Unikalne i sprawdzone teksty

Sztuka poetycka – interpretacja i analiza wiersza

„Sztuka poetycka” Paula Verlaine’a to wiersz autotematyczny, w którym poeta wykłada swoją wizję poezji. Tekst ma charakter swoistej instrukcji tworzenia utworów poetyckich. Verlaine nie tylko dokładnie wskazuje, jaką metodą powinien posługiwać się artysta słowa, ale także wyodrębnia poezję z innych sztuk, wskazuje również na jej odmienność od innych form literackich. Poezja, zdaniem autora, w przeciwieństwie do literatury należy do dziedziny sztuki.

Podmiot liryczny, sam poeta, uważa, że poezja nie może podlegać zbytnim rygorom formalnym, co stanowi wyraźne odcięcie od wcześniejszych tradycji, zwłaszcza epok klasycznych. Verlaine docenia zatem wiersz nieparzysty, niedbały dobór słownictwa, posługiwanie się niedopowiedzeniem, a nie dosłownością, czego metaforą jest „odcień” przeciwstawiony „kolorowi”. Ważne jest również unikanie dydaktyzmu, czyli puenty, którą poeta nazywa „zabójczą” – ponieważ zabija ona samodzielne myślenie, podsuwając gotowe wnioski.

Wiersz ma być zatem dla czytelnika intelektualną przygodą, zagadką do rozwiązania. Nade wszystko zaś musi być przyjemny dla ucha – melodyjny („Nade wszystko muzyki!”) – a melodia ta ma wyrażać i poruszać rozmaite stany ludzkiej duchowości. Proste, sztampowe zabiegi poetyckie określa Verlaine za pomocą metafory „nędznych czosnków kuchni” i zdecydowanie je odrzuca.

Co więcej, poeta wzywa artystę słowa do duchowego i formalnego buntu: „złam retoryce kark, bez pardonu!”. Stosuje wiele wyrażeń emotywnych, wykrzyknień i porównuje poezję do żywego tworu, czym podkreśla swój emocjonalny stosunek do sztuki. Według Verlaine’a poezja ma pobudzać wyobraźnię odbiorcy, niejako przenosić jego duszę w odległe, fantazyjne światy.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Dobranoc – interpretacja i analiza...

„Dobranoc” jest sonetem Adama Mickiewicza który wszedł cykl utworów napisanych w 1826 r. nazwanych „Sonetami odeskimi” i wydanych równolegle...

Kubuś Fatalista i jego pan –...

Geneza „Kubuś Fatalista i jego Pan” Diderota ukazał się w całości w 1796 roku już po śmierci autora jednak wcześniej czytelnicy francuscy i niemieccy poznali...

Dewotka - interpretacja i analiza...

W utworze „Dewotka” Ignacy Krasicki wykpiwa fałszywą pobożność. Oto widzimy kobietę oddającą się modlitwie. Służąca krzątająca się wokoło robi coś...

Nawiedzony dom - streszczenie problematyka...

Streszczenie 1 Wypracowanie pt. „Jak spędziłam ostatnie dni wakacji” które w klasie odczytała Janeczka wywarło na nauczycielce niemałe wrażenie. Córka...

Krzyczałem w nocy – interpretacja...

„Krzyczałem w nocy” to wiersz Tadeusza Różewicza z tomu „Poemat otwarty” z 1957 roku. Utwór ten przywołuje wojenne wspomnienia poety....

Bogurodzica – opracowanie interpretacja...

Autorstwo i czas powstania Przechowywany w Bibliotece Jagiellońskiej najstarszy rękopis „Bogurodzicy” pochodzi z początku XV w. Został on odnaleziony w oprawie...

Laura i Filon - streszczenie interpretacja...

W literaturze XVIII-wiecznej wielką popularność zdobył motyw zakochanych pasterzy (pojawiający się już wcześniej). Życie wiejskie przedstawiano jako arkadyjski ideał...

Krzyżacy – streszczenie plan...

Streszczenie Tom I W tynieckiej gospodzie „Pod Lutym Turem” zgromadziło się kilka osób które przysłuchiwały się opowieści dojrzałego rycerza...

Germinal – opracowanie interpretacja...

Geneza „Germinal” Emila Zoli powstał w 1885 roku. Była to trzynasta część cyklu o rodzie Rougon-Macquartów. Tytuł zaczerpnął pisarz z francuskiego...