Unikalne i sprawdzone teksty

Dzieci z Bullerbyn – opracowanie , problematyka, charakterystyka bohaterów

Geneza

„Dzieci z Bullerbyn” – to powieść autorstwa szwedzkiej pisarki – Astrid Lindgren. Powstała w 1947 r. i stanowiła pierwszą część opisującą przygody szóstki dzieci z maleńkiej wioski Bullerbyn (w południowej Szwecji). Później wydane zostały kolejne części – „Więcej o dzieciach z Bullerbyn” i „Wesoło jest w Bullerbyn” (kolejno ukazały się w latach 1949 i 1952).

W polskim tłumaczeniu książka Lindgren zatytułowana „Dzieci z Bullerbyn” wyszła w 1957 r. i zawierała wszystkie trzy części.

Zdaniem badaczy, autorka przystępując do pracy nad książką, opierała się na własnych wspomnieniach z dzieciństwa – wychowywała się z trójką rodzeństwa w ubogiej wsi Vimmerby leżącej w Smalandii. Kreując dziecięce postacie Astrid Lingren starała się oddać w nich dziecięce spojrzenie na świat. Podobnie jak przedstawieni bohaterowie również sama Astrid i jej rodzeństwo całymi dniami się bawili, nie zapominając jednak o pomocy dorosłym w domowych obowiązkach. Autorka wspomina o tym w swej biografii.

Czas i miejsce akcji

Akcja „Dzieci z Bullerbyn” rozgrywa się w ciągu roku – począwszy od ferii świątecznych aż do zakończenia kolejnych. Ukazane zostały święta i istotne wydarzenia w życiu bohaterów (wakacje, urodziny).

Miejscem akcji jest położona w górach mała wioska Bullerbyn (południowa Szwecja), a także leżące w pobliżu większe miasteczka, gdzie dzieci chodzą do szkoły lub wybierają się na zakupy. Inne miejsce to młyn, a także dom szewca – pana Grzegorza.

Problematyka

Astrid Lindgren ukazuje nam rok z życia Lisy, Lassego, Bossego, Ollego, a także Anny i Britty – grupy zaprzyjaźnionych sąsiadów z Bullerbyn. Z przyjemnością poznajemy ich przygody, a także komiczne sytuacje, w których biorą udział. Wspólnie przeżywamy z nimi ważne w ich życiu wydarzenia, takie jak chociażby święta czy narodziny nowych członków rodziny.

Poznajemy ich codzienne życie, przekonując się jednocześnie o ich pomysłowości, niespożytkowanej energii, wybujałej wyobraźni i niesłabnącej chęci do odkrywania nowych przygód. Co ważne – szóstkę bohaterów łączy prawdziwa przyjaźń, która odgrywa bardzo ważną rolę w ich życiu. Umacnia więzi między nimi i pozwala rozwijać ich wybujałą wyobraźnię, a także sferę emocjonalną. Uczy odpowiedzialności i poświęcenia. Dzięki wspólnym zabawom dzieci potrafią odnaleźć się w grupie rówieśników; są otwarte dla innych i nie mają większych problemów przy zawieraniu bliższej znajomości z innymi ludźmi.

Przebywanie na łonie natury uczy ich szacunku do przyrody. Wiedzą, że należy o nią dbać. Dzieci z Bullerbyn wydają się niezwykle dojrzałe jak na swój wiek. Potrafią zapanować nad emocjami i kierować się rozsądkiem – nie są marudne czy rozkapryszone.

Astrid Lindgren stara się nam pokazać jak ważne dla rozwoju emocjonalnego dzieci jest przebywanie i dorastanie w grupie rówieśniczej. Ponadto obrazuje nam zwyczajne życie mieszkańców na wsi oddalonej od miejskiego zgiełku i gwaru. Wszyscy się tu znają, są sobie życzliwi i starają się sobie pomagać w potrzebie.

Charakterystyka bohaterów:

Lisa – to narrator książki i jedna z sześciorga głównych bohaterów – dzieci zamieszkujących Bullerbyn. Jest rezolutną, sprytną ośmioletnią dziewczynką, niezwykle pomysłową i obdarzoną wybujałą wyobraźnią. Lisa jest życzliwą, sympatyczną dziewczynką lubianą przez pozostałe dzieci z sąsiedztwa. Jest w dobrych relacjach ze starszymi braćmi i chętnie pomaga rodzicom w domu i w pracach gospodarskich.

Jest odpowiedzialna, niezwykle uczynna i koleżeńska – pomaga przyjaciołom w kłopotach. Ma wesołe, łagodne usposobienie – docenia przyjaźń z innymi dziećmi i cieszy się nawet z najdrobniejszych podarunków. Nie jest samolubna. Myśli o innych i potrafi się z nimi dzielić tym co ma.

Ma bystry umysł i jest roztropna, ale mimo to, jak każde dziecko czasem wpada w tarapaty. Jest życzliwie nastawiona wobec innych, a przy tym bardzo wrażliwa. Z optymizmem i ufnością spogląda na świat, dlatego też nie sposób jej nie lubić.
Britta – razem z siostrą, rodzicami i dziadkiem mieszka w Zagrodzie Północnej. Jest najlepszą przyjaciółką Lisy. Ma 9 lat i jak na swój wiek jest wyjątkowo rozsądna i inteligentna – jest najlepszą uczennicą w klasie; niesamowicie ambitną i pracowitą.

Anna – młodsza siostra Britty; ma 7 lat. Jest urocza i bardzo wesoła. Ma też w głowie mnóstwo pomysłów. Lubi bawić się z innymi dziećmi, a zwłaszcza z Lisą w udawanie dorosłych pań, które odwiedzają się z dziećmi. Niekiedy Anna kłóci się z Lisą – najczęściej o jezioro Zagrody Północnej.

Dziewczynki mają dziadka, którym uwielbiają się opiekować. Lubią spędzać z nim czas na rozmowach. Tak naprawdę dziadka dziewczynek kochają wszystkie dzieci z Bullerbyn.

Bosse – brat Lisy i Lassego, ma 8 lat. Marzył o zostaniu wodzem Indian, dlatego lubił bawić się z dziećmi w budowanie szałasów. Bosse najbardziej lubi ptaki i zbiera ich jaja. Ma też własne zwierzątko – kurę, którą nazwał „Albertyna”. Jest kochającym i opiekuńczym bratem – często staje w obronie młodszej siostry.

Lasse – starszy brat Lisy i Bossego. Nieraz wpada w tarapaty, z których potem muszą wybawić go przyjaciele. Zdarza mu się urządzać niebezpieczne zabawy, które często kończą się dla niego niepomyślnie.

Jest bardzo odważny i ma szalone pomysły. Najczęściej to on wymyśla zabawy, do których potem dołączają się przyjaciele. Lasse jest przebojowy i pełno w nim energii. Ma wesołe, radosne usposobienie – cieszy się tym, co ma. To dzięki niemu pozostałe dzieci mogą bawić się w Indian, a innym zaś razem - przenieść się na Wyspę Skarbów.

Ponieważ Lasse jest najstarszy, czuje się odpowiedzialny za swe rodzeństwo i stara się nim opiekować.

Olle – kolejny z bohaterów utworu; ma 8 lat i pa Svippa, którego raz przyprowazda do szkoły. Ojciec kupił go od szewca – pana Grzegorza, który źle go traktował. Olle ma tez kota Malkolma.

Bohater lubi bawić się z dziecwzynami, co dla pozostałych chłopców staje się okazją do kpin i głupich docinków. Olle zdaje się tym jednak wcale nie przejmować. Jest bardzo grzeczny, posłuszny rodzicom i ma zabawne, śmieszne pomysły. Na tle pozostałych dzieci wyróżnia się tym, że potrafi szybko biegać.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Cechy klasyczne i romantyczne w...

„Oda do młodości” to utwór który stanowi przedstawienie cech klasycznych i romantycznych na zasadzie kontrastów. Dostrzec można krytykę klasycznego...

Nowa Heloiza - streszczenie plan...

„Julia czyli Nowa Heloiza” Jana Jakuba Rousseau należała do najpopularniejszych dzieł XVIII wieku. Książka ukazała się w 1761 roku i w ciągu czterdziestu...

Narodziny zbrodniarza. Analizując...

Makbet był jednym z najbardziej zaufanych ludzi króla Malkolma - dowódcą na którym władca zawsze mógł polegać. Jego męstwo okazane w czasie...

Treny Jana Kochanowskiego - opracowanie...

Według Czesława Miłosza w „Trenach” sztuka poetycka Kochanowskiego osiągnęła najwyższe szczyty. Cykl 19 utworów poświęconych zmarłej córce...

Ewangelia św. Mateusza – ogólna...

Ogólna charakterystyka Ewangelia według św. Mateusza znajduje się w Nowym Testamencie i jest pierwszą z czterech Ewangelii. W tej księdze jej autor często nawiązuje...

Pierwsza fotografia Hitlera –...

„Pierwsza fotografia Hitlera” Wisławy Szymborskiej to wiersz który pod względem poetyki przypomina ekfrazę. Różnica polega jednak na tym że przedmiotem...

Księga Rodzaju – streszczenie...

Streszczenie W Księdze Rodzaju znajduje się opis stworzenia świata oraz dwa opisy stworzenia człowieka. Stworzenie świata trwało siedem dni. Pierwszego dnia Bóg...

Pięcioro dzieci i coś – streszczenie...

Streszczenie Rozdział I Piękni jak dzień Dom leżał o trzy mile od stacji. Na jego widok dzieci niemal jednogłośnie wydały osąd że wygląda naprawdę przyzwoicie. Budynek...

Miłość – interpretacja i analiza...

„Miłość” jest krótkim wierszem Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Pochodzi on z lat dwudziestych z okresu twórczości autorki w którym krytycy...