„Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej” to wiersz Wisławy Szymborskiej poświęcony bohaterskiej postawie nauczycielki, która oddała życie, ratując dzieci z płonącego domu. Poetka jest pełna podziwu dla czynu kobiety i zastanawia się, czy ona sama w podobnej sytuacji miałaby odwagę postąpić tak samo.
Wiersz rozpoczyna reportażowy zapis wydarzeń. Ktoś z osób zgromadzonych przed płonącym budynkiem pyta Ludwikę Wawrzyńską, dokąd biegnie. Ona zaś odpowiada, jakby to było oczywiste, że idzie po czworo dzieci uwięzionych w budynku ogarniętym pożarem. W wierszu nie pojawia się żadna informacja o śmierci kobiety, jednak można wywnioskować taki scenariusz po kolejnych słowach podmiotu lirycznego.
Pojawia się mianowicie nagromadzenie pytań retorycznych, stanowiących refleksję po śmierci nauczycielki. Poetka dostrzega, że bohaterka świadomie zrezygnowała ze wszystkiego, co mieści się w pojęciu życia: z codzienności, kontaktu z naturą, pór roku czy miłości.
W trzeciej strofie po raz kolejny pojawia się obraz Ludwiki Wawrzyńskiej, która na oczach odbiorcy ratuje dzieci. Opis obfituje w liczne czasowniki oddające dramatyzm całej sytuacji. Pojawia się również bezpośredni zwrot do odbiorcy – „patrzcie” – podkreślający, że czyn Ludwiki zasługuje na podziw. Szczególnie dramatyczny jest obraz jej postaci w płomieniach. Jednocześnie kobieta przypomina świętą z aureolą nad głową: „łunę w szalonych włosach ma”.
Podmiot liryczny wyliczając rzeczy, których już nigdy nie będzie mogła doświadczyć zmarła nauczycielka, stwierdza, że „minuta ciszy po umarłych/ czasem do późnej nocy trwa”. Zaznacza tym samym, iż bohaterka ta zasługuje na dłuższą uwagę niż minuta.
Poetka dokonuje osobistego wyznania: mimo że jest osobą doświadczoną i uczoną (wskazuje na to np. metafora odczytania miliona drukowanych znaków) nie gwarantuje, że w chwili próby zachowałaby się jak Ludwika Wawrzyńska. „Tyle wiemy o sobie,/ ile nas sprawdzono” – powiada Szymborska.
Streszczenie Prometeusz który był jednym z tytanów uznawany jest za stwórcę człowieka. Wykradł kilka iskier z rydwanu słońca i z tego stworzył ludzką...
Wiesz Czesława Miłosza „O książce” pochodzi z 1934 roku. W tym okresie przyszły noblista działał w wileńskiej grupie poetyckiej „Żagary” a jego...
Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....
Geneza „Antygona” to antyczna tragedia grecka autorstwa Sofoklesa. Jest jednym z siedmiu zachowanych w całości utworów tego twórcy. Sofokles często...
W „Piosence pasterskiej” Czesław Miłosz odwołuje się do toposu arkadii. Wizja krainy szczęśliwości wiecznej wiosny i dostatku od stuleci pojawiała się w...
Geneza Według ustaleń historyków literatury (mam tu na myśli przede wszystkim Mariana Plezię) utwór pisany był na zlecenie najpewniej jakiegoś dostojnika...
W Pieśni XII (Niemasz i po drugi raz niemasz wątpliwości) Kochanowski porusza temat zaskakują swoją aktualnością. Otóż odnosi się do zazdrości która zawsze...
Geneza „Szewcy” to ostatni dramat Stanisława Ignacego Witkiewicza. Dzieło powstawało aż przez siedem lat (1927 - 1934) co związane było z rozczarowaniem autora...
Streszczenie: „Krótka rozprawa...” została wydana przez Reja w 1543 roku w Krakowie pod pseudonimem Ambroży Korczbok Rożek. Jej pełen tytuł to „Krótka...