„Makbet” – problem zła, winy i kary – opracowanie
„Makbet” Williama Szekspira często jest postrzegany jako dzieło ponadczasowe i niezwykle ważne dla dalszego rozwoju literatury. Podczas prac nad nim angielski poeta wykorzystał źródła historyczne, w dużej mierze bazując na autentycznych wydarzeniach mających miejsce w średniowiecznej Szkocji. W ten sposób powstał utwór poruszający uniwersalną i wciąż wpisaną w ludzką egzystencję problematykę, w tym kwestie zła oraz winy i kary.
Tragedia Szekspira rozpoczyna się sceną, w której trzy wiedźmy rozmawiają o zbliżającym się spotkaniu z Makbetem. Te mroczne i budzące niepokój istoty są interpretowane bardzo różnorodnie. Można postrzegać je jako postaci odsłaniające karty przyszłości (jak czyni to sam Makbet), można także widzieć w nich personifikację potężnego i odwiecznego zła. Jednak siła ta, by zrealizować swe plany, potrzebuje ludzi. Przykład Makbeta jasno ukazuje, iż w każdym, nawet najszlachetniejszym człowieku, drzemie zło. By je obudzić, potrzebna jest znajomość słabego punktu. W wypadku Makbeta okazuje się nim wielka ambicja. Gdy wraca on w glorii i chwale z pola bitwy, słyszy kuszące słowa o byciu królem i objęciu rządów nad całym krajem. Mimo początkowych oporów ulega im, co staje się przyczyną jego klęski.
Władza okazuje się siłą deprawująca. Godny potępienia jest nie tylko sposób, w jaki Makbet ją osiągnął, ale także sposób, w jaki ją sprawował. Przez poddanych nazywany był tyranem, a dawni przyjaciele odwrócili się od niego. Widocznym staje się więc fakt, iż zło charakteryzujące ludzkość może godzić zarówno w jednostki, jak i całe społeczeństwa oraz przejawiać się na różnych szczeblach.
Zabicie prawomocnego i kochanego króla pozwala Makbetowi osiągnąć upragniony cel i założyć koronę. Prędko jednak okazuje się, że nie zdobywa potęgi, o jakiej marzył. Zaczyna żyć w strachu i niepewności - zaniepokojony słowami skierowanymi przez wiedźmy do Banka postanawia spotkać je jeszcze raz, by odpędzić zmartwienia. Jeszcze bardziej cierpi jego żona, która popada w szaleństwo i w obłędzie przemierza komnaty zamku, wciąż obmywając ręce. Męki te można uznać za karę, karę nierozłącznie towarzyszącą zbrodni i wymierzaną niezależnie od aktów woli.
W „Makbecie” ukazany został także inny wymiar kary. Ten realizowany jest przez ludzi (instytucje itp.) i wiąże się z ziemskim prawem. Niemoralny i łamiący prawo uczynek rodzi gniew, który zniechęca do tytułowego bohatera dawnych przyjaciół i poddanych. Ostatecznie Makduf, biorąc zemstę za rodzinę i króla, wymierza sprawiedliwość uzurpatorowi, pokonując go w walce.
Na kartach tragedii Williama Szekspira motywy zła oraz zbrodni i kary zostały przedstawione w interesujący i skłaniający do przemyśleń sposób. Nie jest to wizja jednorodna ani prosta, wręcz przeciwnie - wyraźnie podkreśla istnienie tajemnych, nieznanych człowiekowi sił, które mogą wpływać na jego życie, w dodatku prezentując zawiłość relacji zachodzących między ludźmi. Zło obecne jest więc zarówno w świadomości, jak i w sferze nieświadomej. Z kolei wina i kara pozostają nierozłączne, ponieważ każda popełniona zbrodnia powoduje nieodwracalne przemiany.
Geneza problematyka „Prawiek i inne czasy” należy do najgłośniejszych utworów Olgi Tokarczuk. Opublikowana w 1996 roku powieść zapewniła młodej wówczas...
Streszczenie „Dzikie łabędzie” to baśń Hansa Christiana Andersena. Opowiada o królewnie Elizie i jej jedenastu braciach. Żyli oni szczęśliwie na dworze...
Streszczenie 1489 – 1867 W 1867 r. przeprowadzano właśnie remont ołtarza Wita Stwosza w Kościele Mariackim w Krakowie. Prace te podjęto prawie 400 lat po jego powstaniu....
Psalm 23 znajduje się w biblijnej „Księdze psalmów” i nosi tytuł: „Bóg pasterzem i gospodarzem”. Tytuł utworu wskazuje na jego symboliczne...
Pełen tytuł omawianej książki Stanisława Staszica to „Przestrogi dla Polski z teraźniejszych politycznych Europy związków i z praw natury wypadające przez...
Geneza Wojna trojańska należała do najpopularniejszych motywów wykorzystywanych przez artystów starożytnych. Korzystali z niego także twórcy średniowieczni...
Geneza „Ikar” to opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza które pierwszy raz opublikowane zostało w 1954 roku. Ma ono charakter na poły autobiograficzny odnosi...
„Gdy tu mój trup” to wiersz Adama Mickiewicza który zaliczany jest do grupy tzw. liryków lozańskich. Teksty te powstawały najprawdopodobniej...
Zmiażdż moje serce Boże jak zmurszałą ścianę to incipit „Sonetu XIV” Johna Donne’a w przekładzie Stainsława Barańczaka. Już pierwszy wers sugeruje...