Unikalne i sprawdzone teksty

Interpretacja fresku Michała Anioła „Wygnanie z raju” | wypracowanie

Wygnanie z raju” autorstwa Michała Anioła to obraz, który tematycznie bezpośrednio odwołuje się do Biblii. Uwieczniona scena jest elementem fresku w Kaplicy Sykstyńskiej.

Uwieczniona scena to moment, w którym popełniający grzech pierworodny Adam i Ewa zostają wypędzeni z Raju. Podobnie jak „Stworzenie Adama”, obraz cechuje zarówno symetria, jak i zestawienie dwóch stron na zasadzie przeciwieństw.

Całość przedstawiona jest za pomocą dość jasnych barw, które zostały użyte przede wszystkim do odzwierciedlenia ludzkiego ciała. Lewa strona fresku pokazuje moment, w którym grzech pierworodny został popełniony. Prawa strona pokazuje efekt działań Adama i Ewy, którym jest ich wygnanie z rajskiego ogrodu.

Ważnym elementem obrazu jest postać węża, która ma kobiecą twarz i korpus. Wszystkie przedstawione postaci posiadają ciała, które są odzwierciedleniem ideałów antycznego piękna. Jest to zabieg charakterystyczny dla renesansu.

Postaci przedstawione są w jasnych barwach. Po prawej stronie znajduje się postać anioła, który wygania pierwszych ludzi z raju. Ubrany jest w czerwień, która może być odczytywana jako symboliczne przedstawienie jego władzy.

Uwiecznione postacie pokazują jak wielkim jarzmem jest kara za popełnienie grzechu pierworodnego. Adam i towarzysząca mu Ewa są zawstydzeni swoją cielesnością co stanowiło element boskiej kary. Przedstawienie dokonane przez Michała Anioła pokazuje, że ludzie przenieśli się spod gałęzi rajskiego drzewa na pustkowie. Takie przedstawienie sceny to odwzorowanie sytuacji człowieka. Artysta dał odbiorcy możliwość porównania życia przed popełnieniem grzechu pierworodnego oraz po nim.

Rozwiń więcej
Michał Anioł „Wygnanie z raju”/ michelangelogallery.org

Losowe tematy

„Hamlet” jako tragedia szekspirowska...

W swojej twórczości William Szekspir często odwoływał się do dorobku kultury klasycznej. Będąc jeszcze uczniem szkoły w Stratford przyszły dramaturg miał sposobność...

Martwa natura z jabłkami i pomarańczami...

Obraz „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami” jest jedną z wielu martwych natur które wyszły spod pędzla Paula Cézanne'a i jak wszystkie one...

„Medaliony” jako dokument zbrodni...

„Medaliony” Zofii Nałkowskiej to zbiór krótkich reportaży które powstawały podczas pracy pisarki w Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w...

Charakterystyka porównawcza Zosi...

Kiedy Ewa po śmierci Stolnika Horeszki zmarła zesłana na Sybir opiekę nad jej córką - Zosią - przejęła na prośbę Jacka Soplicy Telimena. Postaci te są dwiema...

Opis Poloneza - Pan Tadeusz Adam...

Polonez – reprezentacyjny taniec dworski wywodzący się z kultury ludowej – stanowi swoiste zwieńczenie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Taniec ten...

Pan Tadeusz jako epopeja narodowa

Epopeja oznacza rozbudowany utwór poetycki o charakterze epickim który ukazuje ważne doniosłe z punktu widzenia danej zbiorowości wydarzenia historyczne kreując...

Archaizmy w „Bogurodzicy” –...

Obecne w najstarszej części „Bogurodzicy” archaizmy są niespotykane w innych polskich tekstach wieków średnich. Świadczy to o bardzo wczesnym powstaniu...

„Zbrodnia i kara” jako powieść...

W studium „Problemy poetyki Dostojewskiego Michaił Bachtin określił „Zbrodnię i karę” oraz inne powieści tego autora mianem powieści polifonicznych....

Max Ernst Dzień i noc – opis...

Olejny obraz Maxa Ernsta „Dzień i noc” pochodzi z 1941 roku. Namalowany został w Stanach Zjednoczonych gdzie artysta udał się uciekając przez trwającą w Europie...