Analiza
Utwór w widoczny sposób podzielony jest na strofy oraz wersy, które charakteryzują się występowaniem szeregu powtórzeń. Całość rozpoczyna wykrzyknienie. Pierwsza strofa stanowi przypomnienie polskości, a także metaforyczne nawiązanie do historii - „królewski szczep Piastowy”. Pierwszy refren rozpoczyna się od zapowiedzi walki z wrogiem. Po nim następują apostrofa do Boga, z prośbą o wspomożenie.
Kolejną strofę rozpoczyna zapewnienie zaangażowania w walkę, która ma „bronić ducha” co metaforycznie może odnosić się do wartości patriotycznych. Pojawia się także kolejne nawiązanie historyczne – do konfliktu z Krzyżakami. Kolejna ze strof przedstawia Niemców jako okrutnych zaborców, którzy drwią sobie z polskiego narodu i usiłują germanizować dzieci. Pojawia się także odwołanie do złotego rogu, który to metaforycznie oznaczać ma wezwanie do walki.
Kolejna ze strof podkreśla walkę o honor i dobre imię Polski. Ostatni z refrenów stanowi podkreślenie długości trwania zaborów i wiary w możliwości obecnego pokolenia.
Styl całości jest patetyczny, podniosły. Poza wspomnianymi środkami stylistycznymi, widoczne są także epitety. Ciekawą jest kreacja podmiotu lirycznego, który jest podmiotem zbiorowym wyrażanym w pierwszej osobie liczby mnogiej. W zwrotkach pojawiają się rymy naprzemienne.
Interpretacja
Całość utworu ma niezwykle patriotyczny wydźwięk i jest świadectwem reakcji autorki na aktualne wydarzenia polityczne. Jako baczna obserwatorka rzeczywistości, miała ona okazję widzieć postępowanie zaborców z zaboru Pruskiego. Rota przesiąknięta jest nawoływaniem do przeciwstawienia się zaborczej polityce. Widocznym jest także odwołanie się do wartości najwyższej, którą w tym wypadku jest ojczyzna. Ta przedstawiona jest jako warta obrony, wysiłku, walki. Nie może zostać zapomniane to, co z nią związane. Polskość nie umarła, a poddanie się stanowiłoby właśnie śmierć dla duszy. Całość wywiera na odbiorcy niezwykłe wrażenie podniosłości, a także zapału, który jest wyrazem prawdziwej miłości do ojczyzny. Czego potwierdzeniem są słowa roty, przysięgi. Wydaje się, że cele jakie stawiane są w jej wersach powinny być wspieranymi przez siły wyższe. Ufny zwrot do Boga nie tylko jest błaganiem, ale i wyrazem przekonania o właściwości obranej drogi.
Geneza „Ikar” to opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza które pierwszy raz opublikowane zostało w 1954 roku. Ma ono charakter na poły autobiograficzny odnosi...
„Czego chcesz od nas Panie…” jest pieśnią dziękczynną skierowaną do Boga. Podmiot liryczny chwali go za stworzenie i utrzymywanie w istnieniu świata....
Streszczenie Hiob miał duży majątek siedmiu synów i trzy córki. Żył dobrze i cnotliwie był bogobojny. Pewnego razu szatan zarzucił Bogu że Hiob jest mu...
Dla człowieka ptaki to zwierzęta szczególne. W czasach przed wzbiciem się ludzkości w powietrze to właśnie one mogły unosić się do góry. Nadawało im to...
“Guziki” to wiersz Zbigniewa Herberta poświęcony zbrodni katyńskiej. Wiosną 1940 roku ponad dwadzieścia tysięcy polskich oficerów zostało rozstrzelanych...
„Eviva l'arte!” to jeden z wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera wyrażający uwielbienie poety dla sztuki i dumę z bycia artystą. Tytułowe wykrzyknienie w języku...
„Terrorysta on patrzy” to wiersz Wisławy Szymborskiej traktujący o groźnym zjawisku współczesnego świata jakim jest terroryzm. Jest to tekst w którym...
Tren XI to kontynuacja krytyki filozofii jako drogi do szczęścia (por. Tren IX). Filozofia miała uczynić człowieka cnotliwym – a cnota i szczęście miały być tym...
Powieść Stefana Żeromskiego ukazała się w 1897 roku. Jej akcja rozgrywa się w drugiej połowie XIX wieku na terenach zaboru rosyjskiego. Streszczenie Utwór rozpoczyna...