Unikalne i sprawdzone teksty

Następstwo pór roku w „Chłopach”

„Chłopi” Władysława Reymonta są powieścią, w której natura odgrywa kluczową rolę. Kompozycja powieści – podział na cztery tomy – jest motywowana następstwem czterech pór roku. Akcja dzieła rozpoczyna się jesienią, natomiast kończy latem. Ów porządek natury ma w „Chłopach” znaczenie dosłowne i symboliczne, stanowi bowiem narzędzie mitologizacji świata przedstawionego.

Reymont wpisując akcję powieści w jeden cykl roczny, pokazał silny związek chłopów z naturą i jej zjawiskami. Rytm życia wiejskiej społeczności wyznacza bowiem zmieniająca się sceneria i związane z nimi prace polowe. Na jesień odbywa się kopanie ziemniaków, zima to czas odpoczynku od zajęć na polach, wiosną ziemia jest zasiewana, a latem chłopi zbierają żniwa. Następstwo pór roku to zatem porządek następujących po sobie pracy i odpoczynku, czyli główny mechanizm wiejskiej egzystencji.

Jednocześnie mamy do czynienia ze specyficzną strukturą czasu. Życie na wsi zostaje bowiem wpisane w nieustanny kołowrót rzeczy. Tym samym czas traci znamiona czasu historycznego i staje się czasem mitu. Rytm życia wyznacza w świecie przedstawionym nieprzerwany ciąg narodzin i umierania. Co więcej, ów cykl natury wiąże się na wsi z cyklem liturgicznym – kolejnymi świętami. Profanum przenika się zatem ze sferą sakralną, a czas realny z czasem metafizycznym.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Groteska w „Szewcach”

Dominującą kategorią estetyczną w „Szewcach” Witkacego jest groteska. Świat dzieła wykreowany został w taki sposób by zaprzeczyć prawidłowościom...

„Mistrz i Małgorzata” jako...

„Mistrz i Małgorzata” to powieść paraboliczna w której ponad poziomem znaczeń dosłownych wynikających z sensu współczesnej fabuły nadbudowany...

Obraz miasta w „Lalce” – opracowanie...

Miasta są areną ludzkiego życia już od starożytności. Każda epoka wytworzyła indywidualny obraz tej przestrzeni. Renesans dążył na przykład do stworzenia miasta idealnego...

Gustaw jako bohater romantyczny

Gustaw – protagonista czwartej części „Dziadów” Adama Mickiewicza – jest postacią tajemniczą budzącą niepokój. Historia opowiedziana...

Uczyć bawiąc – realizacja oświeceniowej...

Twórczość Ignacego Krasickiego ma charakter dydaktyczny. Zgodne to jest z oświeceniowym zaleceniem by „uczyć bawiąc”. Powiedzieć można iż owo zalecenie...

Człowiek zlagrowany a człowiek...

Obozy koncentracyjne stały się symbolem zła XX wieku. Wiek XIX przyniósł olbrzymi rozwój cywilizacyjny zwłaszcza Europie i Ameryce. Powszechnie uznawano iż...

Dzieje Marcina Borowicza (w punktach)...

1. Ośmioletni Marcin Borowicz oddany panu Wiechowskiemu nauczycielowi w Owczarach (ma on przygotować chłopaka do nauki w gimnazjum). 2. Poznawanie zasad panujących w szkole...

Leonardo da Vinci Madonna wśród...

„Madonnę wśród skał” namalował Leonardo da Vinci w okresie 1483 – 1490 czyniąc to na zamówienie Bractwa Niepokalanego Poczęcia Najświętszej...

Forma w „Ferdydurke”

Jednym z najważniejszych zagadnień pojawiających się w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest forma. Pod pojęciem tym skrywają się schematy działania i postawy...