„W co wierzyć?” Zenona Przesmyckiego to wiersz będący manifestacją młodopolskiego dekadentyzmu i metafizycznej pustki. Mimo że sam Miriam w swoich manifestach literackich odżegnywał się od wszelkich „-izmów”, twierdząc, że prawdziwa sztuka jest tylko jedna.
Tekst jest wyraźnie inspirowany filozofią Fryderyka Nietzschego i Artura Schopenhauera. Składa się z czterech strof, z których pierwsze dwie obfitują w emocjonalne pytania retoryczne, zaczynające się od słów „w co wierzyć”. Podmiotem wiersza jest poeta cierpiący na całkowite zwątpienie w sens istnienia. Dawne tradycje i wiary zostały bowiem odesłane do lamusa, a człowiek stoi osamotniony pod pustym niebem, z którego nikt nie odpowiada.
Tekst został skonstruowany na zasadzie opozycji pomiędzy światłem i ciemnością, a także czystością i brudem. Jasność przynależy do dawnego, na zawsze utraconego porządku świata, w którym wszystko miało ustalone miejsce i logikę. Niestety owo naiwne postrzeganie rzeczywistości zostało zmącone przez zwątpienie i utratę wiary. Mamy tu do czynienia z aluzją do znamiennego ogłoszenia śmierci Boga przez Nietzschego. Nieodwołalnie skończył się zatem paradygmat myślenia o świecie w kategoriach religijnych, a rzeczywistość utraciła metafizyczną podstawę.
Tym samym człowiek został odarty ze świętości, zostało mu tylko błoto i kał, w których musi się nurzać. Poeta mówi o tym w bardzo wyrazisty sposób. W obrazowości Przesmyckiego, dosadnym słownictwie i licznych wykrzyknieniach dochodzą do głosu elementy poetyki ekspresjonistycznej:
Wszystko zbryzgane rozczarowań kałem,
Za dużo wiemy i za mało razem
Istota ludzka nie może już widzieć w sobie obrazu samego Boga, jest tylko nędznym robakiem bez nadziei na osiągnięcie duchowego ideału. Co więcej, upadła również wiara w cywilizacyjny postęp, który wcale nie uczynił człowieka lepszym ani nie przyczynił się do jego szczęścia, co poeta kwituje słowami: „Gdziem był przed wieki, tam do dziś zostałem”.
W „Piosence o końcu świata” Czesław Miłosz odwołuje się do motywu apokalipsy. Wizje zakończenia dziejów pojawiały się w literaturze od stuleci –...
Streszczenie Lot siedział u bramy Sodomy gdy zjawili się dwaj aniołowie. Zaprosił więc przybyszów na wieczerze. Mieszkający w Sodomie mężczyźni otoczyli dom Lota...
„W co wierzyć?” Zenona Przesmyckiego to wiersz będący manifestacją młodopolskiego dekadentyzmu i metafizycznej pustki. Mimo że sam Miriam w swoich manifestach...
Dzieło Jana Potockiego należy do najwybitniejszych powieści okresu Oświecenia – nie tylko polskiego ale światowego. Potocki spisywał „Rękopis znaleziony w...
„Nierządem Polska stoi” to jedno z najważniejszych dzieł Wacława Potockiego. Jako poeta – polityk znał on bieżące problemy Rzeczypospolitej oraz rewelacyjnie...
Streszczenie I Latem 1945 gdy skończyła się kampania włoska narrator odesłany został do misji wojskowej w Mediolanie. Po kilku tygodniach pobytu tam główny bohater...
Puddleby Doktor Jan Dolittle mieszkał na skraju niewielkiego miasteczka Puddleby. Jego dom nie był zbyt wielki ale za to otaczał go rozległy i przepiękny ogród. Doktor...
Pochodzenie nazwy Nazwa Nowy Testament jest wyrazem kontynuacji Starego Testamentu. „Testament” oznacza coś co ma zawierać przesłanie dla kolejny pokoleń zatem...
Streszczenie Rozdział I Główni bohaterowie utworu – Sokole Oko Wilhelm Tell i Wiewiórka byli wytrawnymi odkrywcami interesującymi się zamierzchłą przeszłością....