Unikalne i sprawdzone teksty

Dzieci z Bullerbyn – opracowanie , problematyka, charakterystyka bohaterów

Geneza

„Dzieci z Bullerbyn” – to powieść autorstwa szwedzkiej pisarki – Astrid Lindgren. Powstała w 1947 r. i stanowiła pierwszą część opisującą przygody szóstki dzieci z maleńkiej wioski Bullerbyn (w południowej Szwecji). Później wydane zostały kolejne części – „Więcej o dzieciach z Bullerbyn” i „Wesoło jest w Bullerbyn” (kolejno ukazały się w latach 1949 i 1952).

W polskim tłumaczeniu książka Lindgren zatytułowana „Dzieci z Bullerbyn” wyszła w 1957 r. i zawierała wszystkie trzy części.

Zdaniem badaczy, autorka przystępując do pracy nad książką, opierała się na własnych wspomnieniach z dzieciństwa – wychowywała się z trójką rodzeństwa w ubogiej wsi Vimmerby leżącej w Smalandii. Kreując dziecięce postacie Astrid Lingren starała się oddać w nich dziecięce spojrzenie na świat. Podobnie jak przedstawieni bohaterowie również sama Astrid i jej rodzeństwo całymi dniami się bawili, nie zapominając jednak o pomocy dorosłym w domowych obowiązkach. Autorka wspomina o tym w swej biografii.

Czas i miejsce akcji

Akcja „Dzieci z Bullerbyn” rozgrywa się w ciągu roku – począwszy od ferii świątecznych aż do zakończenia kolejnych. Ukazane zostały święta i istotne wydarzenia w życiu bohaterów (wakacje, urodziny).

Miejscem akcji jest położona w górach mała wioska Bullerbyn (południowa Szwecja), a także leżące w pobliżu większe miasteczka, gdzie dzieci chodzą do szkoły lub wybierają się na zakupy. Inne miejsce to młyn, a także dom szewca – pana Grzegorza.

Problematyka

Astrid Lindgren ukazuje nam rok z życia Lisy, Lassego, Bossego, Ollego, a także Anny i Britty – grupy zaprzyjaźnionych sąsiadów z Bullerbyn. Z przyjemnością poznajemy ich przygody, a także komiczne sytuacje, w których biorą udział. Wspólnie przeżywamy z nimi ważne w ich życiu wydarzenia, takie jak chociażby święta czy narodziny nowych członków rodziny.

Poznajemy ich codzienne życie, przekonując się jednocześnie o ich pomysłowości, niespożytkowanej energii, wybujałej wyobraźni i niesłabnącej chęci do odkrywania nowych przygód. Co ważne – szóstkę bohaterów łączy prawdziwa przyjaźń, która odgrywa bardzo ważną rolę w ich życiu. Umacnia więzi między nimi i pozwala rozwijać ich wybujałą wyobraźnię, a także sferę emocjonalną. Uczy odpowiedzialności i poświęcenia. Dzięki wspólnym zabawom dzieci potrafią odnaleźć się w grupie rówieśników; są otwarte dla innych i nie mają większych problemów przy zawieraniu bliższej znajomości z innymi ludźmi.

Przebywanie na łonie natury uczy ich szacunku do przyrody. Wiedzą, że należy o nią dbać. Dzieci z Bullerbyn wydają się niezwykle dojrzałe jak na swój wiek. Potrafią zapanować nad emocjami i kierować się rozsądkiem – nie są marudne czy rozkapryszone.

Astrid Lindgren stara się nam pokazać jak ważne dla rozwoju emocjonalnego dzieci jest przebywanie i dorastanie w grupie rówieśniczej. Ponadto obrazuje nam zwyczajne życie mieszkańców na wsi oddalonej od miejskiego zgiełku i gwaru. Wszyscy się tu znają, są sobie życzliwi i starają się sobie pomagać w potrzebie.

Charakterystyka bohaterów:

Lisa – to narrator książki i jedna z sześciorga głównych bohaterów – dzieci zamieszkujących Bullerbyn. Jest rezolutną, sprytną ośmioletnią dziewczynką, niezwykle pomysłową i obdarzoną wybujałą wyobraźnią. Lisa jest życzliwą, sympatyczną dziewczynką lubianą przez pozostałe dzieci z sąsiedztwa. Jest w dobrych relacjach ze starszymi braćmi i chętnie pomaga rodzicom w domu i w pracach gospodarskich.

Jest odpowiedzialna, niezwykle uczynna i koleżeńska – pomaga przyjaciołom w kłopotach. Ma wesołe, łagodne usposobienie – docenia przyjaźń z innymi dziećmi i cieszy się nawet z najdrobniejszych podarunków. Nie jest samolubna. Myśli o innych i potrafi się z nimi dzielić tym co ma.

Ma bystry umysł i jest roztropna, ale mimo to, jak każde dziecko czasem wpada w tarapaty. Jest życzliwie nastawiona wobec innych, a przy tym bardzo wrażliwa. Z optymizmem i ufnością spogląda na świat, dlatego też nie sposób jej nie lubić.
Britta – razem z siostrą, rodzicami i dziadkiem mieszka w Zagrodzie Północnej. Jest najlepszą przyjaciółką Lisy. Ma 9 lat i jak na swój wiek jest wyjątkowo rozsądna i inteligentna – jest najlepszą uczennicą w klasie; niesamowicie ambitną i pracowitą.

Anna – młodsza siostra Britty; ma 7 lat. Jest urocza i bardzo wesoła. Ma też w głowie mnóstwo pomysłów. Lubi bawić się z innymi dziećmi, a zwłaszcza z Lisą w udawanie dorosłych pań, które odwiedzają się z dziećmi. Niekiedy Anna kłóci się z Lisą – najczęściej o jezioro Zagrody Północnej.

Dziewczynki mają dziadka, którym uwielbiają się opiekować. Lubią spędzać z nim czas na rozmowach. Tak naprawdę dziadka dziewczynek kochają wszystkie dzieci z Bullerbyn.

Bosse – brat Lisy i Lassego, ma 8 lat. Marzył o zostaniu wodzem Indian, dlatego lubił bawić się z dziećmi w budowanie szałasów. Bosse najbardziej lubi ptaki i zbiera ich jaja. Ma też własne zwierzątko – kurę, którą nazwał „Albertyna”. Jest kochającym i opiekuńczym bratem – często staje w obronie młodszej siostry.

Lasse – starszy brat Lisy i Bossego. Nieraz wpada w tarapaty, z których potem muszą wybawić go przyjaciele. Zdarza mu się urządzać niebezpieczne zabawy, które często kończą się dla niego niepomyślnie.

Jest bardzo odważny i ma szalone pomysły. Najczęściej to on wymyśla zabawy, do których potem dołączają się przyjaciele. Lasse jest przebojowy i pełno w nim energii. Ma wesołe, radosne usposobienie – cieszy się tym, co ma. To dzięki niemu pozostałe dzieci mogą bawić się w Indian, a innym zaś razem - przenieść się na Wyspę Skarbów.

Ponieważ Lasse jest najstarszy, czuje się odpowiedzialny za swe rodzeństwo i stara się nim opiekować.

Olle – kolejny z bohaterów utworu; ma 8 lat i pa Svippa, którego raz przyprowazda do szkoły. Ojciec kupił go od szewca – pana Grzegorza, który źle go traktował. Olle ma tez kota Malkolma.

Bohater lubi bawić się z dziecwzynami, co dla pozostałych chłopców staje się okazją do kpin i głupich docinków. Olle zdaje się tym jednak wcale nie przejmować. Jest bardzo grzeczny, posłuszny rodzicom i ma zabawne, śmieszne pomysły. Na tle pozostałych dzieci wyróżnia się tym, że potrafi szybko biegać.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Kryzys w branży szarlatanów –...

W swojej twórczości Konstanty Ildefons Gałczyński chętnie sięgał po wątki kultury ludowej miast i miasteczek przetwarzając je jednak po swojemu. Jak pisał Czesław...

Iliada Homer - opracowanie interpretacja...

Geneza „Iliadzie” przypisuje się autorstwo Homera mimo iż jest to kwestia sporna. Jest ona prawdopodobnie dziełem które poprzedza „Odyseję”...

Wstęp do bajek - interpretacja...

Utwór Ignacego Krasickiego „Wstęp do bajek” otwiera wydany w 1779 roku tom „Bajki i przypowieści”. Wiersz ma formę wyliczenia – wymienione...

Alarm – interpretacja

Antoni Słonimski napisał wiersz „Alarm” w 1940 roku. Tematem utworu jest atak hitlerowskich Niemiec na Polskę we wrześniu 1939 roku i naloty bombowe na Warszawę....

Charakterystyka Urszulki

Według przyjętych zasad gatunku utwory żałobne poświęcano osobom znaczącym mężom stanu wodzom wybitnym duchownym. Jan Kochanowski odszedł od tej reguły. „Treny”...

Ja i moja koleżanka – charakterystyka...

Przyjaźń to jedno z najwspanialszych darów jakie człowiek może otrzymać od losu! Zgadzają się z tym najwięksi filozofowie i poeci. Ja również posiadam...

Pamiętnik z Powstania warszawskiego...

Geneza czas i miejsce akcji „Pamiętnik z powstania warszawskiego” to bodaj najbardziej znane beletrystyczne dzieło Mirona Białoszewskiego. Książka stanowi rodzaj...

Makbet jako bohater dynamiczny

Tytułowy bohater „Makbeta” Williama Szekspira z pewnością jest jedną z najbardziej wyrazistych i najlepiej nakreślonych postaci w historii literatury. W czasie...

Oda do radości - interpretacja...

„Oda do radości” (Ode „An die Freude”) Fryderyka Schillera powstała w 1785 roku opublikowana została rok później. W kolejnych wydaniach (1803...