Jacek Soplica był postacią szczególną. Jego talent przywódczy i niesamowitą zdolność zjednywania sobie ludzi odkrył Stolnik który pragnąc mieć potężnego sojusznika politycznego chciał zbliżyć się do obiecującego młodzieńca. Z kolei sam ojciec Tadeusza opowiadał... Więcej »
Więcej »Spowiedź księdza Robaka jest jednym z najważniejszych punktów fabuły „Pana Tadeusza”. Stanowi ona zamknięcie wielu wątków fabularnych ostatecznie wprowadzając pokój w serca bohaterów i przyczyniając się do pożegnania narosłych przez lata sporów... Więcej »
Więcej »Polonez – reprezentacyjny taniec dworski wywodzący się z kultury ludowej – stanowi swoiste zwieńczenie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Taniec ten odbywający się wedle ściśle określonych reguł hierarchiczny można także odbierać jako ostateczne przypieczętowanie... Więcej »
Więcej »Jacek Soplica to bohater wyrazisty i niejednoznaczny – z pewnością jedna z najciekawszych postaci wykreowanych w rodzimej literaturze. Wina która naznaczyła jego życie stała się zarazem impulsem do przemiany a poczucie honoru zobowiązuje go do naprawienia wyrządzonych dawniej krzywd.... Więcej »
Więcej »1. Jacek Soplica – awanturnik i paliwoda który potrafił zjednywać sobie ludzi.2. Coraz bardziej zażyłe relacje Soplicy ze Stolnikiem (spowodowane głównie korzyściami politycznymi jakie dostrzegał Horeszko).3. Częste wizyty Soplicy w zamku.4. Narodziny uczucia między mężczyzną... Więcej »
Więcej »Charakterystyka Neoromantyzm to pojęcie stosowane do określenia tendencji i prądów nawiązujących do epoki romantyzmu jakie obecne były w literaturze polskiej od lat 80 XIX stulecia. Odwoływał się on nie tylko do charakterystycznych dla rodzimej epoki wartości patriotycznych ale także... Więcej »
Więcej »Definicja Ludowość w kontekście literatury i innych gałęzi sztuki oznacza zainteresowanie kulturą ludową czerpanie obecnych w niej motywów budowanie utworów w sposób typowy dla dzieł ludowych czasem odwzorowywanie postaw przekonań i wartości typowych dla manifestującego... Więcej »
Więcej »„Ostatnia wieczerza” Leonadra da Vinci powstała w latach 1495 – 1498. Jest to malowidło ścienne o rozmiarach 460x880cm które znajduje się w refektarzu klasztoru Santa Marie delle Grazie w Mediolanie. Jego wykonanie zamówił Ludovico Sforza – książę Mediolanu.... Więcej »
Więcej »„Mona Lisa” to z pewnością najbardziej rozpoznawalne dzieło Leonadra da Vinci a być może najpopularniejszy obraz w całej historii świata. Włoski artysta namalował je w okresie 1503 – 1506 stosując technikę olejną na topolowej desce o rozmiarach 77x53cm. Tożsamość tajemniczej... Więcej »
Więcej »„Sąd ostateczny” Michała Anioła to jedno z najbardziej spektakularnych i rozpoznawalnych dzieł ukazujących wizję ostatnich chwil naszego świata. Co ciekawe papież Klemens VII początkowo zamówił fresk przedstawiający zmartwychwstanie lecz jego następca – Paweł III... Więcej »
Więcej »Przedstawiający sąd ostateczny tryptyk Hansa Memlinga powstał najprawdopodobniej w okresie między 1467 a 1471 r. Pierwotnie dzieło przeznaczone było dla jednego z florenckich kościołów lecz atak kaprów na przewożący go statek sprawił że trafiło do Gdańska. Chociaż w międzyczasie... Więcej »
Więcej »Sąd ostateczny czyli biblijna wizja końca świata jest motywem przedstawianym w dziełach każdej epoki. Artyści ukazują go różnorodnie dając ujście czarnym pesymistycznym myślom a niekiedy wypatrując go jako szansy na odmianę wyglądu świata. Jedną z najbardziej charakterystycznych... Więcej »
Więcej »Kuszenie świętego Antoniego jest motywem niezwykle często pojawiającym się w malarstwie. Starożytny pustelnik którego wkład w życie Kościoła oceniany jest jako bardzo ważny znalazł się m. in. na płótnach Boscha Bruegla stając się symbolem niezłomności i przekonania o... Więcej »
Więcej »„Madonnę wśród skał” namalował Leonardo da Vinci w okresie 1483 – 1490 czyniąc to na zamówienie Bractwa Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny przy kościele św. Franciszka w Mediolanie. Dzieło powstało na desce (199x122cm) przy użyciu techniki olejnej.... Więcej »
Więcej »W twórczości Makowskiego który w młodym wieku wyjechał do Francji by doskonalić swe rzemiosło stykają się różnorodne nurty obecne w malarstwie pierwszej połowy XX stulecia oraz liczne inspiracje zaczerpnięte z historii. W kontekście jego dzieł najczęściej mówi... Więcej »
Więcej »Malarstwo Tadeusza Makowskiego to mocno zindywidualizowane połączenie różnorodnych nurtów i tendencji. Artysta działający w Paryżu zachował w sercu obraz ojczyzny łącząc go głównie z założeniami prymitywizmu oraz kubizmu. Stąd w jego dziełach często pojawiają się... Więcej »
Więcej »Frida Kahlo była jedną z najbardziej barwnych i interesujących postaci dwudziestowiecznego malarstwa. Jej twórczość często określana jest jako połączenie realizmu symbolizmu i surrealizmu które inspirowane było głównie głębokimi emocjami oraz cierpieniem. Właśnie... Więcej »
Więcej »„Jazz” Tadeusza Makowskiego został namalowany w 1929 r. Dzieło jak wskazuje sam tytuł inspirowane było rozwojem nowych nurtów artystycznych w muzyce stanowi więc swego rodzaju przekład cech charakterystycznych dla tej dziedziny sztuki na język malarstwa. Opis Obraz namalowany... Więcej »
Więcej »„Wojna” Marca Chagalla to obraz który powstał w 1966 r. Dzieło ściśle wiąże się z biografią artysty. Przyszedł on na świat w Witebsku w rodzinie żydowskiej. Dalsze lata jego życia upłynęły na próbach rozwoju kariery z tego powodu wyjechał do Moskwy i Paryża.... Więcej »
Więcej »Wasilij Wierieszczagin był wybitnym rosyjskim malarzem reprezentantem naturalizmu w sztukach plastycznych. Kojarzony jest on głównie ze scenami batalistycznymi oraz scenami rodzajowymi. Jego twórczości często przypisywane są wysokie walory dokumentalistyczne gdyż Wierieszczagin... Więcej »
Więcej »Czwarta część „Dziadów” Adama Mickiewicza powstawała w latach 1820 – 1821 a więc w okresie początku nowego nurtu ideowego – romantyzmu. Podobnie jak część II „Dziadów” wraz z którą tworzy ona całość określaną mianem „Dziadów”... Więcej »
Więcej »W epoce romantyzmu miłość stała się wartością szczególną. Nad fizyczność i uwielbienie cielesnego piękna zaczęto cenić wyjątkową relację dusz przekonanie o ich braterstwie prawdziwej jedności. Dlatego płomień romantycznego uczucia zespajał dwa byty tworząc jeden –... Więcej »
Więcej »Gustaw – protagonista czwartej części „Dziadów” Adama Mickiewicza – jest postacią tajemniczą budzącą niepokój. Historia opowiedziana przez niego księdzu odsłania niesamowite losy mężczyzny który poświęcił swe życie miłości nie znajdując... Więcej »
Więcej »Cykl „Dziadów” Adama Mickiewicza nawiązuje do religijnego obrzędu wywoływania duchów który praktykowany był w czasach pogańskich. Żywotność ludowych wierzeń sprawiła że w niektórych regionach dziady stały się nierozłącznym elementem praktyk chrześcijańskich... Więcej »
Więcej »Trzecia część „Dziadów” Adama Mickiewicza jest dramatem w którym fikcja literacka rzeczywistość historyczna i płaszczyzna fantastyczna przenikają się tworząc złożoną i niejednorodną całość. Zabieg wprowadzenia zróżnicowanych przynależnych do odrębnych... Więcej »
Więcej »Jedna z najważniejszych scen trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza rozgrywa się w salonie warszawskim. Zakończona zostaje ona słowami Piotra Wysockiego który reagując na gniew swych przyjaciół wywołany postawą arystokracji mówi: Powiedz raczej:... Więcej »
Więcej »Trzecia część „Dziadów” jest dziełem podejmującym niezwykle szeroką tematykę. Jednym z ważniejszych problemów pojawiających się w dziele Mickiewicza jest motyw poety który ukazany został jako twórca operujący czymś więcej niż tylko materiałem... Więcej »
Więcej »Trzecia część „Dziadów” Adama Mickiewicza jest dziełem wyjątkowym zajmującym szczególne miejsce w rodzimym dorobku kulturalnym. Utwór ze względu na tematykę często nazywany jest dramatem narodowym zaś ze względu na formę i kompozycję uznaje się go za prawdziwe... Więcej »
Więcej »Na kartach trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza ukazany został rozbudowany i wyrazisty obraz społeczeństwa polskiego w czasie poprzedzającym wybuch powstania listopadowego. Autor z niebywałą precyzją nakreślił dominujące wówczas nastroje dając wyraz niejednorodności... Więcej »
Więcej »Prometeusz był jedną z najbliższych człowiekowi postaci mitologicznych. Nie tylko ukształtował on tę słabą istotę z gliny i tchnął w nią ducha ale także przeciwstawił się Zeusowi i jego nakazom dając swym dzieciom ogień dzięki któremu potrafiły one opanować ziemię. Srodze... Więcej »
Więcej »Trzecia część „Dziadów” Adama Mickiewicza postrzegana jest jako dramat narodowy. Twórca zawarł w niej nawiązującą do Biblii i Narodu Wybranego koncepcję ojczyzny która w tym świetle jawi się jako Chrystus Narodów. Ofiara podzielonego między zaborców... Więcej »
Więcej »Scena rozgrywająca się w salonie warszawskim jest jednym z najważniejszych momentów dramatu autorstwa Mickiewicza. Kontrastowe ukazanie patriotów i lojalistów którzy prowadzą ożywione rozmowy dotykające różnych tematów to nie tylko kompozycyjny majstersztyk... Więcej »
Więcej »„Pomnik Piotra Wielkiego” to czwarty fragment wchodzący w skład „Ustępu” trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Pielgrzym przybywszy do Petersburga staje naprzeciwko wspaniałego monumentu przyglądając się sylwetce twórcy wielkiego imperium... Więcej »
Więcej »W malarstwie Stanisława Wyspiańskiego dzieci zajmowały miejsce szczególne. Artysta cenił ich naturalność i delikatność chętnie przenosząc się w rzeczywistość zaczerpniętą z dziecięcych marzeń. Jednym z obrazów wpisujących się w ten nurt jest „Dziewczynka w niebieskim... Więcej »
Więcej »Definicja Orientalizm oznacza fascynację kulturą i dorobkiem cywilizacyjnym szeroko rozumianego Wschodu a więc krajów arabskich Indii Chin Japonii itp. Z pojęciem tym wiąże się tendencja do wykorzystywania motywów zaczerpniętych z egzotycznej skarbnicy w sztuce i filozofii. Do... Więcej »
Więcej »Definicja Indywidualizm romantyczny to pojęcie ściśle wiążące się z bohaterem twórczości charakterystycznej dla tej epoki. Oznacza ono postać wyjątkową wykraczającą poza schematy narzucone przez społeczeństwo cechującą się wielką wrażliwością hołdującą wysokim ideom... Więcej »
Więcej »Definicja Historyzm jest pojęciem niezwykle szerokim odnoszącym się do kultury. W jego obrębie wyróżnić można historyzm architektoniczny i związany ze sztukami plastycznymi oraz historyzm literacki. Ten pierwszy oznacza zwrot w doborze metod twórczych w stronę przeszłości korzystanie... Więcej »
Więcej »Definicja Fantastyka to pojęcie które w kontekście literatury i sztuki oznacza wprowadzanie do świata przedstawionego bytów i zjawisk zaczerpniętych ze sfery wyobraźni marzeń pragnień. Z kolei sama rzeczywistość dzieła kreowana jest w taki sposób by owe elementy nierzeczywiste... Więcej »
Więcej »Definicja i wyznaczniki gatunku Dramat romantyczny to typ dramatu charakterystyczny dla epoki romantyzmu. Odrzuca on klasyczną koncepcję tej odmiany literackiej wyrastając bezpośrednio na fundamentach dramatu szekspirowskiego. Gatunek ten wyróżnia się przede wszystkim luźną oraz fragmentaryczną... Więcej »
Więcej »Definicja Bohater romantyczny to jednostka szczególna wyróżniająca się spośród otaczającego ją społeczeństwa. Zbiór cech postaci tego typu ukształtowany został przez romantyczny indywidualizm czyli przekonanie które wyrosło z właściwego tej epoce kultu... Więcej »
Więcej »Liberalizm to nurt polityczny (ideologia) kładący szczególny nacisk na wolność polityczną i gospodarczą. Historycy idei doszukują się korzeni liberalizmu już...
„Mistrz i Małgorzata” to powieść paraboliczna w której ponad poziomem znaczeń dosłownych wynikających z sensu współczesnej fabuły nadbudowany...
Motywy autotematyczne są powszechne w sztuce i literaturze. Skąd to wynika? Sądzę że artyści jak wszyscy potrzebują udowodnienia samym sobie iż to czym się zajmują...
Powstanie świata to wydarzenie które w literaturze jest opisywane przede wszystkim w Biblii oraz Mitologi. Można powiedzieć że znakomita większość późniejszych...
Staś i Nel znajdowali się razem z Arabami na pustyni. Dzień był niezwykle ciepły a w powietrzu wyczuwalny był dziwny zapach. Beduini dostrzegli oznaki działalności złych...
W swojej twórczości William Szekspir często odwoływał się do dorobku kultury klasycznej. Będąc jeszcze uczniem szkoły w Stratford przyszły dramaturg miał sposobność...
Inwokacja rozpoczynająca „Pana Tadeusza” jest być może najbardziej rozpoznawalnym fragmentem polskiego dzieła literackiego. Ta rozbudowana apostrofa stanowi nawiązanie...
Telemachu synu mój najdroższy niezwykle jestem szczęśliwy że los zezwolił mi na powrót do ziemi ojczystej. Rad jestem z tego tym bardziej gdyż niejednokrotnie...
Poeci od wieków wypominali swoim rodakom wady i przywary. Satyra była środkiem który miał na celu poprawę obyczajów i sytuacji politycznej zmotywowanie...