„Płonąca żyrafa” to wiersz Stanisława Grochowiaka. Tytuł utworu wyraźnie wskazuje inspirację, którą był surrealistyczny obraz hiszpańskiego malarza, Salvadora Dali. Płótno Dalego pozbawione było wyraźnego znaczenia – na tym wszak opierał się surrealizm. Grochowiak jednak pragnie niejako „wypełnić” wizję Dalego filozoficznym sensem. Wiersz nie jest jednak próbą „przepisania” obrazu na słowa. W gruncie rzeczy jedyną rzeczą, jaka łączy i obraz i wiersz jest wizja tytułowej płonącej żyrafy.
Dla Grochowiak staje się ona symbolem życia jako takiego. Jest bowiem ciałem, które trawi płomień – a więc ciałem cierpiący, skazanym na śmierć i zagładę. Czy my, ludzie, jesteśmy czymś więcej? Przecież zmagamy się z bólem i świadomością nieubłaganego końca, jaki nas czeka. Wszyscy wiec jesteśmy płonącymi żyrafami, chociaż płomień nie zawsze jest intensywny.
Grochowiak nie ma nadziei na istnienie duszy i zbawienie po śmierci. W optyce poety jesteśmy tylko i wyłącznie mięsem. Jeśli coś budzi zdumienie, to fakt, że to mięso porusza się, ma pragnienia i marzenia. Czy wyobrażamy sobie kotlety, które wychodzą z rzeźni i załatwiają jakieś sprawy na mieście? A przecież – powróćmy do wcześniejszej myśli – my nie różnimy się wiele od tych kotletów.
Bo życie
Znaczy:
Kupować mięso Ćwiartować mięso
Zabijać mięso Uwielbiać mięso
Zapładniać mięso Przeklinać mięso
Nauczać mięso i grzebać mięso
I robić z mięsa I myśleć z mięsem
I w imię mięsa Na przekór mięsu
Dla jutra mięsa Dla zguby mięsa
Szczególnie szczególnie w obronie mięsa
Wizja Grochowiaka jest z pewnością nihilistyczna. Ale skłania nas też do przemyślenia problemu cierpienia i bólu, do zwrócenia na nie większej uwagi. Współczesny świat, zafascynowany młodością i witalnością, ma skłonność do zapominania o śmierci, przemijaniu i słabości. Tymczasem Grochowiak z naciskiem podkreśla konieczność, jaką jest posiadanie świadomości cierpienia. Tylko bowiem pamiętając o bólu drugiego człowieka, stajemy się czymś więcej niż mięsem.
Forma utworu (kilka informacji)
– układ rymów aabb
– powtórzenia (mięso)
– sformułowania z języka potoczne (to jest coś)
Streszczenie Prometeusz który był jednym z tytanów uznawany jest za stwórcę człowieka. Wykradł kilka iskier z rydwanu słońca i z tego stworzył ludzką...
Wiesz Czesława Miłosza „O książce” pochodzi z 1934 roku. W tym okresie przyszły noblista działał w wileńskiej grupie poetyckiej „Żagary” a jego...
Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....
Geneza „Antygona” to antyczna tragedia grecka autorstwa Sofoklesa. Jest jednym z siedmiu zachowanych w całości utworów tego twórcy. Sofokles często...
W „Piosence pasterskiej” Czesław Miłosz odwołuje się do toposu arkadii. Wizja krainy szczęśliwości wiecznej wiosny i dostatku od stuleci pojawiała się w...
Geneza Według ustaleń historyków literatury (mam tu na myśli przede wszystkim Mariana Plezię) utwór pisany był na zlecenie najpewniej jakiegoś dostojnika...
W Pieśni XII (Niemasz i po drugi raz niemasz wątpliwości) Kochanowski porusza temat zaskakują swoją aktualnością. Otóż odnosi się do zazdrości która zawsze...
Geneza „Szewcy” to ostatni dramat Stanisława Ignacego Witkiewicza. Dzieło powstawało aż przez siedem lat (1927 - 1934) co związane było z rozczarowaniem autora...
Streszczenie: „Krótka rozprawa...” została wydana przez Reja w 1543 roku w Krakowie pod pseudonimem Ambroży Korczbok Rożek. Jej pełen tytuł to „Krótka...