W „Chłopach” Władysława Reymonta mamy do czynienia z narracją charakterystyczną dla powieści modernistycznej. Jej główną cechą jest synkretyzm stylistyczny. Występuje tu narrator stylizowany z jednej strony na realistę, w tekście pojawiają się bowiem drobiazgowe opisy, np. domu Boryny, wesela Macieja z Jagną czy samej panny młodej. Z drugiej strony narrator nosi cechy wsiowego gaduły, choćby w opisie lanego poniedziałku lub opowiadaniach Rocha.
Bardzo ważną funkcję odgrywa w tym wypadku dialektyzacja języka, czyli naśladowanie wiejskiej gwary. Zjawisko to w „Chłopach” ma szczególny charakter, autor nie stosuje bowiem np. mazurzenia, aby nie zakłócać odbioru powieści, stosuje natomiast wyrażenia i elementy gwarowe charakterystyczne dla różnych regionów Polski. Dzięki dialektyzacji Reymont pokazuje koloryt lokalny, a z drugiej strony mitologizuje chłopskie życie.
Jeszcze inne cechy narracji „Chłopów” odsłaniają fragmenty z widocznym wpływem poetyki impresjonizmu, czyli głównie opisy przyrody, wschodów i zachodów słońca czy żniw. Narrator bywa także naturalistą, np. w scenach zbiorowych wystąpień chłopów oraz symbolistą. Symboliczne znaczenie mają w powieści choćby takie rekwizyty, jak krzyż na drodze do Lipiec, kosa, woda czy ścięcie pierwszego łanu zboża.
Narrator „Chłopów” wciela się zatem w różne role, w zależności od sytuacji i tego, co ma do przekazania. Zdaniem Kazimierza Wyki, jest na przemian gawędziarzem, realistą i młodopolskim stylizatorem.
Moja szkoła to duży budynek położony na obrzeżach miasta. Jest to miejsce pełne zieleni a tuż obok szkoły znajduje się niewielki las w którym uczniowie mają...
Lekcje w środę kończę w południe i udaję się do domu. Potem odrabiam lekcje jem obiad gram w piłkę z kolegami – przyznacie sami że dość zwyczajny plan dnia....
Premiera mało którego dzieła XX-wiecznej sztuki wywołała takie kontrowersje jak prezentacja „Fontanny” Marcela Duchampa. Trudno się temu dziwić –...
Porównanie manifestu napisanego przez Aleksandra Świętochowskiego z wierszem napisanym przez Adama Asnyka pokazuje podejście przedstawicieli dwóch pokoleń do...
Konflikt pokoleń jest czymś co w mniej lub bardziej wyraźnej formie ma miejsce od stuleci. Stary król powoli szykuje się na śmierć a dworacy skupiają się wokół...
Katastrofizm należy do bardzo charakterystycznych prądów kulturalnych XX wieku a jego rozkwit przypada na dwudziestolecie międzywojenne. Jednak korzenie nurtu tkwią...
Słowo absurd można rozumieć dwojako – albo jako określenie sfomułowania które jest sprzeczne albo (szerzej) jako coś co jest niezgodne z prawami logiki. „Młody...
Przemiany bohaterów literackich dokonują się na kilku płaszczyznach – może to być przemiana wewnętrzna lub zewnętrzna; przemiana może być konsekwencją...
Staś i Nel znajdowali się razem z Arabami na pustyni. Dzień był niezwykle ciepły a w powietrzu wyczuwalny był dziwny zapach. Beduini dostrzegli oznaki działalności złych...