksty

Charakterystyka porównawcza Achillesa i Hektora | wypracowanie

Hektor i Achilles to dwóch herosów, którzy reprezentowali wzorzec idealnego rycerza.  Wiernie służyli swojej ojczyźnie. Byli oni dobrze urodzeni i nienagannie wyglądający: emanowali urodą i wdziękiem, byli mężni i dobrze zbudowani.

Ponadto obaj byli silni, dzielni i nieustraszeni. Odwaga była jedną z ważniejszych cech, którą obaj bohaterowie się wykazywali. Pragnęli też pomścić krzywdy wyrządzone im oraz ich bliskim.

Wreszcie obaj, Achilles i Hektor, stoczyli ze sobą pojedynek. Znaleźli się jednak w odmiennej sytuacji.
Achilles był synem bogini Temidy oraz Peleusa. Był nerwowy, dumny i honorowy, gdyż pogniewał się na Agamemnona, który naraził go na zniewagę i utratę ukochanej. Uraza, jaką odczuwał, spowodowała niechęć Achillesa do udziału w walkach. Tak więc dla niego ważniejszy był honor niż dobro kraju – tym różnił się od Hektora i oddalało go to nieco od wizerunku idealnego rycerza.

Tak więc, Achilles prosi matkę, by pomściła jego zniewagę i żeby Achajowie nie mogli wygrać bitwy bez jego pomocy.

Achilles miał świadomość swojej siły, gdyż w dzieciństwie matka wykąpała go w rzece Styks, co dało mu ponadludzką moc. W trakcie kąpieli trzymała go jednak za piętę, która - jako jedyna - stała się jego słabym punktem. Dzięki swej sile był nieustraszony, pewny siebie i uparty.

Jednakże okazuje się także bohaterem wrażliwym. Niezwykle cenił i szanował swoich bliskich, dlatego też postanawia pomścić swego przyjaciele Patroklesa. Chęć zemsty łagodzi w nim żal do Agamemnona. Wrażliwością i empatią wykazuje się także, gdy ojciec Hektora pragnie wykupić ciało syna z rąk Achajów. Budzi litość u Achillesa i odzyskuje ciało poległego.

Achilles jest także okrutny i bezlitosny, gdyż zanim oddaje ciało Hektora ojcu, bezcześci je, przywiązując go do kół rydwanu za nogi.

Natomiast Hektor, wódz Troi, jest bohaterem mniej porywczym, stara się żyć rozważnie. Niemniej jednak również jest nieustraszony i odważny, gdyż decyduje się na walkę z Achillesem, mimo świadomości porażki.
Poświęca dobro swoich bliskich dla dobra narodu i walczy o swoją ojczyznę do upadłego. Miał mniejszą moc od Achillesa. Nie cieszył się także zwierzchnictwem boskim.

Oboje jednak, Achilles i Hektor, nie mają wpływu na swój los, gdyż ich działania determinują bogowie i to oni decydują o tym, jak potoczą się ich losy.


Rozwiń więcej

Losowe tematy

„Ferdydurke”– znaczenie tytułu...

„Ferdydurke” należy do najważniejszych i najchętniej czytanych dzieł Witolda Gombrowicza. Ta złożona i wielowarstwowa powieść która cechuje się oryginalną...

Epikureizm – definicja założenia...

Definicja Epikureizm to system filozoficzny który zakładał że jednostka jest stworzona do bycia szczęśliwą. Założycielem szkoły epikurejskiej był filozof Epikur....

Dlaczego nigdy nie zapomnę Nemeczka?...

W wielu książkach pojawiają się dzielni bohaterowie którzy gotowi są do niezwykłych czynów. Nie każdy jednak jest takim bohaterem jakim moim zdaniem był...

Napisz list do Dedala w którym...

Szanowny i mądry Dedalu! Piszę do ciebie by przynieść Ci pociechę w najtrudniejszych chwilach Twojego życia. We wszystkich kulturach i epokach śmierć dziecka zawsze stanowiła...

Czuć kochać i cierpieć jak Werter...

Główny bohater „Cierpień młodego Wertera” należy do grona postaci literackich które niedyskretnie wymknęły się poza karty powieści i zaczęły...

Charakterystyka porównawcza Kmicica...

Bohaterowie „Trylogii” Henryka Sienkiewicza od ponad stu lat dominują nad wyobraźnią Polaków. Wystarczy otworzyć książki historyczne by zorientować...

Motyw śmierci – memento mori...

Słowa memento mori oznaczają dosłownie: „pamiętaj o śmierci”. Fraza w języku łacińskim jest odwołaniem do jednego z największych lęków człowieka...

Hans Memling Sąd ostateczny –...

Przedstawiający sąd ostateczny tryptyk Hansa Memlinga powstał najprawdopodobniej w okresie między 1467 a 1471 r. Pierwotnie dzieło przeznaczone było dla jednego z florenckich...

Uczyć bawiąc – realizacja oświeceniowej...

Twórczość Ignacego Krasickiego ma charakter dydaktyczny. Zgodne to jest z oświeceniowym zaleceniem by „uczyć bawiąc”. Powiedzieć można iż owo zalecenie...