Jednym z poważniejszych problemów „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego jest rola cierpienia w ludzkim życiu. Pisarz opisuje jego znaczenie w kategoriach chrześcijańskich. Cierpienie stanowi nieodłączny element ludzkiej kondycji i jest dane człowiekowi po to, by zrozumiał swój los, zdaje się mówić Dostojewski.
Główny bohater powieści, Rodion Raskolnikow, początkowo buntuje się przeciwko cierpieniu, jakie dostrzega w otaczającym świecie. Nie rozumie niesprawiedliwego porządku, w którym jedni są uprzywilejowani i majętni, a inni ubodzy i uciskani przez bogatych. Młody student wierzy, że można w racjonalny sposób rozwiązać ten problem. Wpada zatem na pomysł, że oto on, zamorduje nieuczciwą lichwiarkę, czerpiącą zyski z cudzego nieszczęścia, i podzieli się jej majątkiem z ubogimi. Kiedy jednak morduje Alonę Iwanownę, jego doskonały plan się rozsypuje.
Niespodziewanie zabójstwo nieuczciwej kobiety pociąga za sobą cierpienie niewinnych ludzi. Raskolnikow ze strachu przed zdemaskowaniem zabija chorą siostrę Iwanowny, Lizawietę, a o jego zbrodnię zostaje oskarżony Bogu ducha winny malarz. Z osoby wymierzającej sprawiedliwość bohater zamienia się zatem w bezwzględnego oprawcę zadającego innym cierpienie.
Uświadomienie sobie tego faktu przez Raskolnikowa działa na niego porażająco. Bohater męczy się z samym sobą i nie może znieść żadnych wzmianek o malarzu Mikołaju, który wziął na siebie winę za jego zbrodnię. Dopiero jednak spotkanie z Sonią Marmieładową sprawia, że do bohatera dochodzi potworność czynu, jakiego się dopuścił. W konfrontacji z pokorą i dobrocią dziewczyny jego własna pycha nie ma szans. Raskolnikow, mimo strachu, decyduje się przyjąć cierpienie – poddać się karze za podwójne zabójstwo.
To właśnie podczas katorgi na Syberii bohater poznaje sens i istotę cierpienia. Ciężka praca w skrajnie trudnych warunkach pozwala Rodionowi skupić się na codzienności i ograniczeniach ciała. Jednocześnie przyjęcie kary przywraca naruszony przez bohatera porządek moralny, pomaga mu odzyskać twarz i ludzką godność. Cierpienie ma moc odkupicielską, podobnie jak cierpienie Jezusa Chrystusa. Sensy mesjańskie w powieści symbolizuje między innymi krzyżyk ofiarowany Rodionowi przez Sonię. Dzięki cierpieniu Raskolnikow ostatecznie odmienia zatem swój los i zmartwychwstaje jako człowiek gotowy do życia w społeczeństwie.
Sprawa emigracji jest niezwykle aktualna w naszych czasach – w końcu setki tysięcy naszych rodaków opuszczają Polskę i udają się do innych krajów w...
W okresie Oświecenia sarmatyzm stał się wręcz synonimem zacofania i ciemnoty. Kojarzono go ze szlacheckim konserwatyzmem niechętnym edukacji nowym ideom i reformom politycznym...
W 1906 roku miała premierę sztuka Gabriel Zapolskiej „Moralność pani Dulskiej”. W kontrowersyjny zarówno kpiarski jak i realistyczny sposób autorka...
Cechy opis założenia Akademizm to kierunek w sztuce który datowany jest na wiek XIX oraz część wieku poprzedniego. Malarstwo akademickie krytykowane było za zbytnie...
Zdobycie szczytu najwyższej góry Europy czyli masywu Mont Blanc stanowi swoiste zwieńczenie wędrówki jaką odbył Kordian po opuszczeniu ojczyzny. Równocześnie...
Moja szkoła to niezwykle piękny stary budynek którego jedna ze ścian pokryta jest pnącym bluszczem. Gdybym miał wyobrazić ją sobie za sto lat myślę że jej wygląd...
Patrokles serdeczny przyjaciel Achillesa udał się z pomocą Achajom w walce z Trojanami. Przybrany był w zbroję greckiego herosa. Został on jednak pokonany przez Hektora...
Wiosna to niezwykła pora roku. Podczas niej przyroda zaczyna żyć na nowo. Trawa staje się zielona i pachnąca. Ziemia także zmienia swój zapach. Na łąkach oraz...
Definicja wyznaczniki gatunku Dramat symboliczny to specyficzny rodzaj dramatu który pozwala na szersze i niedosłowne przedstawienie zamierzonego przekazu. Sama nazwa...