„W co wierzyć?” Zenona Przesmyckiego to wiersz będący manifestacją młodopolskiego dekadentyzmu i metafizycznej pustki. Mimo że sam Miriam w swoich manifestach literackich odżegnywał się od wszelkich „-izmów”, twierdząc, że prawdziwa sztuka jest tylko jedna.
Tekst jest wyraźnie inspirowany filozofią Fryderyka Nietzschego i Artura Schopenhauera. Składa się z czterech strof, z których pierwsze dwie obfitują w emocjonalne pytania retoryczne, zaczynające się od słów „w co wierzyć”. Podmiotem wiersza jest poeta cierpiący na całkowite zwątpienie w sens istnienia. Dawne tradycje i wiary zostały bowiem odesłane do lamusa, a człowiek stoi osamotniony pod pustym niebem, z którego nikt nie odpowiada.
Tekst został skonstruowany na zasadzie opozycji pomiędzy światłem i ciemnością, a także czystością i brudem. Jasność przynależy do dawnego, na zawsze utraconego porządku świata, w którym wszystko miało ustalone miejsce i logikę. Niestety owo naiwne postrzeganie rzeczywistości zostało zmącone przez zwątpienie i utratę wiary. Mamy tu do czynienia z aluzją do znamiennego ogłoszenia śmierci Boga przez Nietzschego. Nieodwołalnie skończył się zatem paradygmat myślenia o świecie w kategoriach religijnych, a rzeczywistość utraciła metafizyczną podstawę.
Tym samym człowiek został odarty ze świętości, zostało mu tylko błoto i kał, w których musi się nurzać. Poeta mówi o tym w bardzo wyrazisty sposób. W obrazowości Przesmyckiego, dosadnym słownictwie i licznych wykrzyknieniach dochodzą do głosu elementy poetyki ekspresjonistycznej:
Wszystko zbryzgane rozczarowań kałem,
Za dużo wiemy i za mało razem
Istota ludzka nie może już widzieć w sobie obrazu samego Boga, jest tylko nędznym robakiem bez nadziei na osiągnięcie duchowego ideału. Co więcej, upadła również wiara w cywilizacyjny postęp, który wcale nie uczynił człowieka lepszym ani nie przyczynił się do jego szczęścia, co poeta kwituje słowami: „Gdziem był przed wieki, tam do dziś zostałem”.
„Pieśń świętojańska o Sobótce” Jana Kochanowskiego ukazała się razem z cyklem „Pieśni” w 1586 roku już po śmierci autora. Składa się...
Streszczenie „Pieśń nad pieśniami” to dialog pomiędzy Oblubieńcem i Oblubienicą. W pierwszej pieśni wzajemnie zachwycają się oni urodą swego partnera. Ona...
„Pochwała złego o sobie mniemania” to wiersz Wisławy Szymborskiej który stanowi filozoficzną refleksję nad moralnością. Pod względem formalnym tekst...
Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....
Streszczenie Powieść Stefana Żeromskiego „Popioły” miała być w zamierzeniu autora przekrojowym obrazem społeczeństwa polskiego na przełomie XVIII i XIX wieku....
„Albatros” Charlesa Baudelaire’a to wiersz autotematyczny w którym twórca wypowiada się na temat istoty poezji i kondycji samego poety. W tekście...
„Koniec XIX wieku” Kazimierza Przerwy-Tetmajera to wiersz będący manifestacją młodopolskiego dekadentyzmu i kryzysu kultury europejskiej. Poeta zadaje w nim dramatyczne...
Streszczenie Utwór rozpoczyna bezpośredni zwrot do dzieci. Są one nawoływane do pójścia na wzgórze i zmawiania modlitwy za tatę. Podkreślone są zagrożenia...
Streszczenie Tom I Rok 1647 był to dziwny rok w którym rozmaite znaki na niebie i ziemi zwiastowały jakoweś klęski i nadzwyczajne zdarzenia. Narrator wspomina niebywale...