Unikalne i sprawdzone teksty

O przyjdź – interpretacja i analiza

„O przyjdź!” to wiersz Stanisława Koraba-Brzozowskiego wyrażający dekadencką tęsknotę za śmiercią i uwolnieniem od trudu egzystencji. Wiersz ma charakter erotyku, którego adresatką nie jest jednak kobieta, ale śmierć ukazana jako młoda, emanująca zmysłowością dziewczyna. Utwór został skonstruowany na zasadzie poetyckiej niespodzianki, tożsamość kochanki podmiotu poznajemy bowiem dopiero na końcu wiersza.

Tekst ma budowę dysharmonijną, pod względem składniowym dominują w nim urwane zdania i przerzutnie; ponadto poeta często stosuje pauzy, co może świadczyć o rozemocjonowaniu mężczyzny niecierpliwie oczekującego na ukochaną. Okazuje się jednak, że nie jest to stan erotycznego podniecenia, ale duchowego niepokoju, niemal gorączkowego pragnienia śmierci.

Śmierć została ukazana za pomocą personifikacji (dziewczyna staje się jej alegorią) i obdarzona cielesnością: posiada hebanowe włosy, zwiewną szatę, woń kwiatów i miękkie dłonie. Jej obraz jest niezwykle eteryczny, jawi się niczym romantyczna kochanka-anielica. Jednocześnie jednak postaci tej towarzyszą atrybuty przemijania: ma przyjść jesienią, w białej, pajęczej szacie, tchnie „wonią kwiatów, które mróz/krwawi” i kładzie przejrzyste dłonie na skroniach podmiotu.

Zmysłowy i erotyczny obraz śmierci ukazał poeta za pomocą licznych epitetów podkreślających jej kobiecość i delikatność. Taki wizerunek umierania świadczy o skrajnej rozpaczy i chorobliwych pragnieniach mężczyzny. Mamy tu do czynienia z całkowitą negacją wartości życia. Śmierć jawi się zaś jako fascynująca tajemnica, pociągająca swoją metafizyczną naturą i obiecująca nieziemskie doznania.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Metamorfoza Makbeta – jaki był...

Makbet - główny bohater dzieła Williama Szekspira - to postać dynamiczna. W trakcie rozwoju fabuły przechodzi on metamorfozę stając się zupełnym zaprzeczeniem...

Prośba o piosenkę – interpretacja...

Wiersz Juliana Tuwima „Prośba o piosenkę” ma charakter autotematyczny dotyczy twórczości i nadziei jakie wiąże z nią poeta. Utwór ukazał się...

Buszujący w zbożu – opracowanie...

Geneza „Buszujący w zbożu” (powieść J. D. Salingera wydana w 1951 r.) ma formę pamiętnika spisywanego przez Holdena Caulfielda (gł. bohatera) a utrzymana jest...

Serce roście (Pieśń II Ks.1)...

„Serce roście” (rośnie) to kolejny utwór w którym Jan Kochanowski wysławia radości prostego ale porządnego życia. Pieśń zaczyna się od opisu...

Radość pisania – interpretacja...

„Radość pisania” to wiersz Wisławy Szymborskiej o charakterze autotematycznym. Poetka przedstawia w nim refleksję nad aktem twórczym a także stawia pytania...

Stary Prometeusz – interpretacja...

„Stary Prometeusz” to wiersz Zbigniewa Herberta w którym poeta przedstawia odmienny od utrwalonego w tradycji wizerunek mitologicznego tytana. W tekście tym...

Mit o czterech wiekach ludzkości-...

Interpretacja Mit o czterech wiekach ludzkości jest opowieścią o etapach rozwoju ludzkości. Jako pierwszy pokazany zostaje wiek złoty którego obraz jest idylliczny...

Życie to nie teatr – interpretacja...

„Życie to nie teatr” to wiersz Edwarda Stachury. Autor odnosi się w nim do koncepcji świata-teatru (theatrum mundi) który wielokrotnie przewijał się przez...

Przedwiośnie – opracowanie interpretacja...

Geneza Stefan Żeromski ukończył pracę nad „Przedwiośniem” we wrześniu 1924 r. a więc nieco ponad rok przed swoją śmiercią. Dzieło powstawało w okresie...