Unikalne i sprawdzone teksty

Śmierć Marata, Jean Louis David - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Śmierć Marata” to niezwykłe przedstawienie kresu życia człowieka, którego autorem jest Jean- Louis David. Jest to przedstawienie konającego przywódcy rewolucji, którego mordercą była Charlotte Corday. Oświeceniowe studium ostatnich chwil życia Jeana-Paula Marata obecnie można podziwiać w muzeum mającym siedzibę w Brukseli.

Opis obrazu

Na obrazie przedstawiona jest postać, którą był przyjaciel autora dzieła. Znajdujący się w wannie człowiek ma głowę owiniętą białym płótnem. Jego skóra jest niezwykle blada. Konająca osoba w ręku dzierży zapisaną kartkę. W drugiej, bezładnie opadającej dłoni mężczyzna trzyma pióro. Ciemne tło oraz niezwykła bladość akcentują wymowę dzieła. Poza tymi barwami użyty został brąz oraz ciemna zieleń.

Wartą uwagi jest postawa osoby konającej. Znajdujący się w wannie Marat nie wydaje się cierpieć. Jego twarz przyjęła wyraz spokoju. Głowa delikatnie opada, a ręka zwisa bezładnie. Wydawać by się mogło, że przedstawiona postać śpi.

Analiza

Taki sposób przedstawienia postaci pokazuje śmierć jako spokojne odejście ze świata żywych. Marat zostaje uchwycony w otoczeniu charakterystycznych dla niego przedmiotów. Ciemna kolorystyka tła stanowi dodatkową ekspozycję osoby umierającej.

Interpretacja

Obraz ten można interpretować przede wszystkim jako przedstawienie zjawiska śmierci. Jest to wydarzenie, które zostało uchwycone niczym zapadnięcie w sen. Mimo, że cała wymowa obrazu jest niezwykle przejmująca, brak jest jednoznacznych środków przekazu, które wskazywałyby na żal czy chęć walki ze śmiercią.

Przedstawiona na obrazie postać uchwycona jest w sposób klasyczny. W ręku dzierży list od morderczyni. Mimo, że śmierć nie nastąpiła z przyczyn naturalnych, ciało umarłego nie wskazuje na przerażenie czy próby walki. Niezwykle spokojna postać jest nieco wyidealizowanym obrazem bohatera, który zginął walcząc o idee.

Rozwiń więcej
Jean-Louis David „Śmierć Marata” (1793)

Losowe tematy

Behawioryzm w „Opowiadaniach”...

Tadeusz Borowski w „Opowiadaniach” stosuje behawioralną technikę narracji. Mamy tu do czynienia zarówno z metodą konstruowania przekazu literackiego jak...

Gustaw jako bohater romantyczny

Gustaw – protagonista czwartej części „Dziadów” Adama Mickiewicza – jest postacią tajemniczą budzącą niepokój. Historia opowiedziana...

Krytyka obyczajów szlacheckich...

Epoka oświecenia przyniosła gwałtowny rozwój myśli społecznej i filozoficznej. XVIII-wieczna Europa zapełniła się utworami krytykującymi wady jej narodów...

Motyw cierpienia w literaturze i...

Motyw cierpienia to jeden z motywów które chętnie poruszane są zarówno w literaturze jak i w sztuce. Moty ten przejmuje różnorodne oblicza w zależności...

Empiryzm – definicja przedstawiciele...

Empiryzm to teoria utrzymująca że wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego. Żyjemy w czasach przesiąkniętych empiryzmem więc nieco trudno zrozumieć nam wyjątkowość...

Opis Białej Czarownicy

Biała Czarownica to jedna z głównych bohaterek całego cyklu „Opowieści z Narnii” C. S. Lewisa. Była ona władczynią Narnii ale pod jej rządami kraina...

Hasła pozytywizmu w „Lalce”...

Pozytywizm jako nurt ideowy rozwijał się na ziemiach polskich po upadku powstania styczniowego - jego początek datowany jest więc na rok 1864. Kolebką tego nowego prądu...

Nike z Samotraki – opis rzeźby

„Nike z Samotraki” od lat cieszy się niesłabnącą sławą i uznaniem. Rzeźba ta powstała najprawdopodobniej w okresie między 200 a 190 rokiem p.n.e. a wykonana...

Leonardo da Vinci Ostatnia wieczerza...

„Ostatnia wieczerza” Leonadra da Vinci powstała w latach 1495 – 1498. Jest to malowidło ścienne o rozmiarach 460x880cm które znajduje się w refektarzu...