Unikalne i sprawdzone teksty

Któż nam powróci... – interpretacja i analiza wiersza

Wiersz „Któż nam powróci” Kazimierza Przerwy-Tetmajera należy do liryki autotematycznej, traktuje bowiem o młodopolskim pokoleniu poetów. Podmiot tekstu wypowiada się w pierwszej osobie liczby mnogiej, ponieważ mówi w imieniu całej generacji. Ideowa wymowa utworu została oparta na kontraście pomiędzy „my”, czyli artystami i „wy”, a więc odbiorcami sztuki.

Tekst składa się z czterech strof. W wierszu można zauważyć nagromadzenie pytań retorycznych. Świadczą one o dużym napięciu emocjonalnym i podniosłej tonacji utworu. Częste zwroty do adresata podkreślają również impresywną funkcję tekstu. Ponadto obserwujemy wielość takich znaków diakrytycznych, jak wielokropki i pauzy, co wskazuje na przemilczenie pewnych bolesnych kwestii i ich niewyrażalność. Poeta podkreśla, że artyści są nierozumiani przez zwykłych śmiertelników. Odbiorcy przypisują im niemal boską moc i oczekują duchowego przewodnictwa.

Taki wzorzec postrzegania poetów utrwaliła literatura romantyczna. Poeta miał być wieszczem i przewodnikiem narodu, a także bardem sławiącym jego dzieje i wzmacniającym ducha. Tego samego oczekują również odbiorcy współcześni Tetmajerowi, o czym poeta mówi zwracając się wprost do narodu:

Wołacie na nas: "Jesteśmy bez siły,

dajcie nam słowa wiary i otuchy" - -

I w innym miejscu:

Chcecie w nas widzieć dźwignię i obronę,

żądacie od nas zbawień i pomocy

Artyści okresu modernizmu nie mogą jednak odpowiedzieć pozytywnie na oczekiwania odbiorców, ponieważ sami są słabi, nie mają „odwagi i mocy”. Ich mózgi są wypalone i puste, ogarnia ich choroba wieku – dekadentyzm, zwątpienie w sens istnienia i brak nadziei.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Śluby panieńskie – streszczenie...

Streszczenie Akt pierwszy Scena I Jan odziany w płaszcz stoi przy oknie i oczekuje swego pana. Ten miał pojawić się o trzeciej tymczasem słońce jak w dzień świeci. Scena...

Zazdrość (Do uczennicy) Safona...

Safona często w swoich utworach wyrażała żal i tęsknotę za uczennicami ze szkoły którą dla nich założyła na wyspie Lesbos. Wiersz pt. „Zazdrość”...

Sonet I O krótkości i niepewności...

„Sonet I O krótkości i niepewności żywota człowieczego ” to niezwykle intymny i głęboki utwór w którym podmiot liryczny prowadzi rozmyślania...

Śluby panieńskie – opracowanie...

Geneza Pierwszy zamysł „Ślubów panieńskich” pojawił się w głowie Aleksandra Fredry już w 1826 r. Wtedy jeszcze sztuka nosiła tytuł „Magnetyzm”...

Na zdrowie - interpretacja i analiza...

We fraszce podmiot liryczny zwraca się do zdrowia zauważając że jest ono potrzebne by cieszyć się jakimikolwiek radościami życia. Bez niego nie dają szczęścia ani...

Do młodzieży Horacy – interpretacja...

Utwór Horacego pt. „Do młodzieży” znajduje się w IV księdze „Pieśni” która pisana była po dłuższej przerwie. W tym tomie odnaleźć...

Dziady cz. II – streszczenie plan...

Streszczenie Druga część „Dziadów” rozpoczyna się cytatem zaczerpniętym z „Hamleta” Williama Szekspira: Są dziwy w niebie i na ziemi o których...

Mit o wojnie trojańskiej - opracowanie...

Interpretacja Mit o wojnie trojańskiej to opowieść o jednym z największych konfliktów starożytność. Mit stanowi opowieść o wojnie która wywołana była...

Nike – interpretacja i analiza

Wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Nike” pochodzi z 1926 roku. Był to okres fascynacji autorki japońską poezją haiku – i właśnie takim polskim...