Opis dworku w Soplicowie rozpoczyna właściwą fabułę „Pana Tadeusza”. Umieszczenie go zaraz po „Inwokacji”, będącej przecież pochwałą rodzimego krajobrazu i prośbą do Matki Boskiej o przeniesienie ducha narratora w tę szczególną przestrzeń, przedstawia go jako niezwykle ważny element rdzennego krajobrazu Litwy.
Dworek w Soplicowie stoi na pagórku, wśród brzozowego gaju. Jest zbudowany z drewna, lecz podmurowany i pobielany. Barwa ścian kontrastuje z głęboką zielenią otaczających go topoli. Chociaż sam dom mieszkalny nie należy do największych, jest zadbany i bardzo starannie utrzymany.
Obok domu znajdowała się wielka stodoła. Przy niej stały trzy stogi użętego zboża, które nie zmieściły się do wielkiego zabudowania. W okolicy widać także wiele kop, a liczba pługów orających okoliczne ziemie dopełnia świadectwo o tym, iż okolica jest bogata w dobra, a majątek doskonale zarządzany.
Przy tym brama przybytku zawsze była otwarta, co miało zachęcać gości do odwiedzin.
Wnętrze dworku udekorowane było portretami wielkich postaci z historii Rzeczpospolitej. Kościuszko w czamarce krakowskiej wznosi oczy ku niebu, trzymając miecz; Rejtan siedzi pogrążony w smutku; Jasiński i Korsak stoją na szańcach Pragi. Tuż obok leżą „Fedon” i żywot Katona, a na ścianie wisi wspaniały zegar kurantowy, który wybija „Mazurka Dąbrowskiego”.
Tuż obok domu mieszkalnego rozpościerał się wspaniały ogródek. Wytyczone w nim ścieżki przecinały bujne grządki pełne trawy angielskiej i mięty. Dalej widniał też drewniany płotek.
Dworek w Soplicowie jest miejscem szczególnym. Stanowi on manifestację najważniejszych wartości – patriotyzmu, umiłowania tradycji, pracowitości, otwartości i gościnności. Chociaż jest skromny, urzeka pięknem i zadbaniem. Właśnie dlatego powracający z wielkiego miasta Tadeusz z wielką radością przekracza drzwi i nasyca wzrok pięknym obrazem, jaki doskonale pamiętał z młodości.
Przygody jakich doświadczyli uczniowie niezwykłej rozbudzającej wyobraźnię Akademii Pana Kleksa dowodzą że nauka w tej dość nietypowej szkole dla każdego z nas mogłaby...
Język „Ferdydurke” można scharakteryzować jako żywy dynamiczny i bardzo oryginalny. Autor posługuje się różnymi stylami (wysokim średnim niskim) dostosowuje...
Scena w której Wokulski dostrzega pannę Łęcką siedzącą w teatralnej loży ma symboliczne znaczenie. Od tego momentu zamożny kupiec będzie starał się wspiąć...
W „Chłopach” Władysława Reymonta mamy do czynienia z narracją charakterystyczną dla powieści modernistycznej. Jej główną cechą jest synkretyzm stylistyczny....
Drodzy czytelnicy! W związku z zainteresowaniem jakie wywołała u was książka Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej...
Werter - tytułowy bohater głośnej powieści Johanna Wolfganga von Goethego - to postać doskonale znana wszystkim miłośnikom literatury. Od lat budzi on skrajne opinie gromadząc...
Refleksja nad przeznaczeniem towarzyszy ludzkości od tysięcy lat. Dotyczy ona nie tylko koncepcji historii (determinizm – wszystko jest zaplanowane – oraz indeterminizm...
„Przedwiośnie” to jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych powieści w obfitym dorobku Stefana Żeromskiego. W utworze tym autor poruszył bardzo ważny...
Gerwazy Rębajło i Maciek Dobrzyński są niezwykle ciekawymi i bardzo wyrazistymi bohaterami drugoplanowymi „Pana Tadeusza” którzy pomimo niskiej pozycji...