Opis dworku w Soplicowie rozpoczyna właściwą fabułę „Pana Tadeusza”. Umieszczenie go zaraz po „Inwokacji”, będącej przecież pochwałą rodzimego krajobrazu i prośbą do Matki Boskiej o przeniesienie ducha narratora w tę szczególną przestrzeń, przedstawia go jako niezwykle ważny element rdzennego krajobrazu Litwy.
Dworek w Soplicowie stoi na pagórku, wśród brzozowego gaju. Jest zbudowany z drewna, lecz podmurowany i pobielany. Barwa ścian kontrastuje z głęboką zielenią otaczających go topoli. Chociaż sam dom mieszkalny nie należy do największych, jest zadbany i bardzo starannie utrzymany.
Obok domu znajdowała się wielka stodoła. Przy niej stały trzy stogi użętego zboża, które nie zmieściły się do wielkiego zabudowania. W okolicy widać także wiele kop, a liczba pługów orających okoliczne ziemie dopełnia świadectwo o tym, iż okolica jest bogata w dobra, a majątek doskonale zarządzany.
Przy tym brama przybytku zawsze była otwarta, co miało zachęcać gości do odwiedzin.
Wnętrze dworku udekorowane było portretami wielkich postaci z historii Rzeczpospolitej. Kościuszko w czamarce krakowskiej wznosi oczy ku niebu, trzymając miecz; Rejtan siedzi pogrążony w smutku; Jasiński i Korsak stoją na szańcach Pragi. Tuż obok leżą „Fedon” i żywot Katona, a na ścianie wisi wspaniały zegar kurantowy, który wybija „Mazurka Dąbrowskiego”.
Tuż obok domu mieszkalnego rozpościerał się wspaniały ogródek. Wytyczone w nim ścieżki przecinały bujne grządki pełne trawy angielskiej i mięty. Dalej widniał też drewniany płotek.
Dworek w Soplicowie jest miejscem szczególnym. Stanowi on manifestację najważniejszych wartości – patriotyzmu, umiłowania tradycji, pracowitości, otwartości i gościnności. Chociaż jest skromny, urzeka pięknem i zadbaniem. Właśnie dlatego powracający z wielkiego miasta Tadeusz z wielką radością przekracza drzwi i nasyca wzrok pięknym obrazem, jaki doskonale pamiętał z młodości.
Liberalizm to nurt polityczny (ideologia) kładący szczególny nacisk na wolność polityczną i gospodarczą. Historycy idei doszukują się korzeni liberalizmu już...
„Mistrz i Małgorzata” to powieść paraboliczna w której ponad poziomem znaczeń dosłownych wynikających z sensu współczesnej fabuły nadbudowany...
Motywy autotematyczne są powszechne w sztuce i literaturze. Skąd to wynika? Sądzę że artyści jak wszyscy potrzebują udowodnienia samym sobie iż to czym się zajmują...
Powstanie świata to wydarzenie które w literaturze jest opisywane przede wszystkim w Biblii oraz Mitologi. Można powiedzieć że znakomita większość późniejszych...
Staś i Nel znajdowali się razem z Arabami na pustyni. Dzień był niezwykle ciepły a w powietrzu wyczuwalny był dziwny zapach. Beduini dostrzegli oznaki działalności złych...
W swojej twórczości William Szekspir często odwoływał się do dorobku kultury klasycznej. Będąc jeszcze uczniem szkoły w Stratford przyszły dramaturg miał sposobność...
Inwokacja rozpoczynająca „Pana Tadeusza” jest być może najbardziej rozpoznawalnym fragmentem polskiego dzieła literackiego. Ta rozbudowana apostrofa stanowi nawiązanie...
Telemachu synu mój najdroższy niezwykle jestem szczęśliwy że los zezwolił mi na powrót do ziemi ojczystej. Rad jestem z tego tym bardziej gdyż niejednokrotnie...
Poeci od wieków wypominali swoim rodakom wady i przywary. Satyra była środkiem który miał na celu poprawę obyczajów i sytuacji politycznej zmotywowanie...