„Lucifer” to wiersz Tadeusza Micińskiego z tomu „W mroku gwiazd” (1902). Wykorzystuje on kluczową dla modernizmu metaforę smutnego szatana, ukazanego w podniosłym, tragicznym nastroju, z wykorzystaniem poetyki ekspresjonistycznej. Poetycki obraz stworzony przez Micińskiego obfituje w sensy ezoteryczne i okultystyczne. Poeta daje się również poznać jako erudyta nawiązujący do hinduizmu, antyku, chrześcijaństwa i magii tajemnej.
Mamy tu do czynienia z liryką roli, ponieważ podmiotem jest Lucifer, przywódca armii zbuntowanych aniołów. Pierwsze strofy tekstu przedstawiają echa kosmicznej batalii pomiędzy Bogiem i zastępem szatana, która skończyła się ostatecznym upadkiem anioła. Lucyfer wyjaśnia etymologię swojego anielskiego imienia („niosący światło”) i wspomina dawną potęgę. Status szatana określają liczne oksymorony, np. „ciemny wśród wichrów płomień boży”. Środki te oddają wewnętrzne sprzeczności Lucyfera – niezwykłą mieszaninę świętości i absolutnego zła.
Co więcej, szatan podkreśla swój kosmiczny rodowód, o czym świadczą np. metafory „komet król” czy „piorun burz”. Akcentuje również swój związek z piekłem („otchłań tęcz”), ogniem jako symbolem wojny („blask wulkanów”) i ziemią („pył pustyni”). Miciński tworzy niezwykle obrazowy wizerunek szatana dzięki licznym metaforom i porównaniom. Należy zwrócić uwagę, że nadają one wizerunkowi Lucyfera charakter ambiwalentny – szatan jest zły, ale jednocześnie zachwycający i fascynujący. Bije z niego wewnętrzna siła i potęga, swoisty magnetyzm zła.
Tekst ma budowę dysharmonijną, na poziomie składniowym pojawiają się przerzutnie, które utrudniają odbiór wiersza i zmuszają czytelnika do większej uwagi. Struktura utworu świadczy o dysharmonijnej wizji świata rozdartego między dwie walczące ze sobą siły dobra i zła. Lucyfer przez swoje przywiązanie do ziemi („mój duch łańcuchem skuty do ziemi”) czyni z niej teren zaciekłej wojny obu potęg.
Jednocześnie Lucyfer nosi wyraźne oznaki słabości – płacze nad sobą i jest „osamotniony”. Został bowiem skazany na wieczne cierpienie, izolację od światła i miłości Boga. Lucyfer w modernizmie stanowi pojemną i wieloznaczną metaforę bólu człowieka, jego uwięzienia w piekle własnego losu, rozpaczy i beznadziei.
U Micińskiego Lucyfer jest jednak nie tylko aktem całkowitej negacji i destrukcji, ale także fascynującego buntu. Przywodzi na myśl mitologicznego Prometeusza zbuntowanego przeciw bogom. Jako taki może być dla człowieka charyzmatyczny i pociągający.
W swojej twórczości Konstanty Ildefons Gałczyński chętnie sięgał po wątki kultury ludowej miast i miasteczek przetwarzając je jednak po swojemu. Jak pisał Czesław...
Geneza „Iliadzie” przypisuje się autorstwo Homera mimo iż jest to kwestia sporna. Jest ona prawdopodobnie dziełem które poprzedza „Odyseję”...
Utwór Ignacego Krasickiego „Wstęp do bajek” otwiera wydany w 1779 roku tom „Bajki i przypowieści”. Wiersz ma formę wyliczenia – wymienione...
Antoni Słonimski napisał wiersz „Alarm” w 1940 roku. Tematem utworu jest atak hitlerowskich Niemiec na Polskę we wrześniu 1939 roku i naloty bombowe na Warszawę....
Według przyjętych zasad gatunku utwory żałobne poświęcano osobom znaczącym mężom stanu wodzom wybitnym duchownym. Jan Kochanowski odszedł od tej reguły. „Treny”...
Przyjaźń to jedno z najwspanialszych darów jakie człowiek może otrzymać od losu! Zgadzają się z tym najwięksi filozofowie i poeci. Ja również posiadam...
Geneza czas i miejsce akcji „Pamiętnik z powstania warszawskiego” to bodaj najbardziej znane beletrystyczne dzieło Mirona Białoszewskiego. Książka stanowi rodzaj...
Tytułowy bohater „Makbeta” Williama Szekspira z pewnością jest jedną z najbardziej wyrazistych i najlepiej nakreślonych postaci w historii literatury. W czasie...
„Oda do radości” (Ode „An die Freude”) Fryderyka Schillera powstała w 1785 roku opublikowana została rok później. W kolejnych wydaniach (1803...