Analiza
Utwór w widoczny sposób podzielony jest na strofy oraz wersy, które charakteryzują się występowaniem szeregu powtórzeń. Całość rozpoczyna wykrzyknienie. Pierwsza strofa stanowi przypomnienie polskości, a także metaforyczne nawiązanie do historii - „królewski szczep Piastowy”. Pierwszy refren rozpoczyna się od zapowiedzi walki z wrogiem. Po nim następują apostrofa do Boga, z prośbą o wspomożenie.
Kolejną strofę rozpoczyna zapewnienie zaangażowania w walkę, która ma „bronić ducha” co metaforycznie może odnosić się do wartości patriotycznych. Pojawia się także kolejne nawiązanie historyczne – do konfliktu z Krzyżakami. Kolejna ze strof przedstawia Niemców jako okrutnych zaborców, którzy drwią sobie z polskiego narodu i usiłują germanizować dzieci. Pojawia się także odwołanie do złotego rogu, który to metaforycznie oznaczać ma wezwanie do walki.
Kolejna ze strof podkreśla walkę o honor i dobre imię Polski. Ostatni z refrenów stanowi podkreślenie długości trwania zaborów i wiary w możliwości obecnego pokolenia.
Styl całości jest patetyczny, podniosły. Poza wspomnianymi środkami stylistycznymi, widoczne są także epitety. Ciekawą jest kreacja podmiotu lirycznego, który jest podmiotem zbiorowym wyrażanym w pierwszej osobie liczby mnogiej. W zwrotkach pojawiają się rymy naprzemienne.
Interpretacja
Całość utworu ma niezwykle patriotyczny wydźwięk i jest świadectwem reakcji autorki na aktualne wydarzenia polityczne. Jako baczna obserwatorka rzeczywistości, miała ona okazję widzieć postępowanie zaborców z zaboru Pruskiego. Rota przesiąknięta jest nawoływaniem do przeciwstawienia się zaborczej polityce. Widocznym jest także odwołanie się do wartości najwyższej, którą w tym wypadku jest ojczyzna. Ta przedstawiona jest jako warta obrony, wysiłku, walki. Nie może zostać zapomniane to, co z nią związane. Polskość nie umarła, a poddanie się stanowiłoby właśnie śmierć dla duszy. Całość wywiera na odbiorcy niezwykłe wrażenie podniosłości, a także zapału, który jest wyrazem prawdziwej miłości do ojczyzny. Czego potwierdzeniem są słowa roty, przysięgi. Wydaje się, że cele jakie stawiane są w jej wersach powinny być wspieranymi przez siły wyższe. Ufny zwrot do Boga nie tylko jest błaganiem, ale i wyrazem przekonania o właściwości obranej drogi.
Geneza problematyka „Prawiek i inne czasy” należy do najgłośniejszych utworów Olgi Tokarczuk. Opublikowana w 1996 roku powieść zapewniła młodej wówczas...
Streszczenie „Dzikie łabędzie” to baśń Hansa Christiana Andersena. Opowiada o królewnie Elizie i jej jedenastu braciach. Żyli oni szczęśliwie na dworze...
Streszczenie 1489 – 1867 W 1867 r. przeprowadzano właśnie remont ołtarza Wita Stwosza w Kościele Mariackim w Krakowie. Prace te podjęto prawie 400 lat po jego powstaniu....
Psalm 23 znajduje się w biblijnej „Księdze psalmów” i nosi tytuł: „Bóg pasterzem i gospodarzem”. Tytuł utworu wskazuje na jego symboliczne...
Pełen tytuł omawianej książki Stanisława Staszica to „Przestrogi dla Polski z teraźniejszych politycznych Europy związków i z praw natury wypadające przez...
Geneza Wojna trojańska należała do najpopularniejszych motywów wykorzystywanych przez artystów starożytnych. Korzystali z niego także twórcy średniowieczni...
Geneza „Ikar” to opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza które pierwszy raz opublikowane zostało w 1954 roku. Ma ono charakter na poły autobiograficzny odnosi...
„Gdy tu mój trup” to wiersz Adama Mickiewicza który zaliczany jest do grupy tzw. liryków lozańskich. Teksty te powstawały najprawdopodobniej...
Zmiażdż moje serce Boże jak zmurszałą ścianę to incipit „Sonetu XIV” Johna Donne’a w przekładzie Stainsława Barańczaka. Już pierwszy wers sugeruje...