Jednym z poważniejszych problemów „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego jest rola cierpienia w ludzkim życiu. Pisarz opisuje jego znaczenie w kategoriach chrześcijańskich. Cierpienie stanowi nieodłączny element ludzkiej kondycji i jest dane człowiekowi po to, by zrozumiał swój los, zdaje się mówić Dostojewski.
Główny bohater powieści, Rodion Raskolnikow, początkowo buntuje się przeciwko cierpieniu, jakie dostrzega w otaczającym świecie. Nie rozumie niesprawiedliwego porządku, w którym jedni są uprzywilejowani i majętni, a inni ubodzy i uciskani przez bogatych. Młody student wierzy, że można w racjonalny sposób rozwiązać ten problem. Wpada zatem na pomysł, że oto on, zamorduje nieuczciwą lichwiarkę, czerpiącą zyski z cudzego nieszczęścia, i podzieli się jej majątkiem z ubogimi. Kiedy jednak morduje Alonę Iwanownę, jego doskonały plan się rozsypuje.
Niespodziewanie zabójstwo nieuczciwej kobiety pociąga za sobą cierpienie niewinnych ludzi. Raskolnikow ze strachu przed zdemaskowaniem zabija chorą siostrę Iwanowny, Lizawietę, a o jego zbrodnię zostaje oskarżony Bogu ducha winny malarz. Z osoby wymierzającej sprawiedliwość bohater zamienia się zatem w bezwzględnego oprawcę zadającego innym cierpienie.
Uświadomienie sobie tego faktu przez Raskolnikowa działa na niego porażająco. Bohater męczy się z samym sobą i nie może znieść żadnych wzmianek o malarzu Mikołaju, który wziął na siebie winę za jego zbrodnię. Dopiero jednak spotkanie z Sonią Marmieładową sprawia, że do bohatera dochodzi potworność czynu, jakiego się dopuścił. W konfrontacji z pokorą i dobrocią dziewczyny jego własna pycha nie ma szans. Raskolnikow, mimo strachu, decyduje się przyjąć cierpienie – poddać się karze za podwójne zabójstwo.
To właśnie podczas katorgi na Syberii bohater poznaje sens i istotę cierpienia. Ciężka praca w skrajnie trudnych warunkach pozwala Rodionowi skupić się na codzienności i ograniczeniach ciała. Jednocześnie przyjęcie kary przywraca naruszony przez bohatera porządek moralny, pomaga mu odzyskać twarz i ludzką godność. Cierpienie ma moc odkupicielską, podobnie jak cierpienie Jezusa Chrystusa. Sensy mesjańskie w powieści symbolizuje między innymi krzyżyk ofiarowany Rodionowi przez Sonię. Dzięki cierpieniu Raskolnikow ostatecznie odmienia zatem swój los i zmartwychwstaje jako człowiek gotowy do życia w społeczeństwie.
„Błędne koło” Jacka Malczewskiego należy do najbardziej interesujących dzieł polskiego symbolizmu. Obraz powstawał w latach 1895-1897. Jego przekaz jest bardzo...
Scena rozgrywająca się w salonie warszawskim jest jednym z najważniejszych momentów dramatu autorstwa Mickiewicza. Kontrastowe ukazanie patriotów i lojalistów...
Mroczna Puszcza to ogromny zalesiony obszar który roztacza się w Rhovanionie rozległej krainie leżącej na wschód od wielkiej rzeki Anduiny. Miejsce to stanowi...
Stare przysłowie mówi że „człowiek bez ojczyzny jest jak drzewo bez korzeni”. Niektórzy twierdzą że w dzisiejszych czasach maksyma ta staje się...
Dzieło zatytułowane „Czterej jeźdźcy Apokalipsy” to rycina która bezpośrednio nawiązuje swoją tematyką do Biblii. Obraz powstał u schyłku XV w. a...
Charakterystyka kierunku Realizm to jeden z nurtów które powstały w epoce pozytywizmu. Osoby które tworzyły zgodnie z jego zasadami za cel nadrzędny dawały...
„Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya należy do kręgu powieściowych antyutopii. Jest to bowiem książka przedstawiająca pesymistyczną wizję przyszłego...
Plac Broni był miejscem które dzięki wyobraźni chłopców na nim się bawiących stawał się przestrzenią niezwykłą która przenosiła ich w dalekie...
Odwaga to jedna z najbardziej docenianych cnót. Nikt nie pragnie uchodzić za tchórza natomiast każdy z przyjemnością słucha gdy ktoś nazywa go dzielnym. Przed...