Unikalne i sprawdzone teksty

Wieczór autorski – interpretacja i analiza

„Wieczór autorski” to zabawny wiersz Wisławy Szymborskiej, w którym poetka z nutą ironii wypowiada się o losie współczesnych poetów oraz dokonuje swoistej diagnozy kultury współczesnej. Utwór w dużej mierze ma charakter autotematyczny, poetka opowiada bowiem o przebiegu wieczoru autorskiego, na którym prezentuje swoje dzieła. Okazuje się, że niestety zainteresowanie publiczności nie jest duże. Na sali znajduje się zaledwie dwanaście osób – mała ilość efektownych atrakcji, a także niekorzystna aura pogodowa nie wpływają dobrze na frekwencję. Na szczęście niedobory uzupełniają „krewni”.

Poetka obserwuje przybyłych, a w myślach zwraca się do Muzy – opiekunki natchnienia poetyckiego. Apostrofa do Muzy powtarzana w każdej strofie, a także zwrot do Pegaza przywołują literaturę klasyczną – złoty okres artyzmu. Dzięki temu mamy do czynienia z konfrontacją dawnego i współczesnego poety. Ten drugi nie może liczyć na wielkie uznanie wśród czytelników, obecnie ranga sztuki uległa znacznemu obniżeniu. Symbolem kultury współczesnej jest natomiast bokserski mecz. To bokser, a nie poeta, wzbudza zachwyty kobiet, zdobywa liczną publiczność i powszechne uznanie.

Tymczasem literat może jedynie wzywać „końskiego anioła” i liczyć, że jego utwory w najlepszym razie wejdą w kanon lektur szkolnych, wtedy bowiem staną się powszechnie znane. Nawet staruszek podczas wieczoru autorskiego „słodko zasnął” i nie słucha czytanej poezji.

Szymborska w małej scence pokazuje dominujące tendencje współczesnej kultury. Zdecydowaną przewagę zdobywają zjawiska kultury popularnej. Nad duchowym przeżyciem dominuje potrzeba prostej rozrywki. Publiczność oczekuje silnych wrażeń zmysłowych – widoku muskularnych ciał i „Dantejskich scen”. Mamy zatem do czynienia z powszechnym wypaczeniem gustu, którego ofiarą pada prawdziwa sztuka. Poeta w przeciwieństwie do epoki romantycznej, jakiej symbolem są „ciężkie norwidy” nie pełni już roli wieszcza czy przewodnika.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Ogniem i mieczem – opracowanie...

Geneza „Ogniem i mieczem” - pierwsza część słynnej Trylogii Sienkiewicza - ukazało się w wydaniu książkowym w roku 1884. Wcześniej publikowane było w formie...

Zaczarowana dorożka – interpretacja...

„Zaczarowana dorożka” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego to wiersz z tomu pod tym samym tytułem z 1946 roku. Poeta w utworze tym przypominającym śpiewną balladę...

O śmierci bez przesady – interpretacja...

„O śmierci bez przesady” to wiersz Wisławy Szymborskiej w którym poetka rozważa problematykę umierania. Podmiot liryczny podchodzi do śmierci bez zwyczajowego...

Dewotka - interpretacja i analiza...

W utworze „Dewotka” Ignacy Krasicki wykpiwa fałszywą pobożność. Oto widzimy kobietę oddającą się modlitwie. Służąca krzątająca się wokoło robi coś...

Tomek w Krainie Kangurów – streszczenie...

Streszczenie „Zemsta” Głównym bohaterem utworu jest chłopiec o imieniu Tomek Wilmowski – uczeń IV klasy gimnazjum w Warszawie. Akcja zaczyna się...

To nie powinno się zdarzyć –...

Streszczenie Było sobotnie popołudnie. Jim spoglądał na Tristana i rozmyślał nad tym co właśnie powiedział mu przyjaciel. „Reniston” to naprawdę dobra i...

Wiara – interpretacja i analiza

„Wiara” to wiersz Czesława Miłosza pochodzący z 1943 roku. Stanowi on część cyklu dwudziestu utworów znanych jako „Świat. Poema naiwne”....

Modlitwa – interpretacja i analiza...

„Modlitwa” jest jedną z najpopularniejszych pieśni słynnego rosyjskiego barda gruzińskiego pochodzenia. Bułat Okudżawa o nim bowiem mowa uczynił z tego krótkiego...

Nie wierzę w nic – interpretacja...

„Nie wierzę w nic” to jeden z dekadenckich wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Poeta daje w nim wyraz swojemu zwątpieniu we wszystkie znane wartości a także...