“Książka” to wiersz Zbigniewa Herberta, w którym poeta wykorzystuje topos księgi. Księga w tradycji literackiej to oznaka najwyższej tajemnej wiedzy przeznaczonej dla wybranych. Często w tej roli występuje Biblia jako zapis najistotniejszych prawd o powstaniu i końcu świata. Księga nie jest łatwą lekturą i nie każdy może dostąpić przywileju jej zrozumienia. Podmiot liryczny wiersza Herberta uskarża się, że przez pięćdziesiąt lat wciąż tkwi na tym samym etapie poznania.
Księga zostaje poddana w wierszu zabiegowi personifikacji, przemawia bowiem do bohatera lirycznego i poucza go. Jej głos jest cierpliwy i wzbudza zaufanie. Sprawia, że pomimo wielu wątpliwości podmiot podąża za wskazaniami Księgi, wierzy, iż jest ona wcieleniem duchowej mądrości.
W celu lepszego zrozumienia języka Księgi podmiot „powtarza literę po literze” i „przepisuje starannie werset za wersetem”. Czynności te mogą wskazywać na profesję osoby mówiącej. Przypomina on średniowiecznego kopistę lub może być poetą. Swoje szczególne zadanie upatruje w wiernym odtwarzaniu słów Księgi; porównuje je do odbijania słów w lustrze. Nawiązuje tym samym do zasady mimesis - antycznej reguły sztuki. Mowa tu o „słowach wyblakłych”, a więc nieczytelnych, ale też należących do odległej przeszłości. Poeta ma być zatem swoistym łącznikiem pomiędzy tradycją i współczesnością. Jego rolą jest również konstruowanie mowy wieloznacznej - o potrójnym sensie, na zasadzie analogii do języka biblijnego.
Podmiot przeżywa nieustanne wątpliwości, czuje się niegodny i niezdolny do wykonania tak odpowiedzialnego zadania. Prezentuje także postawę skromności – uważa innych za artystów doskonalszych od niego. Mimo to codziennie, „o późnym zimowym świcie” zaczyna od nowa. Wiersz „Książka” to zatem wypowiedź autotematyczna. Poeta, powiada Herbert, to człowiek Księgi – osoba wtajemniczona w tajemną wiedzę o świecie, a także łącznik pomiędzy dawną tradycją i kulturą współczesną.
„Prawa i obowiązki” to wiersz Tadeusza Różewicza pochodzący z tomu „Nic w płaszczu Prospera” (1963). Pod względem formalnym utwór jest...
Wiersz Konstantego Ildefons Gałczyńskiego zaliczany bywa do najpiękniejszych i najpopularniejszych utworów miłosnych w dziejach polskiej poezji. Jak sam tytuł sugeruje...
Geneza „Chłopcy z Placu Broni” to powieść która była publikowana na łamach gazety „Tanulok Lapja”. Jej pojawienie się było wynikiem prośby...
Poeta żali się że ubrania należące ongiś do Urszulki ciągle przypominają mu o śmierci dziecka - żałosne ubiory … Żalu mi przydajecie”. Przypomina przedmiotom...
„Portret kobiecy” Wisławy Szymborskiej to wiersz w którym autorka jak sam tytuł wskazuje podejmuje próbę stworzenia wizerunku kobiety. Szybko jednak...
„Pierwszy krok w chmurach” to opowiadanie Marka Hłaski. Jego akcja rozgrywa się leniwego sobotniego popołudnia. Trzech znajomych mężczyzn (Gienek Heniek i Maliszewski)...
Geneza „Lolita” to bodaj najsłynniejsza powieść Vladimira Nabokova. Geneza utworu do dzisiaj jest dyskutowana przez badaczy twórczości pisarza. Wielu z...
„Pieśń świętojańska o Sobótce” Jana Kochanowskiego ukazała się razem z cyklem „Pieśni” w 1586 roku już po śmierci autora. Składa się...
Geneza czas i miejsce akcji Powieść ukazała się w roku 1911 wcześniej publikowana była w odcinkach na łamach prasy. Czas akcji przedstawionej w utworze to lata 1884 –...