Unikalne i sprawdzone teksty

Opactwo w dąbrowie, Caspar David Friedrich - opis, analiza i interpretacja

„Opactwo w dąbrowie” to jedno z dzieł romantycznego artysty Caspara Davida Friedricha. Niezwykle przejmujący krajobraz odnosi się do romantycznego uwielbienia duchowości.

Opis

Całość obrazu utrzymana jest głównie w ciemnych barwach. Czerń i odcienie szarości to dominujące kolory, które wykorzystane są niemalże na całym płótnie. Pojawia się jednak plama bieli, która kontrastuje z ciemną pozostałością.

Obraz przedstawia fragment świątyni oraz zmierzających w jej stronę ludzi. Ważnym elementem całości są krzyże, które potęgują wrażenie niezwykłości i tajemniczości całego obrazu. Można odnieść wrażenie, że scena ma miejsce tuż przed zapadnięciem zmierzchu, lub wtedy gdy zbliża się świt. Warto zauważyć, że noc była ulubioną porą romantyków, porą w której ożywały zmysły, porą niezwykła i tajemniczą.

Interpretacja

Interpretując obraz warto przede wszystkim zwrócić uwagę na rolę jaką odgrywa przyroda, krajobraz w całości przedstawienia. Postaci ludzkie są niezwykle małe, wyrazistym elementem jest natomiast budowla, która odwołuje się do duchowości. Wartym zauważenia jest, że jej fragment wznosi się i staje się obiektem pielgrzymowania mimo przemijania pokoleń. Widoczna jest kruchość ludzi, symbolizowana również przez krzyże widoczne w całym krajobrazie. Dominującym motywem jest przemijanie, odchodzenie.

Analiza

Obraz utrzymany w niezwykle ciemnych barwach zmusza do refleksji. Romantyczne odwrócenie się do przyrody i spraw duszy uchwycone zostało między innymi poprzez ukazanie symboli religijnych oraz skontrastowanie jasnej plamy na niebie z ciemnym krajobrazem widocznym na ziemi. Ciekawym i chętnie stosowanym przez romantycznych artystów zabiegiem jest odejście od klasycznej koncepcji, pojawienie się elementów, które zmuszają do zastanowienia.

Rozwiń więcej
Caspar David Friedrich, Opactwo w Dąbrowie (1809 lub 1810)

Losowe tematy

Wygnanie z raju - interpretacja...

„Wygnanie z raju” to obraz stworzony przez Massaccia. Dzieło to fresk który znajduje się w kaplicy Brancaccich. Piętnastowieczne dzieło jest przedstawieniem...

Świętoszek jako komedia charakterów...

„Świętoszek” Moliera stanowi doskonałą satyrę na hipokryzję religijną. Celne obserwacje i komizm byłyby jednak niemożliwe gdyby nie świetne przedstawienie...

Witold Pruszkowski Sielanka –...

Witold Pruszkowski należał do grona najwybitniejszych malarzy schyłkowego okresu polskiego romantyzmu. W swojej twórczości łączył charakterystyczną dla tej epoki...

Groteska w „Ferdydurke”

„Ferdydurke” jest powieścią przesyconą groteską. Przejawia się ona zarówno w fabule utworu jak i w sposobie jej prezentacji a więc konstrukcji języku...

Pieśń – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Pieśń to utwór poetycki który przeznaczony miał być do śpiewania. Wywodzi się on z obrzędowości związanej z religią i...

Apoteoza wojny poświęcona wszystkim...

Wasilij Wierieszczagin był wybitnym rosyjskim malarzem reprezentantem naturalizmu w sztukach plastycznych. Kojarzony jest on głównie ze scenami batalistycznymi oraz...

Opowiadanie o miłości nastolatków...

Tego dnia w szkole odbywała się dyskoteka. Jak zawsze Kasia spięła długie włosy w wysoki kucyk pomalowała usta błyszczykiem i ubrała ulubioną spódnicę. Wiedziała...

Obrona Jasnej Góry w „Potopie”...

Obrona Jasnej Góry to moment przełomowy w „Potopie” Henryka Sienkiewicza. Dla Kmicica jest ona potwierdzeniem właściwego wyboru oraz początkiem drogi do...

Bezsilność ludzi wobec sił wyższych...

Jedną z cech dramatu antycznego jest przekonanie że nad ludzkim losem ciąży fatum którego nie można cofnąć ani zmienić. Nie da się też mu zapobiec. O życiu...