Analiza
Utwór w widoczny sposób podzielony jest na strofy oraz wersy, które charakteryzują się występowaniem szeregu powtórzeń. Całość rozpoczyna wykrzyknienie. Pierwsza strofa stanowi przypomnienie polskości, a także metaforyczne nawiązanie do historii - „królewski szczep Piastowy”. Pierwszy refren rozpoczyna się od zapowiedzi walki z wrogiem. Po nim następują apostrofa do Boga, z prośbą o wspomożenie.
Kolejną strofę rozpoczyna zapewnienie zaangażowania w walkę, która ma „bronić ducha” co metaforycznie może odnosić się do wartości patriotycznych. Pojawia się także kolejne nawiązanie historyczne – do konfliktu z Krzyżakami. Kolejna ze strof przedstawia Niemców jako okrutnych zaborców, którzy drwią sobie z polskiego narodu i usiłują germanizować dzieci. Pojawia się także odwołanie do złotego rogu, który to metaforycznie oznaczać ma wezwanie do walki.
Kolejna ze strof podkreśla walkę o honor i dobre imię Polski. Ostatni z refrenów stanowi podkreślenie długości trwania zaborów i wiary w możliwości obecnego pokolenia.
Styl całości jest patetyczny, podniosły. Poza wspomnianymi środkami stylistycznymi, widoczne są także epitety. Ciekawą jest kreacja podmiotu lirycznego, który jest podmiotem zbiorowym wyrażanym w pierwszej osobie liczby mnogiej. W zwrotkach pojawiają się rymy naprzemienne.
Interpretacja
Całość utworu ma niezwykle patriotyczny wydźwięk i jest świadectwem reakcji autorki na aktualne wydarzenia polityczne. Jako baczna obserwatorka rzeczywistości, miała ona okazję widzieć postępowanie zaborców z zaboru Pruskiego. Rota przesiąknięta jest nawoływaniem do przeciwstawienia się zaborczej polityce. Widocznym jest także odwołanie się do wartości najwyższej, którą w tym wypadku jest ojczyzna. Ta przedstawiona jest jako warta obrony, wysiłku, walki. Nie może zostać zapomniane to, co z nią związane. Polskość nie umarła, a poddanie się stanowiłoby właśnie śmierć dla duszy. Całość wywiera na odbiorcy niezwykłe wrażenie podniosłości, a także zapału, który jest wyrazem prawdziwej miłości do ojczyzny. Czego potwierdzeniem są słowa roty, przysięgi. Wydaje się, że cele jakie stawiane są w jej wersach powinny być wspieranymi przez siły wyższe. Ufny zwrot do Boga nie tylko jest błaganiem, ale i wyrazem przekonania o właściwości obranej drogi.
Streszczenie „Zemsta” Głównym bohaterem utworu jest chłopiec o imieniu Tomek Wilmowski – uczeń IV klasy gimnazjum w Warszawie. Akcja zaczyna się...
Utwór pt. „Exegi monomentum” Horacego jest zaliczany do gatunku ody czyli liryki która wywodzi się z greckiej pieśni chóralnej. Utrzymana była...
Streszczenie „Królowa śniegu” jest baśnią napisaną przez duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena. Pierwsza jej część opowiada historię magicznego...
„Życie to nie teatr” to wiersz Edwarda Stachury. Autor odnosi się w nim do koncepcji świata-teatru (theatrum mundi) który wielokrotnie przewijał się przez...
Utwór pt. „Słodki bój” możemy zaliczyć do pieśni typowej dla Anakreonta. Została ona nazwana „anakreontykiem” i charakteryzowała się...
Streszczenie Dante w trzydziestym piątym roku swojego życia w nocy poprzedzającej Wielki Piątek odnajduje się w alegorycznie pojmowanym ciemnym lesie. Próbując się...
Streszczenie Mendel to 67 letni mężczyzna który od niemalże 30 lat prowadzi swój zakład introligatorski w miejscu w którym rozpoczyna się akcja. Staruszek...
Geneza „Lalka” czyli jedno z najważniejszych dzieł w dorobku Bolesława Prusa była publikowana w „Kurierze Codziennym” w latach 1887 - 1889. Pierwsze...
Streszczenie Akt pierwszy Odsłona pierwsza Akcja dzieje się pod koniec września 1943 r. w okupowanej Polsce. Do jednego z wielu rozsianych po całej Polsce posterunków...