„Przemiana” to opowiadanie Franza Kafki. Głównym bohaterem jest Gregor Samsa, komiwojażer (sprzedawca), zwyczajny mieszanin. Pewnego dnia Gregor budzi się i stwierdza, że zamienił się w olbrzymiego owada. Już sam początek utworu niejako „wciąga” czytelnika w zupełnie surrealistyczną rzeczywistość.
Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zmienił się w łóżku w potwornego robaka. Oczywiście motyw przemiany człowieka w inne stworzenie jest bardzo popularny w baśniach i we współczesnej fantastyce. Tym, co wyróżnia dzieło Kafki, jest fakt, iż nie podane zostaje żadne wyjaśnienie dla tytułowej przemiany. Samsa nie staje się ofiarą czarów (jak bohater „Złotego osła” Apulejusza), ani nie śni koszmaru. W literaturze fantastycznej przełomu XIX i XX wieku straszna rzeczywistość często okazywała się snem głównego bohatera. Autor „Przemiany” nie stosuje takiego wybiegu – okropne wydarzenia okazują się prawdziwe.
Po metamorfozie Samsa spotyka się z niechęcią ojca. Pomaga mu jednak siostra, która troszczy się o przemienionego brata, dostarczając mu jedzenie. Gregor przywyka powoli do owadziego życia, jednak rodzina ma go dość. Postanawiają go usunąć, jednak zanim wprowadzają zamierzanie w czyn, ten umiera. Rodzina z ulgą przyjmuje jego skonanie.
Opowiadanie Kafki porusza temat alienacji. Rozumieć je można na poziomie społecznym, jak i osobistym. Samsa nie rozumie swojej metamorfozy– tak naprawdę może chodzić o niezdolność dostosowania się człowieka do zmieniającego się świata. Kafka przeczuwał też pojawienie się kategorii ludzi, uznawanych za zbędnych – kategorii ważnej w systemach totalitarnych, które miały się rozwinąć już po śmierci autora. Przykładowo, hitlerowcy uznawali wielu ludzi za zbędnych lub szkodliwych – np. Żydów lub chorych psychicznie. Ofiary niemieckiego totalitaryzmu nie pojmowały, dlaczego władze chcą skazać ich na zagładę – tak jak nie pojmuje swojego losu Samsa. Zwróćmy uwagę, iż nazizm i komunizm nawet w sferze języka kojarzą się z opowiadaniem Kafki – te reżimy porównywały bowiem swoich prawdziwych lub wyimaginowanych przeciwników do robaków i szkodników.
Ale można też pojmować „Przemianę” jako metaforę czysto osobistego losu. Metamorfozę Samsy da się odczytać jako np. ciężką chorobę. Czy człowiek przewlekle chory nie spotyka się z niechęcią ze strony rodziny, zmęczonej opieką nad nim?
Jakby nie interpretować sens opowiadania, jedno jest pewne – Kafka z pełną maestrią przedstawił dramat człowieka opuszczonego i odrzuconego.
Streszczenie Ballada „To lubię” rozpoczyna się zwrotem do Maryli. Jest ona zachęcana do spojrzenia na piękny krajobraz. Na skraju lasu znajduje się cerkiew w...
Jan Kochanowski jak przystało na renesansowego humanistę zatopiony był w kulturze starożytnej. Oddziaływała na niego między innymi filozofia stoicka. Stoicy zalecali odnajdywanie...
Wacław Potocki łączył działalność artystyczną z udaną karierą polityczną. Na niwie państwowej osiągnął m.in. godności sędziego grodzkiego bieckiego oraz podczaszego...
„Hymn do miłości ojczyzny” Ignacy Krasicki zaprezentował w 1774 roku. Był to jego dość późny (autor miał już 40 lat) debiut literacki. Utwór...
Delfinę Potocką i Zygmunta Krasińskiego połączyło prawdziwe uczucie. Para poznała się w Neapolu w 1838 r. Szybko narodziła się między nimi szczególna więź...
Wielu autorów polskiego renesansu przedstawiało wieś jako swego rodzaju ziemski raj. Życie na wsi miało być dalekie od złudnego blichtru i zepsucia wielkiego świata...
Opracowanie „Oda do młodości” to powstały w 1820 roku utwór który bywa nazywany manifestem romantycznym. Powstała na przełomie epok oda pokazuje...
Streszczenie „Balladyna” Słowackiego poprzedzona została listem dedykacyjnym który autor zaadresował do Zygmunta Krasińskiego. Nadawca przytacza zasłyszaną...
„Julia czyli Nowa Heloiza” Jana Jakuba Rousseau należała do najpopularniejszych dzieł XVIII wieku. Książka ukazała się w 1761 roku i w ciągu czterdziestu...