Unikalne i sprawdzone teksty

Dlaczego klasycy – interpretacja i analiza

„Dlaczego klasycy” to wiersz Zbigniewa Herberta, który stanowi refleksję nad kanonem wartości etycznych oraz sztuką. Poeta dokonuje wyrazistego przeciwstawienia tradycji czasom współczesnym, jednoznacznie opowiadając się za modelem klasycznym.

Ważne miejsce w wierszu zajmuje odwołanie do epizodu z wojny peloponeskiej, kiedy grecki wódz Tukidydes nie zdążył przyjść z odsieczą ateńskiej kolonii (Amfipolis) i został skazany na banicję. Herbert podkreśla, iż był to bardzo niewielki wycinek historii, porównuje go do „szpilki w lesie”. Istotne jest jednak nie samo zdarzenie, ale jego symboliczna wymowa. Chodzi o postawę Tukidydesa, która wyraźnie kontrastuje z zachowaniem współczesnych generałów.

Tukidydes opowiadając o swojej klęsce, przedstawia same fakty i konkrety. Nie okazuje żadnych emocji i strachu, nie prosi o przebaczenie, ale przyjmuje wyrok z pokorą. Jego postawa jest godna i mężna. Tymczasem współcześni generałowie „skomlą na kolanach przed potomnością”, „zachwalają swoje bohaterstwo i niewinność”. Ponadto winią oni za swoje błędy wszystkich tylko nie siebie. Są to zatem tchórze, którzy nie potrafią zachować honoru.

Porównanie to wypada zatem bardzo niekorzystnie dla współczesnych żołnierzy. Pełnią oni rolę metonimiczną, są bowiem swoistym symbolem dzisiejszego świata. Zdaniem Herberta współczesność charakteryzuje degradacja wartości, która znajduje odzwierciedlenie również w sztuce. Sztuka powinna opiewać wielkie czyny, a nie puste żale. Poeta postuluje zatem model sztuki klasycznej, a więc opartej o najwyższe wartości. Klasycyzm to dla Herberta określony kanon piękna, w którym mieści się ład i harmonia, ale także sposób rozumienia świata.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Pantofelek – interpretacja i analiza...

„Pantofelek” to utwór Andrzeja Bursy. Przestawia coś w rodzaju dialogu dwóch postaci (choć widzimy wypowiedzi tylko jednej z nich). Podmiot liryczny...

Kain i Abel – streszczenie interpretacja...

Streszczenie Epizod o Kainie i Ablu dotyczył czasów nieco późniejszych niż grzech pierworodny Adama i Ewy ale funkcjonuje jako jego efekt. Kain był starszym...

Chłopiec w pasiastej piżamie –...

Streszczenie Wydarzenia dzieją się podczas II wojny światowej. Poznajemy Bruna – ośmioletniego chłopca któremu nic nie brakuje gdyż ma dom i kochająca go...

Wczorajszemu – interpretacja i...

„Wczorajszemu” to wiersz Tadeusza Gajcego napisany w 1942 roku w okupowanej Warszawie. Tekst jest osadzony w problematyce wojennej. Poeta przedstawia grozę doświadczenia...

Między nami nic nie było – interpretacja...

Analiza „Między nami nic nie było” to utwór składający się z czterech strof. Pierwsza z nich rozpoczyna się wykrzyknieniem podkreślającym brak związku...

Bema pamięci żałobny rapsod –...

Rapsod to utwór poświęcony pamięci bohaterów i ich czynów. Nierzadko stanowi fragment większej całości (np. epopei) lecz funkcjonuje także jako autonomiczna...

Zbrodnia i kara – opracowanie...

Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....

Kwiatki św. Franciszka – streszczenie...

Streszczenie Franciszek z Asyżu podejmuje decyzję o wyrzeczeniu się wszystkich materialnych dóbr tego świata oraz pokus cielesnych i wstępuje na drogę ubóstwa...

Mała apokalipsa – streszczenie...

Streszczenie Oto nadchodzi koniec świata. Oto nadciąga zbliża się czy raczej przypełza mój własny koniec świata. Był beznadziejny dzień jesienny. Główny...